یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد امدادی شاخص سهام
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۴۹ واحدی (کمتر از ۱/ ۰ درصد) مواجه شد. در حالی که با افت قیمت سهام، شاخص کل روند نزولی را در پیش گرفته بود، حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادهای بزرگ، برآیند مثبت شاخص را در پایان معاملات رقم زد. در این خصوص، در برخی نمادها مانند «اخابر»، «وغدیر»، «حکشتی» (با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل) شاهد خودنمایی خریداران حقوقی در قیمت‌های بالاتر از صفر بازار بودیم. مشابه حمایت‌های کنونی را در تجربه تلخ سال‌های رکودی اخیر شاخص نیز شاهد بوده‌ایم. این حمایت‌های ناکارآمد برای جلب اطمینان معامله‌گران و کاهش تلاطم بازار در زمان رکود مشاهده شد؛ این موضوع نه تنها سدی در برابر افت قیمت‌ها ایجاد نکرد بلکه با تاخیر در رسیدن به مقصد قیمتی، تشدید فضای فرسایشی بازار و همچنین بی اطمینانی فعالان بازار را به دنبال داشت.

بازار ارز

مقاومت سقف ساختگی 3500 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۴۷۵ تومان معامله شد. در روزهای اخیر شاهد مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی در برابر نرخ دلار هستیم، با اینکه عوامل بنیادین از نرخ دلار در سطح کنونی حمایت می‌کنند. در روزهای اخیر شاهد رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی هستیم. در ماه‌های اخیر نیز با وجود رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی اما ارزش ریال متناسب با آن افت نداشت. این عامل در کنار افت ارزش ریال با افزایش نرخ تورم، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار است. علاوه بر این با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، انتظار می‌رود افزایش تقاضای ارز مسافرتی نیز عامل رشد نرخ دلار شود. با این وجود، فشار سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و افزایش قیمت اونس و به تبع آن سکه، عوامل فشار بر نرخ دلار در روزهای اخیر بودند.

بازار سکه

سیگنال اونس به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۴ هزار تومان معامله شد. افت اونس عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز گذشته رشد بازارهای سهام و تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران باعث کاهش تقاضای محافظه کارانه اونس شد. همچنین آمارهای اقتصادی بهتر از پیش‌بینی‌های آمریکا باعث افزایش شاخص دلار (عامل فشار بر اونس) شد. همچنان بازار اونس در انتظار سیگنال روند افزایش نرخ بهره آمریکا است. اما نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی حمایت سطح ۱۲۲۰ دلاری اونس را رقم زده است. امری که معامله‌گران سکه را نسبت به اونس خوش‌بین کرده و باعث تخلیه نسبی حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. همچنان انتظار می‌رود نرخ دلار در سطح ۳۵۰۰ تومانی با مقاومت همراه شود. امری که انتظار حمایت دلار از سکه را کمرنگ کرده است.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر اونس
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۰ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر عامل فشار بر اونس شدند. روز گذشته بازارهای سهام چین، هنگ کنگ و ژاپن با رشد ۳ درصدی و بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور به بیشترین میزان در دو ماه اخیر رسیدند. رشد اخیر قیمت نفت و تشدید سیاست‌های انبساطی چین (دومین اقتصاد بزرگ دنیا) عامل تقویت ریسک‌پذیری است. همچنین شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) بیشتر از پیش‌بینی‌ها و رشد مصارف ساخت‌و‌ساز به بیشترین میزان از ۲۰۰۷ با تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، عامل رشد شاخص دلار بود. همچنان نگاه‌ها به آمار اشتغال آمریکا برای تصمیم فدرال رزرو است. چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا را تقویت کرده و حمایت سطح ۱۲۲۰ دلاری اونس را رقم زده است.

بازار اوراق مسکن

افزایش سقف وام خانه اولی ها
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۳ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به زمان انقضای «تسه۹۲۱۲» دلیل افت قیمت آن است؛ اما سایر نمادهای پیشین با رشد همراه شدند. میانگین قیمت اوراق جدید ۸۴ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ سود ۵/ ۲۳ درصد است. سه‌شنبه، شورای پول و اعتبار با افزایش تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به میزان ۱۶۰ میلیون تومان به خانه اولی‌ها موافقت کرد. همچنین سقف وام اوراق تسهیلات مسکن برای این متقاضیان ۱۰۰ میلیون تومان تصویب شد. پیش از این نیز به مزیت نسبی «تسه»ها نسبت به وام‌های رقیب اشاره شده بود. متقاضیان برای دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی نیاز دارند ۸۰ میلیون تومان به مدت یک سال در صندوق‌های سپرده‌گذاری حفظ کنند. بنابراین جذابیت «تسه»ها نسبت به سایر وام‌ها و افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها خواهند بود.

بازار نفت

نگرانی مغفول در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۳۳ دلار معامله ‌شد. با اینکه پیش از این خوش‌بینی‌ها رشد قیمت نفت را رقم زده بود. اما تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۹/ ۹ میلیون بشکه‌ای نفت عامل فشار بر قیمت نفت شد. احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی در کنار سیگنال‌های کاهش تولیدات نفت آمریکا عامل خوش‌بینی به نفت است. اما طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بهره وری بالای تولیدکنندگان شیل و اقدامات عربستان برای حفظ سهم بازار باعث پیشی گرفتن شتاب رشد عرضه از تقاضا شده است؛ امری که حجم نفت‌های ذخیره شده را از سال ۲۰۱۴ تا کنون به بیش از یک میلیارد بشکه رسانده است و انتظار افزایش آن تا سال ۲۰۱۷ می‌رود؛ بنابراین با وجود چشم انداز کاهش تولیدات، رفع مازاد عرضه چالش بعدی پیش روی بازار نفت است که تخمین‌ها بر تداوم آن تا ۲۰۲۱ تاکید دارد.