هجوم شرکت‌های هندی به صنعت نفت و گاز روسیه

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، طبق داده‌های Refinitiv Eikon، ارائه‌دهنده داده‌ها و زیرساخت‌های بازارهای مالی جهانی، جریان ارسال نفت خام اورال به هند پس از اقدامات مسکو در اوکراین در ماه فوریه با افزایش مواجه شده است، زیرا تحریم‌های غرب علیه روسیه، صادرات این کشور را به سمت کشورهای آسیایی سوق داده است. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته به عنوان بخشی از ششمین و شدیدترین دور تحریم‌های خود علیه مسکو به دلیل درگیری‌ها در اوکراین که روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، تحریم نفتی روسیه را پیشنهاد کرد.

در ماه مه، IOC برای اولین بار مقادیر زیادی از نفت اورال را از بنادر بالتیک بارگیری خواهد کرد. پیش از این، خریداران عمده این محموله‌ها شرکت‌های تجاری ویتول و ترافیگورا بودند. با این حال، با اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چندین شرکت روسی، تاجران بین‌المللی خرید نفت از روسنفت را پس از ۱۵ مه متوقف خواهند کرد. ماه دسامبر گذشته IOC و روسنفت قراردادی را برای عرضه حداکثر ۲ میلیون تن نفت اورال تا پایان سال ۲۰۲۲ امضا کردند.

طبق این توافق، IOC امسال چندین محموله نفت اورال را از بندر نووروسیسک دریای سیاه خریداری کرده است، اما هنوز مشخص نیست آیا محموله‌های ماه مه به عنوان بخشی از قرارداد موجود است یا به عنوان بخشی از توافق جدید. هفته گذشته منابع مطلع به رویترز گفتند روسنفت در حال مذاکره با چند پالایشگاه هندی از جمله IOC است. این در حالی است که روسنفت و نمایندگان نفت هند بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند. دو منبع آگاه در اواخر آوریل اعلام کردند هند از شرکت‌های انرژی دولتی خواسته است تا احتمال خرید سهام شرکت نفتی بزرگ اروپایی BP در روسنفت را که تحت تحریم قرار دارد ارزیابی کنند.

هند از شرکت‌های دولتی خود خواسته خرید دارایی‌های نفتی روسیه را در نظر بگیرند. این در حالی است که بریتیش پترولیوم اعلام کرد ۷۵/ ۱۹درصد از سهام خود در شرکت روسنفت را واگذار می‌کند. وزارت نفت هند هفته گذشته درخواست خود را به شرکت ONGC Videsh) OVL)، شرکت نفت هند، شرکت نفتی Bharat ، هندوستان پترولیوم شرکت تابعه پرایز پترولیوم، شرکت اویل ایندیا و شرکت GAIL (هند) اعلام کرد. شرکت‌های هندی و وزارت نفت این کشور به ایمیل‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در حالی که کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع کرده‌اند، هند به صراحت اقدامات مسکو در آن کشور را محکوم نکرده است. هند که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، حدود ۸۵درصد از ۵ میلیون بشکه در روز نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند. این درخواست از شرکت‌های هندی برای بررسی خرید سهام روسنفت پس از دیدار برنارد لونی، مدیر عامل شرکت BP، با ‌هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در ماه مارس صورت گرفت. شرکت BP از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

وزارت نفت همچنین از OVL، بازوی سرمایه‌گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند خواست تا خرید ۳۰ درصد از سهام شرکت اکسون موبیل در پروژه ساخالین ۱ در خاور دور روسیه را مد نظر قرار دهد. اپراتور این پروژه اکسون است و OVL در حال حاضر ۲۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد. اکسون در اول مارس اعلام کرد حدود ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را واگذار خواهد کرد و تمام عملیات خود در روسیه از جمله ساخالین ۱ را متوقف خواهد کرد. شرکت OVL همچنین دارای ۲۶ درصد از سهام Vankorneft، مالک میدان ونکور در حوزه غرب سیبری است.

به طور جداگانه، کنسرسیومی از اویل ایندیا، IOC و BPRL، بازوی اکتشاف پالایشگاه دولتی بهارات، بالغ بر ۹/ ۲۳ درصد از سهام ونکورنفت و ۹/ ۲۹ درصد از سهام Taas-Yuryakh در شرق سیبری را در اختیار دارد. یکی از منابع مطلع می‌گوید شرکت‌های هندی امیدوارند با توجه به ریسک موجود، سهامی در دارایی‌های روسیه از طریق نرخ‌های تنزیل به دست آورند و این معاملات بالقوه را «فروش اموال توقیف شده» نامیدند. منبع دوم گفت شرکت‌های هندی باید تاثیر تحریم‌ها روی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه را مطالعه کنند و در عین حال فرآیند بررسی‌های دقیق خود را در این خصوص آغاز کنند.

ترس این است که این سرمایه‌گذاری‌ها احتمال دارد در روسیه گیر کنند، زیرا تحریم‌ها ممکن است هندی‌ها را از آوردن سهام نفت و گاز روسیه به هند منع کنند. تلاش دولت هند این است که ببیند چگونه می‌تواند معاملات و تعاملات اقتصادی با روسیه را در شرایط کنونی تثبیت کند. آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: البته محدودیت‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد، تحریم‌هایی از سوی برخی کشورها اعمال شده است و ما باید به نوعی با وجود آنها به فعالیت‌های خود ادامه دهیم. اکسون روز چهارشنبه اعلام کرد واحد روسی این شرکت در روسیه با نام اکسون نفتگاس برای عملیات ساخالین۱ خود، شرایط فورس ماژور را به دلیل تحریم‌های روسیه که ارسال نفت خام به مشتریان را دشوارتر کرده است، اعلام کرده است.

پروژه ساخالین۱ نفت خام سوکول را در سواحل جزیره ساخالین در خاور دور روسیه تولید می‌کند و حدود ۲۷۳ هزار بشکه در روز، عمدتا به کره جنوبی و به مقاصد دیگر از جمله ژاپن، استرالیا، تایلند و ایالات متحده صادر می‌کند. جولی کینگ، سخنگوی اکسون در پاسخی کتبی گفت که این تولیدکننده نفت در حال انجام اقداماتی برای خروج از ساخالین ۱ است که این اقدام شامل رسیدگی به تعهدات قراردادی و تجاری این شرکت خواهد شد. اکسون همچنین به طور قابل توجهی تجارت مواد شیمیایی و روان‌کننده خود را در روسیه متوقف کرده و فروش کلیه محصولات شیمیایی و مواد روان‌کننده خود به روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورده است.