اوجی: نفت را به قیمت خوبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشیم

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر به کشورهای آمریکای‌لاتین گفت: ما یک سفر ۱۰ روزه به آمریکای‌لاتین داشتیم و با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خیلی خوبی که وزارت نفت در بخش بالادستی در تولید نفت و گاز و در بخش پایین‌دستی در احداث پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پتروشیمی و صنایع زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نفت دارد، در این سفر ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی را در زمینه فروش نفت و بحث صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میادین نفتی و گازی برخی از این کشورها را متقبل شدیم.

او افزود: همچنین در بحث افزایش ظرفیت پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفت هم توافق‌ها و اقدامات خوبی انجام شد که ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاءالله بتوانیم از فرصتی که برای وزارت نفت مهیا شده، استفاده کنیم و بازارهای جدیدی در صادرات هم نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و همچنین تهاتر با سایر کالاهای اساسی و کشاورزی داشته باشیم که در زمینه تهاتر هم اسنادی امضا شد و با ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی که در این کشورها در زمینه کشاورزی وجود دارد و میانگین بارش سالانه این کشورها بیش از ۲‌هزار میلی‌لیتر است، خیلی از محصولات کشاورزی ما به‌خصوص غلات را می‌توانند تامین کنند و در این‌خصوص هم اسناد مهمی به امضا رسید. وزیر نفت درباره درخواست عربستان برای رایزنی در مورد میدان گازی آرش گفت: اجازه بدهید وزارت‌خارجه در این زمینه صحبت کند، زیرا در این‌خصوص وزارت امورخارجه در حال صحبت و حل و فصل موضوع است. ما برنامه مطالعات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مان روی میدان آرش تقریبا تکمیل‌شده و با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی خوبی که شرکت ملی نفت انجام می‌دهد، به‌زودی نصب سکو در آنجا انجام خواهد شد. او درباره اختلاف با کویت نیز گفت: از نظر ما میدان آرش بین کویت، عربستان و ایران مشترک است.

شناسایی بازارهای جدید نفتی

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه در تلاش است تا فروش نفت ایران کاهش یابد، گفت: همه دنبال مشتری هستند. با توجه به تحریمی که روسیه در زمینه انرژی داشته، آن‌را دنبال می‌کند. ما خوشبختانه بازارهای جدید و ظرفیت‌های جدیدی را شناسایی کرده‌ایم که به وضعیت صادرات نفت جمهوری اسلامی کمک می‌کند. وزیر نفت درباره اینکه آیا صادرات نفت در دوران تحریم افزایش یافته است یا خیر نیز گفت: بله. او درباره اینکه آیا فروش نفت به چین کاهش یافته است نیز اعلام کرد: ما مشتری‌های خود را کامل داریم و خوشبختانه بازارهای جدیدی را شناسایی کرده‌ایم و بازارهای جدیدتری هم به ما اضافه می‌شود. وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه مطرح‌شده روسیه برای فروش نفت بیشتر از ایران تخفیف داده است؟ گفت: بله، اینکه روس‌ها در فروش نفت پیشنهاد تخفیف‌های زیادی داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند را شنیده‌ایم ولی با توجه به تحریم‌هایی که کشورهای ارویایی و آمریکایی اعمال می‌کنند به نظرم زمان می‌برد تا روسیه بتواند بازار پیدا کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه رویترز مدعی شده ما با تخفیف نفت را می‌فروشیم هم اظهار کرد: ما خوشبختانه در بحث فروش نفت هم بازارهای جدیدی که در دولت سیزدهم طی این ۹‌ماه پیدا کرد و هم ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد کردیم، کمک کرد که نفت را به قیمت خوبی بفروشیم. وزیر نفت درباره دستاوردهای نمایشگاه نفت و گاز و تفاهم‌نامه‌های امضا‌شده در این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های نفت در جهان است و بیش از ۱۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی داشتیم. او اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و صاحب دانش و فناورانه که در حوزه نفت نیاز بود، حضور داشتند. در حاشیه این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی امضا شد. ان‌شاء‌الله ما در سال‌۱۴۰۱ با بالغ بر ۴۴ پروژه به ارزش ۱۳‌میلیارد دلار افتتاح و به بهره‌برداری خواهیم رساند و این پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است. همچنین در سال‌۱۴۰۱ بیش از ۲۲ پروژه به ارزش بالغ بر ۳۰‌میلیارد دلار را شروع به‌کار خواهیم کرد.