یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

سایه خودرویی‌ها بر بورس
دیروز شاخص کل با افت ۶۸۴ واحدی (۸۵/ ۰ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۸۵۳ واحدی متوقف شد. اصلاح قیمتی در گروه خودرویی، بر فضای کلی بازار تاثیر گذاشت. گروه خودرو که از اواسط دی با اخبار مرتبط از جمله قرارداد با شرکت‌های خارجی، رشد چشمگیری را ثبت کرد؛ روز گذشته با شکل‌گیری صف‌های فروش طولانی، فضای کلی بازار را منفی کرد. این گروه که تنها ۶ درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص داده، از میانه دی ۲۰ درصد از رشد شاخص کل را به تنهایی رقم زده است. به این ترتیب، دیروز از ۳۷ گروه بورسی، ۲۴ صنعت با افت شاخص همراه شدند. هرچند در نهایت حمایت حقوقی‌ها باعث جمع شدن صف‌های فروش نمادهای این گروه شد، اما عدم انتظار از سودآوری کوتاه‌مدت ممکن است فشار بر قیمت سهام را باقی نگه دارد.

بازار ارز

فشار عرضه بر دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۵ تومان معامله شد. در شرایط کنونی فشار عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار است. به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت در راستای ممانعت از رشد شدید نرخ ارز است. این در شرایطی است که همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. در روزهای اخیر نرخ حواله درهم در بازار داخلی بالا بود. امری که می‌تواند با توجه به برابری نرخ دلار و درهم در کشورمان، رشد نرخ دلار را رقم بزند. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر کاهش ارزش ریال به‌صورت متناسب با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی کاهش نیافت. نرخ تورم و همچنین تشدید سیاست‌های انبساطی (کاهش نرخ سود) نیز کاهش ارزش ریال را به دنبال دارد. اما همچنان سیاست‌های دولت و عرضه قابل توجه صرافی بانک‌ها بر نرخ دلار فشار می‌آورند.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به افت دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۷ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته نرخ دلار از سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی پایین‌تر رفت. اما این افت با تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها صورت گرفت. با وجود این همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. امری که انتظارات برای افت شدید نرخ دلار را کمرنگ کرده است. همچنین تاکید فدرال رزرو بر تدریجی شدن افزایش نرخ بهره نیز عامل حمایت از اونس است. بنابراین خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت اونس و همچنین کاهش انتظارات برای افت شدید نرخ دلار، کم‌واکنشی سکه نسبت به افت ۳۵ تومانی دلار را رقم زد و باعث افزایش حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شده است.

بازار طلای جهانی

سیگنال فدرال رزرو به اونس
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی همراه شد. در هفته اخیر نوسانات اونس با شاخص دلار رقم خورد. انتظارات برای تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا، همچنان عامل حمایت از اونس است. در هفته اخیر آمارهای اقتصادی شامل کاهش نرخ تورم نیز بر این امر تاکید داشتند. آمار اشتغال آمریکا نیز روز جمعه منتشر شد؛ با وجود افزایش اشتغال بیشتر از پیش‌بینی‌ها، اما نرخ بیکاری افزایش داشت. بنابراین تغییر روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با توجه به آمارهای موجود دور از انتظار است. در هفته جاری آمارهای اقتصادی از جمله شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس)، تنها ۵ کارشناس روند صعودی، ۱۰ کارشناس روند نزولی و ۳ نفر روند خنثی را برای اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تعادل نسبی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۵/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی شاهد تقابل دو عامل متضاد بر «تسه»ها هستیم. از سویی رشد تقاضای «تسه»ها با افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی عامل حمایت از اوراق است. با اینکه وام به اوراق جدید تعلق می‌گیرد اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین عامل حمایت از این اوراق است. از سوی دیگر کاهش نرخ سود اسمی «تسه»ها انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی را تقویت کرده است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت اوراق و نرخ سود، این عامل بر قیمت «تسه»ها فشار می‌آورد. علاوه بر اینکه سابقه تاریخی حاکی از کاهش معاملات مسکن در فروردین است. نرخ سود هم‌اکنون به ۹/ ۲۱ درصد رسیده است. در روزهای آتی نیز تقابل این دو عامل می‌تواند روند «تسه»ها را رقم بزند.

بازار نفت

چرخش نفت پس از 6 هفته صعود
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۵/ ۷ درصدی همراه شد. این اولین هفته نزول نفت پس از ۶ هفته صعودی است. پیش از این خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در نشست ۱۷ آوریل دوحه قیمت نفت را با رشد همراه کرده بود. اما اظهارات عربستان در روزهای اخیر مبنی بر مشروط بودن توافق به همکاری ایران برای حفظ سطح تولیدات کنونی خوش‌بینی‌های موجود را کمرنگ کرد؛ تولیدات فوریه ایران ۲۲/ ۳ میلیون بشکه در روزاست و تهران قصد دارد آن را تا ۴ میلیون بشکه افزایش دهد. همچنان سطح بالای موجودی نفت تجاری و کاهش رشد تقاضای نفت بر فشار عوامل بنیادین بر قیمت نفت تاکید دارد. اما سیگنال‌هایی برای کاهش تولیدات آمریکا با فشار قیمت‌های پایین نفت بر این تولیدکنندگان و رسیدن تعداد دکل‌های نفتی به کمترین میزان از نوامبر ۲۰۰۹ خوش‌بینی‌هایی برای تعدیل مازاد عرضه را به وجود آورده است.