تفاهمی برای کاهش مصرف انرژی درتهران

وزیر نفت در این مراسم با اشاره به وظیفه تامین امنیت انرژی کشور، به ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش اشاره و اظهار کرد در صورت عدم‌سرمایه‌گذاری، کشور در این بخش دچار مشکل خواهد شد. وزیر نفت همچنین گفت که برای دستیابی به هدف تولید یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون مترمکعب گاز، باید در طی ۸ سال سرمایه‌گذاری ۸۰‌میلیارد دلاری صورت بگیرد. او همچنین با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۲‌درصدی مصرف سوخت مایع در کشور، افزایش ظرفیت پالایشی کشور را امری ضروری دانست. وحیدرضا زیدی‌‌‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری نیز در این مراسم به اهمیت مدیریت عرضه و تقاضای انرژی اشاره داشت و مهم‌ترین اهداف امضای این تفاهم‌‌‌نامه را تشریح کرد. دیگر سخنران این مراسم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران بود که با بیان اینکه مدیریت مشارکتی در اداره شهر یک اصل پذیرفته‌‌‌شده است، گفت که همکاری و مشارکت شهرداری تهران و وزارت نفت می‌تواند به مدیریت مصرف انرژی کمک کند.

تفاهم‌‌‌نامه وزارت نفت و شهرداری تهران

به گزارش شانا، بر اساس این تفاهم‌‌‌نامه که با هدف توسعه و فراهم کردن زمینه همکاری‌‌‌های وزارت نفت و شهرداری تهران و همسو با گسترش بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های موجود امضا شد. کمک به کاهش مصرف سوخت، همکاری در تامین گازوئیل پاک، همکاری برای تکمیل پروژه فناورانه مینی ال‌‌‌ان‌‌‌جی، مدیریت پسماندهای ویژه و فاضلاب‌‌‌های تولیدی صنعت نفت، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت و... از مهم‌ترین محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در این تفاهم‌‌‌نامه همکاری خواهد بود.

اوجی: حوزه گاز به سرمایه‌گذاری ۸۰‌میلیارد دلاری نیاز دارد

جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌‌‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: «خدا را شاکریم در همین مدت کوتاهی که از عمر دوره جدید شهرداری تهران می‌‌‌گذرد تحولات بسیار خوبی در سطح شهر تهران رقم خورده و تفکر مطلوبی بر این مدیریت حاکم شده است.» او با تاکید بر استفاده از ظرفیت شهرداری تهران بالاخص در حوزه بهینه‌‌‌سازی و مصرف سوخت، اظهار کرد که امروز ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌‌‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است که یکی از وظایف وزارت نفت بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌‌‌های نفتی است تا امنیت انرژی کشور تامین شود. وزیر نفت با بیان اینکه ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبه‌‌‌روز آشکارتر می‌شود و اگر اتفاق نیفتد، تولید در صنعت نفت دچار مشکل می‌شود، تصریح کرد: «پارسال در فصل سرد حدود ۸۵۰‌میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه داشتیم و روزانه حدود ۲۵۰‌میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل مجبور شدیم گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌‌‌ها را محدود کنیم تا جوابگوی تامین گاز بخش خانگی و تجاری باشیم.»اوجی همچنین با اشاره به رعایت نشدن مصرف بهینه انرژی در بخش‌‌‌های مختلف به‌‌‌ویژه بخش خانگی گفت: «بر اساس برآوردها، طی ۸ سال آینده باید ۸۰‌میلیارد دلار در حوزه گاز کشور سرمایه‌گذاری شود تا هدف تولید روزانه یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون مترمکعب گاز محقق شود.»

ضرورت افزایش ظرفیت پالایشی کشور

اوجی همچنین در زمینه صنعت پالایش نفت با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲‌درصد مصرف سوخت مایع کشور افزایش می‌‌‌یابد؛ تاکید کرد که از این رو همزمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم، ضروری است از اجرای طرح‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی مصرف در کشور به‌‌‌ویژه در بخش‌‌‌های خانگی و صنعتی غافل نباشیم. وزیر نفت با اشاره به بازده پایین نیروگاه‌‌‌های تولید برق کشور اظهار کرد: «این مقدار به‌‌‌طور میانگین در کشورهای پیشرفته بالای ۴۸‌درصد است، بنابراین وزارت نفت مهار شدت مصرف انرژی را وظیفه خود می‌‌‌داند، زیرا سالانه ۸۰‌میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.»اوجی با اشاره به اینکه صنعت نفت پارسال در مجموع ۴۳‌میلیارد دلار درآمد داشته است، افزود:  اگر مصرف سوخت کشور را در بخش‌‌‌های مختلف نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰‌میلیارد دلار به دولت تحویل داد. وی گفت: «روزانه ۹۲‌میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف می‌شود که در صورت اجرای طرح‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی مصرف سوخت می‌تواند درآمد خوبی از محل صادرات این محصولات نصیب کشور شود.»وزیر نفت با اشاره به همکاری وزارتخانه‌‌‌های نفت و کشور در زمینه تهاتر نفت با اتوبوس به‌‌‌منظور توسعه ناوگان حمل‌‌‌ونقل عمومی کشور، افزود: «همکاران من در شرکت ملی نفت ایران در حال تدوین قرارداد مربوط به این بخش هستند و امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد کاهش زیادی در بخش ترافیک و آلودگی هوا داشته باشیم.»اوجی با بیان اینکه پارسال یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌‌‌های تهران استفاده نشد، گفت که بهینه‌‌‌سازی مصرف سوخت در بخش موتورخانه‌‌‌های بخش خانگی، گازسوز کردن خودروهای عمومی و موارد بسیار دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

