شیرین‌‌‌سازی گازهای ارسالی در پتروشیمی نوری؛ برای نخستین بار

وی افزود: این پروژه در مقیاس بسیار بزرگی با هزینه نزدیک به یک‌هزار‌میلیارد تومان کلید خورده و فلرینگ در مرحله شروع به ساخت است. به گفته وی، با اجرای این پروژه حدود ۶۵۰۰۰ تن LPG، کود سولفات آمونیوم ۶۰۰۰۰ تن و ۱۸۳۰۰ تن گاز طبیعی شیرین تولید می‌شود.

مدیر سلامت، بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری افزود: با توجه به اینکه فلر پتروشیمی نوری حاوی میزان کمی ترکیبات سولفور وگازهای ترش است، برای حذف آن با اجرایی شدن گازهای ارسالی به فلر، شیرین‌‌‌سازی و سولفور گرفته و با قرار گرفتن گازهای شیرین شده در چرخه بازیافت، به عنوان سوخت کوره‌‌‌ها استفاده می‌شود، به این ترتیب فلر به صفر می‌‌‌رسد.

ساده ادامه داد: با صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای این پتروشیمی، کاهش پیدا خواهد کرد. وی تصریح کرد: سولفور جدا شده از گازهای ترش به محصول سبزی به نام «کود سولفات آمونیوم» تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی دارد؛ این محصول می‌تواند آورده اقتصادی زیاد و منافع محیط‌زیستی قابل‌توجهی داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد این طرح تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

احداث اولین ساختمان هوشمند در منطقه

 مدیر سلامت، بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری همچنین از احداث اولین ساختمان هوشمند در منطقه برای کاهش میزان مصرف انرژی خبر داد و گفت: استفاده از Solar System، پنجره‌‌‌های هوشمند، Air Condition و سیستم تبرید هوشمند در این ساختمان باعث می‌شود در یک برنامه‌‌‌ریزی مشخص، کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد و مصرف انرژی سیستم‌های گرمایش، سرمایش و روشنایی به‌صورت اتوماتیک کنترل و بهینه شود.

به گفته وی همچنین برای تامین انرژی مصرفی ساختمان، انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است. این پروژه نیز تا ۲ سال آینده نهایی خواهد شد. ساده در پایان با اشاره به کوره‌‌‌های این مجتمع خاطرنشان کرد: طرح تعویض برنرهای کوره‌‌‌ها با نسل چهارم برنرهای لوناکس در پتروشیمی نوری اجرایی شده است که باعث افزایش راندمان کوره می‌شود.