مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: یکی از برنامه‌‌‌های شرکت نفت برای افزایش تولید گاز، تکمیل پروژه فازهای میدان گازی پارس‌جنوبی است و طرح‌‌‌های این میدان در حال اجراست. همچنین پروژه‌‌‌های نگهداشت تولید در فازهای پارس‌جنوبی هم‌‌‌زمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در نظر داریم با سازوکاری که طراحی شده است، بخشی از تولید فاز ۱۱ را به جای برداشت در سال‌های آینده در همین سال ۱۴۰۱ تولید کنیم. اکنون حفاری این فاز سرعت گرفته و سکو در حال جابه‌‌‌جایی و انتقال است و در سال آینده از این فاز تولید خواهیم داشت.

برنامه ۲۰۰میلیارد مترمکعبی برای کیش و پارس‌شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، درباره وضع میدان گازی کیش گفت: در میدان گازی کیش از گذشته ۱۴حلقه چاه حفاری شده است که البته این چاه‌‌‌ها نیاز به اسیدکاری دارند. آماده کردن این چاه‌‌‌ها برای تولید سهل‌‌‌الوصول است. تصمیم داریم فاز نخست این میدان به تولید برسد، اما برداشت از این میدان به احداث یک خط لوله ۲۰۰کیلومتری نیاز دارد.

خجسته‌‌‌مهر اظهار کرد: کار مربوط به مطالعات مفهومی این میدان آغاز و مصوبه‌‌‌های هیات‌مدیره آن دریافت شده است. در مجموع برآورد ما این است که در سال ۱۴۰۲ تولید از این میدان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: میدان گازی پارس‌شمالی معادل چهار فاز میدان گازی پارس‌جنوبی است. البته سیال این میدان با میدان پارس‌جنوبی تفاوت‌‌‌هایی دارد. برای تولید از این میدان در حال انجام دو اقدام هستیم. نخست اینکه حفاری چاه را آغاز و یک پیمانکار انتخاب کنیم که تاسیسات پیشین را جمع‌‌‌آوری کند؛ دومین کار هم این است که در حال انتخاب مشاور برای انجام مطالعات مفهومی این میدان هستیم.

معاون وزیر نفت افزود: برآورد ما از برداشت گاز از میدان پارس‌شمالی روزانه ۱۰۰میلیون مترمکعب است. درباره میدان گازی کیش نیز همین رقم تولید را برآورد می‌‌‌کنیم.

خجسته‌‌‌مهر همچنین با اشاره به برنامه تسریع اجرای ۱۰طرح ضربتی تولید گاز میدان‌‌‌های نفت مرکزی، گفت: اجرای این ۱۰طرح در دولت سیزدهم سرعت خواهد گرفت و برآوردها از افزایش برداشت گاز از آن حدود ۱۳۰میلیون مترمکعب در روز است.