جزئیات همکاری از زبان وزیر نفت

جواد اوجی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد که امروز اتفاق بسیار مهمی در زمینه کاهش مصرف سوخت و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی رقم خورد. وی افزود: «با امضای این تفاهم‌‌‌نامه در موضوع کاهش مصرف سوخت در بخش ساختمان، صنایع و حمل‌‌‌ونقل اتفاق‌‌‌های بسیار خوبی رقم خواهد خورد.»  اوجی با اشاره به تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های همکاری‌‌‌ در حوزه حمل‌‌‌ونقل افزود: قرار است با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، با افزایش واگن‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل شهری، در ازای سوخت صرفه‌‌‌جویی‌‌‌شده، با ارائه اسناد مربوطه، وزارت نفت هزینه تامین این واگن‌‌‌ها را پرداخت کند. اوجی درباره جزئیات تفاهم‌‌‌نامه وزارت نفت با شهرداری تهران گفت که با اضافه کردن واگن‌‌‌های شهری از محل صرفه‌‌‌جویی ایجادشده وزارت نفت مکلف است تا یک‌میلیارد دلار به شهرداری تهران پرداخت کند. وزیر نفت در ادامه افزود: «برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌‌‌ها نیز اعتبار ۵۰۰‌میلیون دلاری در نظر گرفته شده که از محل صرفه‌‌‌جویی سوخت از سوی وزارت نفت تامین می‌شود.»اوجی تصریح کرد: بر این اساس، با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تا ۵‌هزار اتوبوس گازسوز و برقی می‌‌‌شوند و طی ۴ سال نیز با افزوده شدن واگن‌‌‌های جدید به مترو در مصرف سوخت صرفه‌‌‌جویی قابل‌‌‌توجهی اتفاق می‌‌‌افتد.

مهم‌ترین اهداف تفاهم‌‌‌نامه

در ادامه این مراسم، وحیدرضا زیدی‌‌‌فرد، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت اظهار کرد که مهم‌ترین اهداف امضای تفاهم‌‌‌نامه امروز، اجرای سیاست الگوی مصرف، همکاری در زمینه پیاده‌سازی الزام‌‌‌ها مانند مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، حمایت مشترک از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و کمک به اجرای ماده ۱۲ قوانین رفع موانع تولید است. زیدی‌‌‌فرد همچنین با بیان اینکه بحث انرژی و مدیریت عرضه و تقاضای آن از مهم‌ترین مباحث جهان است و همه کشورهای پیشرفته آن را سرلوحه کار قرار داده‌‌‌اند، تصریح کرد: «۹۹‌درصد کشورهای حاضر در اکسپوی دبی شعار نخستشان مباحث مربوط به مدیریت مصرف انرژی بود که نشانگر اهمیت این موضوع در سطح جهان است.»معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، یارانه‌‌‌های پرداختی، قیمت حامل‌‌‌های انرژی، رشد بالای مصرف و... را به‌‌‌عنوان مهم‌ترین مباحث مربوط به انرژی در کشور برشمرد و افزود: «این مباحث در سطح وزارت نفت به‌‌‌ویژه در دوره جدید به‌‌‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم یک حرکت خوب در این زمینه انجام دهیم.»زیدی‌‌‌فرد با اشاره به اینکه به‌‌‌طور معمول شهرداری‌‌‌ها تمرکزشان بر مسائل زیباشناسی، حمل‌‌‌ونقل و... است و کمتر پیش آمده وارد مسائل مربوط به انرژی شوند، گفت: «شهرداری تهران برنامه گسترده‌‌‌ای برای مدیریت مصرف انرژی در کلان‌شهر تهران دارد و در این زمینه تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای نیز با وزارت نیرو امضا کرده است.»

مدیریت مصرف انرژی در تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در مراسم امضای تفاهم‌‌‌نامه همکاری بین وزارت نفت و شهرداری تهران اظهار کرد که اصل تفاهم‌‌‌نامه با توجه به اینکه ما در اداره شهر از مشارکت مردم، نخبگان و دستگاه‌ها به‌‌‌ویژه دستگاه‌های دولتی استفاده می‌‌‌کنیم بسیار مهم است، زیرا معتقدیم تهران مشکلات زیادی دارد که این مشکلات از طریق همکاری و مشارکت برطرف می‌شود. او ضمن قدردانی و تشکر از وزیر نفت به‌‌‌دلیل فراهم کردن مقدمات برای انجام این تفاهم‌‌‌نامه افزود: «با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت می‌توانیم دانش بهتر، فناوری بیشتر و سرمایه انسانی خلاق را در مسیر تحقق اهداف داشته باشیم.» زاکانی با اشاره به اینکه با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت باید مصرف انرژی را در سطح شهر تهران مدیریت و تلاش کنیم آلودگی انرژی را در بخش تولید و مصرف کاهش دهیم، اظهار کرد که نوع ساخت شهری چه در ساختمان‌‌‌ها و چه در زمین باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که مصرف انرژی بهتر در آنها لحاظ شود. او در ادامه گفت: «ما امروز در حوزه پسماند شهری با موضوعی به نام طلای کثیف روبه‌‌‌رو هستیم که می‌توانیم بخشی از آن را به‌‌‌عنوان انرژی استفاده کنیم، همچنین از طریق انرژی خورشیدی نیز می‌توانیم تولید انرژی داشته باشیم که این زمینه‌‌‌ها نیز کمک وزارت نفت را می‌‌‌طلبد.»