رکورد فروش درهلدینگ خلیج فارس

دراین مجمع که به ریاست بیژن چگنی (رئیس هیات‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید و مقرر شد تا ۵۰ تومان سود به ازای هرسهم تقسیم شود.روزنامه‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» و ایران نیز به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شدند.

هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابیک عربستان، شناخته می‌شود که پیش‌تر در مقام ۳۷ دنیا بود به تازگی با ۱۴ پله صعود به رتبه  ۲۳دنیا ارتقا یافته است. سود بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور ۴۴درصد افزایش یافته و سود تلفیقی به۹۴‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان رسید.

ثبت رکورد جدید فروش ۵/ ۱۴میلیارد دلاری برابر با ۸۷‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از جمله عملکرد شرکت بوده است.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزش ۴۱۹‌هزار و ۵۰۱‌میلیارد تومان، عنوان ارزشمندترین شرکت بازار سرمایه را از آن خود کرده است.

احداث نخستین پروژه پترو پالایشگاهی کشور با نام پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، ایجاد تنوع در سبد محصولات نفتی و همچنین طرح مایع‌سازی گاز طبیعی یا ال.ان.جی، ایجاد گروه مالی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و در نهایت ایجاد پارک‌‌‌های تخصصی صنایع پایین‌دستی برخی از برنامه‌های هلدینگ خلیج‌فارس است.

علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت ازشکسته شدن رکورد تولید هلدینگ فارس با رشد ۲/ ۸درصدی و دستیابی این شرکت به سود تلفیقی ۹۴‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومانی خبر داد.

29-01

ارز‌آوری 4میلیاردی «فارس» از ابتدای سال

وی با تاکید براینکه صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون 10میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته که از این مقدار 4‌میلیارد دلار ارزآوری هلدینگ خلیج‌فارس بوده است افزود: تولید گروه در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۰‌میلیون و 500‌هزار تن بود و امسال این رقم به ۲۲‌میلیون و 200هزار تن ارتقا یافته که بالاترین رکورد تولید در هلدینگ است و رشد 2/ 8درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.  مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، با اعلام فروش تجمیعی ۳۰۷‌هزار‌میلیارد تومانی در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱ اظهار کرد: فروش تجمیعی گروه ۸۶‌درصد در یکسال اخیر رشد داشته است.

وی سود تلفیقی گروه را ۹۴‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان اعلام کرد که ۴۱‌درصد افزایش پیدا کرده است.

علی عسکری افزود: سود شرکت اصلی نیز به ۵۵‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان رسید که رشدی ۴۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه سود خالص شرکت مادر و تلفیقی رکوردهای جدیدی ثبت کرده است.

علی عسکری نتیجه این اقدامات را جهش ۱۴ پله‌‌‌ای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در رتبه‌‌‌بندی جهانی ICIS اعلام کرد و گفت که امروز این شرکت در جایگاه ۲۳ جهان ایستاده است. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ارتقای 2‌درصدی سهم این گروه در بازار سرمایه در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ارزش گروه در این زمان برابر ۹۷۶‌هزار و ۶۶۵‌میلیارد تومان بوده که معادل ۱۳‌درصد ارزش کل بازار سرمایه است.

علی عسکری با اشاره به تلاش‌‌‌های صورت گرفته برای صیانت از سهام گروه در بازار سرمایه اظهار کرد: در سال مالی گذشته نماد فارس با 8/ 54درصدی رشد توانست 8/ 22‌درصد بیشتر از شاخص کل بورس رشد کند و این در حالی است که سایر نمادهای این گروه به‌ویژه در گروه یوتیلیتی شامل بفجر و مبین به دلیل اصلاح نحوه اجرای فرمول ابلاغی شورای رقابت با پیگیری‌‌‌های انجام شده از سوی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با هدف صیانت از حقوق سهامداران، موجب بازدهی ۱۷۴ و ۱۲۷‌درصدی این دو شرکت در یکسال گذشته شده است.

تامین مالی از طریق صندوق پروژه

وی از تمرکز ویژه این گروه برای تامین مالی از طریق صندوق پروژه در تامین سرمایه خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که بنیان «گروه مالی صنایع پتروشیمی خلیج فارس» گذاشته شده و به زودی این گروه مالی تاسیس خواهد شد. در ادامه گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی مورد تصویب مجمع قرار گرفت. همچنین این مجمع روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و ایران را به عنوان روزنامه رسمی انتخاب و با تخصیص بودجه تا ۲۰۰‌میلیارد ریال اعتبار برای حوزه مسوولیت اجتماعی موافقت کرد. در بخش پایانی مجمع، سهامداران عمده با اشاره به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای گروه برای تخصیص بخشی از سود به این طرح‌‌‌ها موافقت کردند.

نماینده شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با تقدیر از عملکرد مالی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و صورت‌های مالی شفاف و بدون مشکل، هلدینگ خلیج‌فارس را یک سرمایه بین نسلی عنوان کرد و گفت که اهداف با چشم‌‌‌پوشی از سودحداکثری با هزینه شدن بخش عمده سود برای تکمیل طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام و پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس موافق است.در پایان با رای‌‌‌گیری انجام شده مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تقسیم سود 50تومانی فارس موافقت کرد.