یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت شاخص به روند نزولی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۷۹ واحدی (۲/ ۱ درصدی) همراه شد. به این ترتیب روز گذشته شاخص برای ششمین روز از ۷ روز معاملاتی گذشته افت داشت. روز چهارشنبه با تشدید فضای هیجانی و تلاش برخی معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت، شاخص از میانه معاملات در مسیر صعودی قرار گرفت. تداوم این امر روز شنبه نیز شاخص را با رشد همراه کرد. اما هراس معامله‌گران از افت بیشتر شاخص بدون حمایت عوامل بنیادین و با تداوم نگاه‌های کوتاه‌مدت مطابق انتظارات مانع از پایداری رشد شاخص شد. بنابراین در فضای منفی روز گذشته دو نماد بزرگ «تاپیکو» و «اخابر» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. کند بودن فرآیند خروج از رکود، همچنین جذاب بودن بازارهای کم‌ریسک‌تر عامل فشار بر شاخص سهام است. کارشناسان اما بازگشت بورس به رونق از نیمه دوم سال جاری را محتمل‌تر می‌دانند.

بازار ارز

کم‌رمقی بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی همراه شد. کاهش حجم معاملات به‌صورت سنتی به دلیل قرار گرفتن در ماه رمضان عامل فشار بر دلار است. همچنین روز گذشته افت اندک نرخ درهم، با توجه به برابری دلار و درهم عامل فشار بر دلار بود. قرار گرفتن در ماه رمضان نوسانات دلار را نیز در هفته‌های اخیر محدود کرده است. به‌صورتی که در دو ماه ابتدایی سال نرخ دلار در جهت صعودی تا ۳۵۲۰ تومان و در جهت نزولی به ۳۴۴۰ تومان رسید. اما در ۲ هفته اخیر نوسانات اونس در سطح ۳۴۵۰ تا ۳۴۷۰ تومان محدود شده است. عوامل بنیادین حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی را رقم زده است. اما چشم‌انداز افزایش عرضه با افزایش نرخ ارز عامل تشدید احتیاط معامله‌گران است. بنابراین عبور از بازه مزبور بدون وجود محرک جدی دشوار به نظر می‌رسد.

بازار سکه

نگاه معامله‌گران سکه به اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۴۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، افت اندک نرخ دلار به سکه فشار آورد. همچنین کاهش تقاضای مناسبتی سکه به دلیل قرار گرفتن در ماه رمضان عامل دیگر فشار بر سکه است. در هفته گذشته اونس طلای جهانی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و فشار کاهش تقاضا کم‌واکنشی سکه نسبت به اونس را به همراه داشت. بنابراین شاهد تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در دو هفته اخیر هستیم. در شرایط کنونی شاهد نوسان اندک نرخ دلار هستیم. امری که انتظار معامله‌گران از حمایت دلار از سکه را کمرنگ کرده است. بنابراین نگاه معامله‌گران در هفته جاری به اتفاقات بین‌المللی و تاثیر آن بر اونس خواهد بود.

بازار طلای جهانی

توقف اونس زیر سطح 1300 دلاری

اونس طلای جهانی با ثبت رشد ۲ درصدی، برای سومین هفته متوالی صعودی شد. در هفته اخیر نگرانی‌ها در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس شد. این عامل در کنار چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا اونس را روز پنج‌شنبه به بیشترین سطح از آگوست ۲۰۱۴ (۱۳۱۶ دلار) رساند. اما روز جمعه تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با تغییر انتظارات نسبت به نتیجه رفراندوم بریتانیا اونس به زیر ۱۳۰۰ دلار بازگشت. اما چشم‌انداز یک بار افزایش(کمتر از پیش‌بینی‌های گذشته) نرخ بهره آمریکا می‌تواند کف بالاتری برای اونس رقم بزند. در هفته جاری سخنرانی رئیس فدرال رزرو، آمارهای اقتصادی آمریکا و رفراندوم بریتانیا عوامل تاثیرگذار بر اونس هستند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۳ کارشناس) ۱۵ کارشناس روند صعودی، ۴ نفر روند خنثی و ۴ کارشناس حرکت نزولی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مرز 90 هزار تومانی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۸۷ هزار و ۴۵۳ تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد قرار گرفتن قیمت پایانی یک نماد بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی و حرکت سایر نمادها نزدیک به سطح مزبور بودیم. در ۱۵ روز معاملاتی اخیر تنها یک روز شاهد افت قیمت «تسه»ها بودیم. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن(تابستان) عامل حمایت از «تسه»ها است. اما رشد قیمت «تسه»ها، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی ۶/ ۲۲ درصد است. با توجه به چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی و رشد غیرتورمی مسکن، انتظار می‌رود متقاضیان برای دریافت وام احتیاط کنند. امری که می‌تواند مانع از جهش رشد «تسه»ها شود. در شرایط کنونی تقویت سمت عرضه اوراق با امکان ارائه تسهیلات توسط سایر بانک‌ها می‌تواند تعدیل اوراق و نرخ سود را به همراه داشته باشد.

بازار نفت

افت هفتگی نفت در شرایط احتیاطی

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۲ درصدی همراه شد. هفته اخیر شرایط احتیاطی میان معامله‌گران با تقویت احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر دارایی‌های پرریسک‌تر و نفت فشار آورد. با وجود این، خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین نوسانات نفت را در بازه ۴۵ تا ۵۰ دلاری حفظ کرد. همچنین روز جمعه با چرخش نگاه‌ها نسبت به رفراندوم بریتانیا و افت شاخص دلار شاهد بازگشت نفت به مسیر صعودی پس از ۶ روز افت متوالی بودیم. تقویت چشم‌انداز کاهش تولیدات غیراوپک و رشد تقاضا به ویژه تقاضای بنزین عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت است. با وجود این رشد تعداد دکل‌های نفتی برای سومین هفته متوالی نگرانی‌هایی را نسبت به کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا به وجود آورده است. با این وجود کارشناسان معتقدند قیمت‌های کنونی و کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای رشد تولیدات آمریکا را دور از انتظار کرده است.