یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

حرکت به سمت فاز اصلاحی
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۳۶ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) در ۷۷ هزار و ۸۴۰ واحد متوقف شد. شاخص پس از ۸ هفته متوالی رشد، کاهش ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرد. همچنین افت ۲/ ۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) اولین نشانه حرکت سهام به سمت فاز اصلاحی است. روز گذشته فضای انتظاری برای انتخابات و اصلاح قیمتی شاخص عامل فشار بر شاخص بود اما حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «فارس» و «اخابر» رشد شاخص را در پایان معاملات رقم زد. گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌های بورسی و عدم تناسب آن با انتظارات، هیجانات بازار را تخلیه کرده است. با وجود انتظار تعدیل بیشتر شاخص، اما خوش‌بینی به شتاب گرفتن رشد اقتصادی و کاهش نرخ سود بانکی بازگشت به رکود را دور از انتظار کرده است.

بازار ارز

رشد دلار در فضای احتیاطی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۴۹۵ تومان معامله شد. همچنان نزدیک شدن به انتخابات، فضای احتیاطی را در بازار تشدید کرده است. با این وجود فعالیت معامله‌گران برای سفته بازی نوسانات نرخ دلار را رقم زد، اما همچنان شاهد حبس بازه‌ای دلار بین ۳۴۵۰ تا ۳۵۰۰ تومان هستیم. روز گذشته، رئیس بانک مرکزی بر کاهش نوسانات نرخ ارز و یکسان‌سازی نرخ ارز از نیمه دوم ۹۵ تاکید داشت. با وجود اینکه فضای روانی با رفع تحریم‌ها انتظارات کاهشی را در بازار ارز تشدید کرد، اما همچنان عوامل بنیادین عامل حمایت از نرخ دلار هستند. رئیس کل بانک مرکزی تاکید می‌کند با توجه به نرخ تورم ۱۳ درصدی و کاهش ارزش ریال با افزایش نرخ تورم، همچنین با توجه به بالا بودن ارزش دلار در سطح جهانی دلیل بنیادینی برای کاهش نرخ دلار وجود ندارد.

بازار سکه

عبور مجدد سکه از مرز یک میلیونی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۵ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار و اونس طلا قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته، افت بازارهای سهام جهانی با افت مجدد قیمت نفت و چشم انداز مبهم رشد اقتصاد جهانی، عامل حمایت از اونس شد. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی به ویژه اقتصادهای نوظهور، بانک‌های جهانی را به سمت منفی کردن نرخ بهره سوق داده؛ امری که انتظار حمایت اونس را تشدید کرده است. با این وجود همچنان نوسانات اونس و عدم انتظار حمایت نرخ دلار از سکه کم واکنشی معامله‌گران را رقم زده است. امری که حباب منفی سکه (کمتر بودن ارزش بازاری نسبت به قیمت ذاتی) را تعمیق داده است. خارج شدن نرخ دلار از فضای احتیاطی پس از انتخابات می‌تواند قیمت سکه را به ارزش ذاتی نزدیک کند.