یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با پالس مثبت بانک‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۷۲ هزار و ۷۹۹ واحدی ایستاد. روز گذشته گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و برای اولین بار از ۲۸ فروردین جایگزین گروه خودرو برای صدرنشینی صنایع شد (به جز یک روز که گروه محصولات فلزی صدرنشین شد). به نظر می‌رسد اخبار مثبت مبنی بر احتمال خروج تدریجی بانک‌ها از رکود از جمله امکان تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از طریق بازار سرمایه عامل حمایت از نمادهای گروه بانکی شد. امری که با ارائه سیگنال مثبت به بازار رشد شاخص کل سهام را رقم زد. احتمال ادامه‌دار شدن رشد شاخص با لیدرمحوری بانکی‌ها در کنار چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند خوش‌بینی‌ها به حمایت از شاخص را تقویت کند. اما همچنان لیدرمحوری نمی‌تواند رشد پایدار شاخص را به دنبال داشته باشد.

بازار ارز

حمایت دوجانبه از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۵ تومان معامله شد. روز گذشته کاهش عرضه حواله درهم افزایش نرخ درهم را به همراه داشت. افزایش نرخ درهم، با توجه به برابری نرخ دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این با توجه به کاهش اونس طلای جهانی و فاصله گرفتن از سطح ۱۳۰۰ دلاری و تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، این معامله‌گران در‌صدد حمایت از سکه با اهرم دلار برآمدند؛ بنابراین افزایش تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود. اما با توجه به کم رمقی بازار ارز به‌صورت سنتی در ماه رمضان نوسانات دلار محدود شده است. امری که در هفته‌های اخیر نوسانات دلار را در بازه ۳۴۵۰ تا ۳۴۶۰ تومان حبس کرده است. چشم‌انداز افزایش عرضه و تداوم چشم‌انداز تک‌نرخی شدن نرخ ارز نیز عامل تشدید احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار سکه

نگاه سکه به اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۳ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اندک نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی و فاصله گرفتن از سطح ۱۳۰۰ دلاری قیمت سکه را با خود همراه کرد. با توجه به تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، روز گذشته افزایش تقاضای ارز توسط این معامله‌گران تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. اما کاهش تقاضای مناسبتی به دلیل قرار گرفتن در ماه رمضان نیز عامل فشار بر سکه است. همچنین تداوم شرایط احتیاطی و تردیدها نسبت به روند اونس طلای جهانی با وجود رسیدن اونس به بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلاری در هفته اخیر، کم واکنشی سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار را رقم زده است. به این ترتیب شاهد تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در بیش از دو هفته اخیر هستیم.

بازار طلای جهانی

کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلای جهانی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۱ دلار معامله ‌شد. با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و شناسایی سود در قیمت‌های کنونی شاهد تداوم افت اونس هستیم. روز گذشته پوند نسبت به دلار به بیشترین سطح در ۷ هفته اخیر رسید. شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی رئیس فدرال رزرو نیز عامل با فشار بر شاخص دلار، افت اونس را محدود کرد. با این وجود تداوم تردیدها نسبت به نتیجه رفراندوم بریتانیا برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا رشد بازارهای سهام را محدود کرد. همچنین این امر حمایت سطح ۱۲۷۰ دلاری از اونس را رقم زد. در شرایط کنونی احتمال یک بار افزایش در سال جاری تقویت شده است که سخنرانی رئیس فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری از زمان آن ارائه دهد. همچنین سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا و آمارهای اقتصادی آمریکا نیز می‌توانند بر اونس اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از اوج

روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی (بیشترین افت روزانه در ۳ هفته) همراه شدند. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود وام، متقاضیان برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی احتیاط بیشتری می‌کنند. نرخ سود واقعی وام هم اکنون ۵/ ۲۲ درصد است. امری که مقاومت سطح ۸۷ هزار تومانی را تشدید کرده است. همچنین چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی در سطح کلان و روند تک رقمی شدن نرخ تورم علاوه بر انتظار برای عدم جهش قیمت مسکن عامل تشدید احتیاط متقاضیان وام است. با این وجود همچنان رشد تقاضا با وارد شدن به فصل رونق مسکن، قیمت اوراق جدیدتر را نزدیک به سطح ۹۰ هزار تومانی حفظ کرده است. آخرین قیمت‌های دو نماد نیز بالاتر از ۹۰ هزار تومان است. بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها محتمل است.

بازار نفت

نگاه معامله‌گران نفت به عوامل بیرونی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت۶/ ۴۸ دلار معامله ‌شد. همچنان نگاه معامله‌گران به تردیدها نسبت به نتیجه رفراندوم روز پنج‌شنبه بریتانیا برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا است. با این وجود تداوم افت شاخص دلار تا حدی از نفت حمایت می‌کند. همچنین خوش‌بینی‌ها نسبت به عوامل بنیادین و چشم‌انداز رسیدن بازار نفت به تعادل در سال جاری نوسانات نفت را نزدیک ۵۰ دلار محدود کرده است. کاهش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت تجاری آمریکا در هفته گذشته در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده است که آمار رسمی آن امشب اعلام می‌شود. در شرایط کنونی چشم‌انداز کاهش تولیدات غیراوپک (تداوم کاهش تولیدات اوپک در ماه جولای برای هفتمین ماه متوالی) و رشد تقاضا عامل حمایت از نفت است. اما همچنان کند شدن روند کاهش تولیدات آمریکا و بازگشت تولیدات کانادا عامل فشار بر قیمت نفت است.