بر همین اساس در گام نخست، مظاهر انصاری، مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) وزارت نفت با حضور آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کوبا در تهران، طی تماس ویدئوکنفرانسی با گروه اطفای حریق، مقام‌های نفتی کوبا و معاون وزیر نفت کوبا، راهنمایی‌های کلیدی درباره بایدها و نبایدهای مهار حریق مخازن به گروه عملیات منتقل و در نتیجه انتقال تجربه از تکرار اشتباهات در روند اطفای حریق جلوگیری شد. در گام بعدی به دستور وزیر نفت گروهی از افراد متخصص و باتجربه، به ریاست مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت، به کوبا اعزام شدند. هدف نخست این گروه انتقال تجربه‌ها و آموزش‌های اطفای حریق و مقابله با آتش‌سوزی مخازن و آموزش کارشناسان کوبایی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های مخازن و مهار آن است. این آموزش‌ها به کوبایی‌ها کمک می‌کند در آینده نیز بتوانند برای مقابله با چنین مواردی آمادگی داشته باشند.

به‌عنوان هدف دوم، بازدید از تاسیسات نفتی کوبا و ممیزی و ارزیابی ریسک تاسیسات در دستور کار این گروه است تا وضع ایمنی این تاسیسات ارزیابی و اصلاحات مورد نیاز به کارشناسان کوبایی منتقل شود. گروه اعزامی همچنین قرار است با مقام‌های نفتی کوبا دیدارهایی داشته باشد. همچنین تجهیزات مورد‌نیاز برای مهار آتش از جمله دستگاه فوم‌ساز، لباس‌های آتش‌نشانی و ضداسید، دستگاه تنفس و موارد دیگر در حد مقدور به این کشور ارسال شد. گروه ایرانی همچنین ارائه مشاوره‌های فنی به‌منظور ایمن‌سازی صحنه برای آغاز فعالیت‌های پس از حادثه و بازسازی تاسیسات را در برنامه خود دارد که به‌همین منظور نیاز است ارزیابی‌های لازم از تاسیسات و امکانات نفتی کوبا انجام شود تا فعالیت‌های بازیابی و بازتوانی به‌ویژه برای آتش‌نشانان درگیر عملیات اطفا و سیستم‌های اطفای حریق استفاده‌شده در جریان عملیات انجام شود.

ارزیابی عملیات و توان آتش‌نشانان و تیم اطفای کشور کوبا به‌عنوان یکی دیگر از ماموریت‌های گروه ایرانی دنبال می‌شود تا نقاط ضعف و قدرت آنها شناسایی شود و برای عملیات‌های مشابه آمادگی لازم را به ‌دست آورند که برای این منظور تجربه‌های گروه ایرانی در جریان اطفای تاسیسات در ایران از جمله تجربه در پالایشگاه تهران و پتروشیمی بوعلی به گروه کوبایی منتقل می‌شود. متخصصان ایرانی حاضر در کوبا اکنون مشغول بازرسی ایمنی تاسیسات و ارائه گزارش درباره نواقص و راهکارهای ارتقای ایمنی و حفاظت از حریق (فعال و غیرفعال) در تاسیسات هستند. گروه ایرانی بسته پیشنهادی را برای ارائه به مقام‌های نفتی به‌منظور انتقال متخصصان کوبایی به کشور و آموزش آنها در مراکز آموزشی ویژه ایمنی و اطفای حریق و دوره‌های تخصصی تربیت فرمانده میدان آماده کرده است. از طرف دیگر قرار است مذاکراتی با مقام‌های کوبایی صورت گیرد تا ارائه خدمات مهندسی ایمنی با هدف ایمن‌سازی و ارتقای سطح حفاظت از حریق تاسیسات به‌صورت دوره‌ای از سوی متخصصان ایرانی تداوم داشته باشد.

قدردانی سفیر کوبا از کمک متخصصان ایرانی

سفیر کوبا در تهران از کمک ایران به مهار حریق در مخازن نفت این کشور خبر داد و از همکاری وزارت نفت در این عملیات قدردانی کرد. آلبرتو گونزالس کاسالس روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پنجم ماه اوت (۱۴ مردادماه) تاسیسات نفتی کوبا در شهر ماتانزاس دچار حریق شد، اظهار کرد: این آتش‌سوزی بسیار گسترده در مخازن نفت این کشور چند انفجار پیایی را در پی داشت. وی با بیان اینکه به ‌دلیل انفجار در این تاسیسات متاسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی و چند نفر هم ناپدید شدند، افزود: متاسفانه این حادثه روی محیط زیست هم تاثیر گذاشته است. سفیر کوبا در تهران با یادآوری اینکه همزمان با وقوع این حادثه کشورهای ایران، مکزیک و ونزوئلا برای کمک به مهار آتش‌سوزی اعلام آمادگی کردند، تصریح کرد: ایران تجربه زیادی در مهار آتش‌ تاسیسات نفتی از جمله خاموش‌کردن چاه‌های نفت کویت دارد و از این رو ایران گروهی از متخصصان خود را برای کمک به مهار آتش به کوبا اعزام کرده است. گونزالس کاسالس از جمهوری اسلامی ایران، وزارت نفت، جواد اوجی وزیر نفت، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و مردم ایران که همیشه در شرایط سخت کنار مردم کوبا ایستادند، قدردانی کرد.