محسن خجسته‌‌‌‌‌‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد اقدامات صورت‌‌‌‌‌‌گرفته در ۶ماه اخیر گفت: صنعت نفت در گام اول انقلاب چهار مرحله داشت؛ در اختیار گرفتن مدیریت صنعت نفت مرحله اول و تکامل و تقسیم وظایف در شرکت ملی نفت در دو دهه بعدی رخ داد. در دهه چهارم، صنعت نفت با مواردی نظیر هدفمندی یارانه‌‌‌‌‌‌ها و ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ روبه‌‌‌‌‌‌رو بود که اقدامات مناسبی انجام شد. توانستیم در دهه چهارم به این نتیجه برسیم که باید از مسیر فناوری عبور کنیم. ما حدود ۴۰۰مخزن نفتی و گازی در کشور داریم که از این تعداد ۲۸مخزن مشترک هستند.

وی افزود: با شروع به‌کار دولت سیزدهم تمرکز دولت بر این بود که اولویت‌های ساختاری را تعمیق دهیم و به‌‌‌‌‌‌ سمت تولید و توسعه حداکثری از میادین مشترک و گرفتن سهم بیشتر از بازارهای بین‌‌‌‌‌‌المللی حرکت کنیم. اگر می‌‌‌‌‌‌خواستیم کار را به تحریم گره بزنیم قطعا وضعیت امروز را نداشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درخصوص آخرین عملکرد شرکت ملی نفت گفت: اولین اقدام دولت این بود که ۴۰‌درصد صادرات نفت‌خام و میعانات گازی افزایش پیدا کرد و درآمدهای آن نیز برمی‌‌‌‌‌‌گشت. در زمان حاضر درآمدهای در نظر گرفته‌‌‌‌‌‌شده در بودجه محقق شده است و بیش از آن نیز خواهد شد، این موضوع مربوط به تفاوت در دو تفکر و اراده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام دیگر تامین سوخت زمستانی کشور بود، گفت: در سال‌های اخیر ناترازی شدید گازی داشتیم، اگر به همین شکل ادامه دهیم و نتوانیم سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری در این زمینه انجام دهیم ممکن است برای تامین گاز دچار مشکل شویم. برای اولین‌بار در طول تاریخ تولید از میدان مشترک پارس‌جنوبی به بیش از ۷۰۰‌میلیون مترمکعب رسید‌ و حداکثر تولید را در تمامی نقاط کشور در دستور کار قرار دادیم، این موضوع یک اقدام بسیار ارزشمند بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه «اولویت ما براساس قوانین بالادستی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری در میادین مشترک است»، گفت: در روزهای ابتدایی دولت تلاش زیادی صورت‌گرفته است و امیدوار هستیم تا زمستان ۱۴۰۱ فاز۱۱ پارس‌جنوبی به بهره‌‌‌‌‌‌برداری برسد. دولت گذشته عموما قراردادهای منعقدشده را حذف می‌‌‌‌‌‌کرد. دولت یک قرارداد یک شرکت بین‌‌‌‌‌‌المللی را درخصوص میدان آزادگان‌جنوبی که میدان مشترک با کشور عراق است به‌‌‌‌‌‌صورت یک‌‌‌‌‌‌طرفه و به ‌‌‌‌‌‌بهانه بستن قرارداد با یک شرکت بین‌‌‌‌‌‌المللی دیگر در بحث برجام، لغو کرد. امروز قراردادی در این زمینه با یک شرکت داخلی امضا شده و پیشرفت بسیار زیادی در این میدان صورت‌گرفته است.

خجسته‌‌‌‌‌‌مهر افزود: تغییر رویکرد، برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی و اقدام سه‌محوری هستند که در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است. ظرف ۶ماه اخیر میادین مشترک تعیین‌تکلیف شده و این سومین اقدامی بود که انجام شده است. صنعت نفت هزینه‌‌‌‌‌‌های زیادی دارد. ما برای آنکه ۵۰‌میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم باید ۶‌میلیارد دلار سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری کنیم. صرفا با بودجه‌‌‌‌‌‌های سنواتی نمی‌توانیم سرمایه‌‌‌‌‌‌های لازم را تامین کنیم. در ۶ماه اخیر چهار قرارداد به‌‌‌‌‌‌ارزش سه‌میلیارد دلار و تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌هایی نیز به‌‌‌‌‌‌ارزش ۹‌میلیارد دلار امضا شده است.

خجسته‌‌‌‌‌‌مهر با ابراز اینکه «باید ۹۰‌میلیارد دلار در میادین نفتی و حدود ۷۰‌میلیارد دلار در بخش گاز سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری کنیم و اولویت سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری با بخش داخلی است»، گفت: چیزی حدود ۷۵۰حلقه چاه کم‌‌‌‌‌‌بازده داریم، همه این موارد طی یک فراخوان در معرض دید شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان قرار داده شد تا بیایند و ایده‌‌‌‌‌‌های خود را در جهت افزایش بهره‌‌‌‌‌‌وری این چاه‌‌‌‌‌‌ها اجرایی کنند.  وی گفت: گاز هلیوم در دنیا کمیاب است و مصارف ویژه‌‌‌‌‌‌ای دارد، میدانی که دارنده بیشترین گاز هلیوم در جهان است، پارس‌جنوبی است و بنا داریم در سال‌۱۴۰۱ کار در زمینه استخراج گاز هلیوم را که برای اولین‌بار صورت می‌گیرد، آغاز کنیم.