جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت نسبت به پیامدهای احتمالی و ناخواسته این قانون به‌خصوص در بحبوحه بحران اوکراین، نگرانی‌هایی دارد.  نمونه‌های مشابه این لایحه در کنگره طی بیش از دو دهه اخیر، شکست خورده‌اند. اما قانون‌گذاران آمریکایی به میزان فزاینده‌ای نگران رشد تورم ناشی از بالا رفتن قیمت‌های بنزین شده‌اند. قیمت بنزین در آمریکا، بهار امسال برای مدت کوتاهی به بالای ۳۰/ ۴ دلار در هر گالن صعود کرد.

نوپک قانون ضدانحصارطلبی آمریکا را تغییر می‌دهد تا مصونیت حاکمیتی که اوپک و شرکت‌های نفتی ملی اعضای این گروه در برابر شکایت‌ها برخوردار هستند را لغو کند. این لایحه باید توسط همه اعضای سنا و مجلس تصویب شود و پس از امضا توسط

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به قانون تبدیل شود.  در صورت تصویب این قانون، دادستان کل آمریکا می‌تواند از اعضای اوپک مانند عربستان سعودی در دادگاه فدرال شکایت کند. تولیدکنندگان دیگر نظیر روسیه که در همکاری با اوپک، تولیدشان را محدود کرده‌اند هم می‌توانند تحت پیگرد قرار بگیرند. عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست‌های آمریکا و کشورهای مصرف‌کننده دیگر برای افزایش سریع‌تر تولید را با وجود بهبود تقاضا از اوج بحران پاندمی کووید-۱۹ و کاهش عرضه روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین، نادیده گرفته‌اند. بعضی از تحلیلگران می‌گویند اجرای چنین قانونی ممکن است تبعات ناخواسته و خطرناکی به دنبال داشته باشد.