بیشترین‌درصد حریق در صنعت پلاستیک رخ می‌دهد

وی با بیان اینکه این سه رویکرد برای هر کدام از ریسک‌های متنوعی که در مقابل بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد، مطالعه و ارزیابی می‌شود، گفت: اگر نگاهی به آمارهای جهانی آتش‌سوزی داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که ایران ماهیت متفاوتی دارد. داده‌ها حاکی از این است که بیشترین حوادث حریق در جهان به ترتیب در بخش‌های انرژی، ساختمان، محل‌های تجمع و صنعت رخ می‌دهد. اما در ایران بیشترین آتش‌سوزی در بخش صنعت رخ می‌دهد و این امر گوشزد می‌کند که اگر می‌خواهیم حوادث آتش‌سوزی در زیرساخت‌های صنعتی را کاهش دهیم ابتدا باید رفتار مدیریتی خود را با موضوع حریق تغییر دهیم.  دشتی در ادامه عنوان کرد: علاوه به سه رویکرد اخیر، مهندسی مخاطره و مدیریت مخاطره هم به عنوان دو سازوکار دیگر در این حوزه وجود دارد. در مهندسی تهدید یا مخاطره به شناخت و چگونگی واکنش به مخاطره (در اینجا حریق) می‌پردازند که موضوع بحث سخنران بعدی کارگاه است.

وی در ادامه برای توضیح مدیریت تهدید به سه فاز مدیریت سیستم اشاره کرد. به گفته دشتی «در اصول مدیریت سیستم سه فاز «برنامه‌ریزی»، «طراحی و نصب» و «بهره‌برداری» وجود دارد، بعد از اینکه بخش‌های طراحی و نصب انجام گرفت وارد یک چرخه بهره‌برداری می‌شویم که در آن خرید، فروش، تولید محصول و انبارش را داریم. به همین شکل در حوزه مدیریت حریق هم این سه فاز وجود دارد که شامل مجموعه‌ای از دارایی‌های مربوط به مهندسی حریق می‌شود که باید تامین و نصب و در فاز سوم وارد چرخه بهره‌برداری شود.»

وی با بیان اینکه ما در این قسمت ضعف اساسی و غفلت داریم، گفت: همان‌طور که در چرخه بهره‌برداری بنگاه‌ها مدیریت عیوب داریم، در حوزه مدیریت حریق هم اصول اضطراری در زمان حادثه وجود دارد. بنابراین در کارخانه‌ها فضای مدیریت دارایی‌های کلیدی وجود دارد که شامل تامین ماشین تولید نصب و در نهایت چرخه بهره‌برداری می‌شود. به گفته وی چرخه بهره‌برداری در فضای تولیدی شامل اپراتوری، تعمیر، حفاظت و رفع عیوب است و دقیقا مشابه همین در مدیریت دارایی حریق هم تامین و نصب و چرخه بهره‌برداری وجود دارد که در فاز سوم آن اپراتوری دارایی حریق، بازدید و سرویس و مانور و تمرین قرار دارد. دشتی با بیان اینکه ما در ایران در این بحث چرخه بهره‌برداری مخصوصا در بخش سرویس و بازدید ضعف اساسی داریم، گفت: غافل از اینکه اگر در این دارایی‌ها به یک حریق برسیم آن‌وقت دارایی‌های اصلی هم تحت الشعاع قرار می‌گیرند.

در ادامه این ورکشاپ، سمانه یاراحمدی با توضیح اینکه مدیریت حریق در حوزه پلیمر بسیار اهمیت دارد، گفت: در این بخش به دلیل ارتباط با موارد اشتعال‌زایی مانند هیدروژن، کربن و گازهای سمی احتمال حریق و گسترش آن بالاست و این امر می‌تواند برای کارکنان، محیط‌زیست و دارایی‌ها خطرآفرین باشد. وی در ادامه عوامل اصلی حریق شامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، روانی، بیولوژیکی و ارکونومیک را توضیح داد و نکات اصلی در رابطه با اعلام حریق را گوشزد کرد. به گفته یاراحمدی در این زمینه باید به ۸ نکته توجه کرد: وضوح و اختصار پیام اعلامی، اطلاعات دقیق، حفظ آرامش، تکرار پیام، استفاده از علائم آتش‌نشانی، تعیین مسیرهای تخلیه پیش از بروز حادثه، آموزش استفاده از تجهیزات ایمنی و آشنایی با شماره‌های اضطراری.

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود انواع حریق را مطابق با استانداردهای اروپا را از کلاس A تا K آموزش داد. به گفته یاراحمدی گروه اول مواد خشک و جامدات، گروه دوم مایعات، سوم گازها، چهارم فلزات و پنجم روغن‌ها را دربرمی‌گیرد که برای هرکدام از آنها مواد اطفاء و کپسول‌های آتش‌نشانی مختص به خود را دارند که با توجه به برچسب روی آنها قابل تشخیص و نیازمند آموزش است.