به گزارش خبرگزاری رویترز، مکزیک که برای تلطیف جهش قیمت‌ها، بنزین را با یارانه به شهروندانش به‌فروش می‌‌‌رساند، شنبه گفت این سیاست را در این هفته برای مناطق مرزی با ایالات متحده اعمال نخواهد کرد. دولت این کشور دلیل این تعلیق را کمبود بنزین در این مناطق اعلام کرده چراکه آمریکایی‌‌‌های بیشتری برای پر کردن مخازنشان به جنوب سفر می‌کنند. تعلیق یارانه از ۲ تا ۸ آوریل، چند شهر مکزیک در این مناطق و همچنین یکی از پرترددترین گذرگاه‌‌‌های مرزی جهان (Tijuana)  را پوشش می‌دهد. وزارت دارایی مکزیک در یک بیانیه گفت: در این ناحیه کمبود بنزین به دلیل «ناترازی بین عرضه و تقاضا» وجود دارد. این بیانیه می‌‌‌افزاید: «در ایالات متحده قیمت بنزین بالاتر از مکزیک است و شهروندان آن کشور برای انبار کردن (سوخت) از مرز عبور می‌کنند.» از زمانی‌‌‌که قیمت سوخت پس از حمله روسیه به اوکراین جهش کرد، افراد بیشتری که در آمریکا زندگی می‌کنند برای یافتن بنزین ارزان‌‌‌تر از مرز مکزیک عبور می‌کنند. نظام یارانه‌‌‌ای مکزیک توسط دولت آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رئیس‌جمهور این کشور اجرا شده که مدت‌‌‌ها قبل قول داده بود مصرف‌کنندگان را از جهش‌‌‌های قیمتی شدید در پمپ بنزین‌‌‌ها در امان نگه دارد. گابریل یوریو، معاون وزیر دارایی این کشور جمعه در یک مصاحبه گفت مکزیک برنامه دارد از درآمد اضافی ناشی از قیمت‌های بالاتر نفت برای تخصیص یارانه برای بنزین و دیزل داخلی بهره ببرد.

گسترش یارانه‌‌‌ سوخت در ژاپن؟

ژاپن هم که کشوری با منابع طبیعی کم به‌‌‌شمار می‌رود، با قیمت بالای سوخت و مواد اولیه و اثر آن بر اقتصاد دست‌‌‌و‌‌‌پنجه نرم می‌کند. وزیر صنعت این کشور یکشنبه گفت این کشور ممکن است برنامه تخصیص یارانه برای بنزین و دیگر سوخت‌‌‌ها و همین‌طور اقدامات دیگر تحت بررسی را برای کاهش هزینه‌‌‌های فزاینده انرژی گسترش دهد. این اقدام بخشی از بسته امدادی تازه‌‌‌ای خواهد بود که نخست‌وزیر ژاپن، فومیو کیشیدا سه‌‌‌شنبه هفته گذشته به کابینه دستور داد تا پایان آوریل جمع‌‌‌بندی شود تا سپری در مقابل ضربه افزایش قیمت سوخت و مواد اولیه شود. کویچی هاگیودا وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در یک گفت‌‌‌وگو با شبکه NHK گفت: «ما نگران این هستیم که یِن ضعیف در کنار افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی در بحبوحه بحران اوکراین، تاثیر منفی بر فعالیت‌های تجاری و زندگی روزمره مردم داشته باشد.» هاگیودا گفت که برای کاهش ضربه ناشی از افزایش قیمت سوخت، این وزارتخانه ممکن است برنامه یارانه را با کاهش قیمت پایه و افزایش سقف پرداخت گسترش دهد یا طرح یارانه‌‌‌دهی را با لغو تعلیق بندهای ماشه مالیاتی ترکیب کند.

ژاپن پس از اینکه عرضه محدود جهانی، قیمت نفت را افزایش داد و با حمله روسیه به اوکراین اوضاع وخیم‌‌‌تر شد، در ماه ژانویه یک برنامه اعطای یارانه موقت را اجرا کرد تا از افزایش شدید قیمت بنزین و سایر سوخت‌‌‌ها جلوگیری کند. سقف یارانه در ماه مارس با افزایش پنج برابری به ۲۵ ین (۲۰ سنت) در هر لیتر رسید. این برنامه اخیرا تا پایان آوریل تمدید شد، در حالی که پیش از این قرار بود با اتمام ماه مارس این برنامه هم پایان یابد. هاگیودا همچنین تاکید کرد که ژاپن از پروژه‌‌‌های نفت و گاز ساخالین-۱ و ساخالین-۲ در روسیه خارج نمی‌شود، اما این کشور که با فقر منابع مواجه است، قصد دارد اتکای خود به انرژی روسیه را کاهش دهد تا با متحدانش در جی‌‌‌۷ همسو باشد.