یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

فشار مقطعی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت 494 واحدی (63/ 0 درصدی) در سطح 77 هزار و 734 واحدی متوقف شد. بخشی از این افت را می‌توان ناشی از فشار فروش حقوقی‌ها دانست. با نزدیک شدن به پایان سال، کارگزاری‌ها و صندوق‌های بازنشستگی نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنند. امری که حضور این بازیگران را در سمت عرضه پررنگ کرده است. همچنان شاهد توقف نمادها در صنایع لیدر هستیم. بنابراین ابهام در نمادهای شاخص‌ساز در کنار رشد پرشتاب قیمت‌ها و خارج شدن سهام‌ها از حالت ارزندگی، عامل فشار بر شاخص هستند. همچنین رشد انتظارات نسبت به سودآوری صنایع با پیش‌بینی‌های سودآوری شرکت‌ها تناسب نداشته است. در هفته‌های اخیر شاهد مقاومت سطح 78 هزار واحدی بودیم که عامل دیگر فشار بر شاخص بود. همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری و کاهش نرخ سود بانکی در کنار عرضه‌های اولیه می‌تواند مقاومت سطح مزبور را کمتر کند.


مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت 30 تومانی به نرخ 3480 تومان معامله شد. پس از دو روز قرار گرفتن بالای سطح 3500 تومانی روز گذشته نرخ دلار با مقاومت سطح مزبور روبه‌رو‌ شد. افزایش عرضه توسط صرافی‌ها و معامله‌گران یکی از عوامل فشار بر نرخ ارز بود. همچنین افت نرخ ارز در مشهد و سلیمانیه با کاهش تقاضای آربیتراژی بر دلار فشار وارد کرد. با این وجود همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. بالا بودن ارزش دلار در سطح بین‌المللی همچنین عدم افت ارزش ریال در سال اخیر متناسب با ارزش دلار انتظار حمایت از نرخ دلار را تقویت کرده است. مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز از نیمه دوم سال 95 تاکید دارند. پیش‌تر این امر چشم‌انداز کاهشی را تقویت می‌کرد اما مسوولان با توجه به حمایت عوامل بنیادین دلیلی برای کاهش نرخ دلار نمی‌بینند.


واکنش سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت 993 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت 30تومانی نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. طلای جهانی در پایان معاملات با فشار شاخص دلار نزدیک به سطح 1220 دلاری متوقف شد. رشد شاخص دلار (عامل فشار بر اونس) می‌تواند با بازگشایی بازارها در روز دوشنبه بر اونس اثر بیشتری بگذارد، اما همچنان چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. در بازارهای داخلی نیز همچنان شاهد مقاومت سطح 3500 تومانی نرخ ارز هستیم؛ بنابراین عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به اونس و نرخ دلار باعث بیش واکنشی سکه و تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شده است. مشخص شدن روند نرخ دلار می‌تواند سکه را به ارزش ذاتی نزدیک کند.




حرکت اونس با سیگنال آمریکایی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. روز جمعه آمارهای اقتصادی بهتر از پیش‌بینی آمریکا (شامل تولید ناخالص داخلی و شاخص هزینه شخصی) رشد بازارهای سهام آمریکا و جهش شاخص دلار را به همراه داشت. با این وجود اونس در سطح ۱۲۲۰ دلاری حمایت شد. می‌توان انتظار داشت با بازگشایی بازارها، اثر منفی رشد شاخص دلار بر اونس تشدید شود. در شرایط کنونی چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. بیانیه نشست گروه ۲۰ با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی بر تشدید سیاست‌های اقتصادی تاکید داشت. در هفته جاری آمارها شامل اشتغال آمریکا با ارائه تصویر روشن از روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اونس اثر بگذارد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۱۰ نفر روند افزایشی، ۵ کارشناس روند کاهشی و ۳ نفر حرکت خنثی را برای اونس پیش‌بینی کرده‌اند.‌



ثبات نسبی نرخ سود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت
1/ 3 درصدی به قیمت 81 هزار و 243 تومان معامله شدند. نزدیک شدن «تسه9212» به زمان انقضا افت قیمت این نماد را رقم زده است. سایر اوراق نیز با افت اندکی همراه شدند. بنابراین نرخ سود از روز گذشته بدون تغییر در 5/ 23 درصد قرار گرفته است. همچنان به دلیل رابطه میان قیمت و نرخ سود، شاهد مقاومت «تسه»ها در مقابل رشد قیمت هستیم. با وجود بالا بودن نرخ سود، افزایش سقف وام در کنار امکان تامین بخشی از وام‌های صندوق سپرده یکم بانک مسکن با اوراق تسهیلات مسکن، رشد 8/ 12 درصدی «تسه»ها را از ابتدای دی به همراه داشته است. امری که رشد تعداد معاملات مسکن را نیز به همراه داشته است. اما با توجه به رکود بی‌سابقه مسکن در 20 سال اخیر، اقدامات بیشتری برای تقویت سمت تقاضا نیاز است.


تردید در پایداری رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 10 درصدی بیشترین رشد هفتگی از ابتدای شهریور را ثبت کرد. در هفته اخیر خوش‌بینی‌ها نسبت به احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات ژانویه رشد نفت را رقم زد. همچنین کاهش حجم‌ذخیره بنزین آمریکا برای اولین بار از ماه نوامبر و افت دکل‌های نفتی برای دهمین هفته متوالی (رسیدن به کمترین میزان از دسامبر 2009) عامل حمایت از قیمت نفت است. با این وجود همچنان کارشناسان مازاد عرضه را بین یک تا 2 میلیون بشکه در روز می‌دانند که حفظ سطح تولیدات چهار صادرکننده بزرگ (روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا) به دلیل سطح بالای تولیدات کنونی و شیب ثابت آن، نمی‌تواند مازاد عرضه را جبران کند. افزایش صادرات نفت ایران و نگرانی‌ها از کاهش سمت تقاضای نفت نیز تردیدهایی برای پایداری رشد کنونی به وجود آورده‌اند.