- پتروشیمی مروارید در کنار دستاوردهای گذشته و ثبت رکورد‌‌‌های تولید بالاتر از ظرفیت اسمی و بعد از بومی‌‌‌سازی کاتالیست هیدروژناسیون واحد الفین این بار با محوریت واحد تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس و با دور زدن تحریم‌‌‌ها موفق به بومی‌‌‌سازی برگشت کک به فایر باکس در کوره‌‌‌های الفین شد.

- واکنش‌‌‌های جانبی طی فرآیند پیرولیز در کوره‌‌‌های کراکینگ برای تولید اتلین، منجر به ایجاد کک در جداره داخلی کویل‌‌‌ها شده و این پدیده به مرور زمان منجر به افت فشار، افزایش مصرف سوخت، انرژی و نهایتا کاهش تولید کوره می‌شود.

- بنابراین به ناچار پس از بازه زمانی ۴۵-۶۰ روز کارکرد کوره، برای خارج کردن کک از سطح داخلی کویل‌‌‌ها، عملیات کک‌‌‌زدایی در واحد الفین لازم است.

-مطابق روش‌های سنتی، جریان کک‌زدایی به سمت Decok drum هدایت می‌شود.

-در روش نوین کک‌زدایی که در اروپا و برخی از کشورهای خاورمیانه به کار گرفته می‌شود، کک به سمت محفظه احتراق (Firebox) هدایت شده و تحت عملیات کنترل شده در همان کوره‌‌‌ای که در حال کک‌‌‌زدایی است سوزانده می‌شود.

- این نسل جدید کک‌‌‌زدایی تاکنون به دلیل وجود تحریم‌‌‌ها، در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار نگرفته است.

- لذا برای بهره‌‌‌گیری از روش جدید، روند مهندسی معکوس، بهبود، حصول اطمینان از شرایط بهینه، یکپارچگی پروفایل حرارتی در کوره و کاهش کک گرفتگی نامتقارن، در دستور کار و برنامه شرکت پتروشیمی مروارید قرار گرفت.

- طی برنامه مذکور، برای دستیابی به دانش فنی اشاره شده، قبل از طراحی تجهیزات و خطوط لوله، از طریق شبیه‌سازی CFD مشعل‌‌‌ها و محفظه احتراق کوره، الگوها و شرایط متفاوت عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

  -این دانش فنی به طور مشترک فی‌‌‌مابین پتروشیمی مروارید و دانشگاه خلیج فارس ایجاد شد.

-این پروژه از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ آغاز، در سال ۱۳۹۸ تکمیل و سپس ساخت اقلام و طراحی لازم اکنون در یکی از کوره‌‌‌های الفین مجتمع اجرا شده است.

همچنین برای حفظ اثر و زحمات صورت گرفته تیم مربوطه در پتروشیمی مروارید و دانشگاه خلیج‌فارس، ثبت سند اختراع از طریق مرکز مالکیت معنوی قوه‌‌‌قضائیه صورت گرفته است.