با این حال افزایش تولید به دلیل موانعی مانند ناآرامی‌های داخلی و بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌های محدود، عملا با مانع روبه‌رو شده است. قیمت‌های نفت از ابتدای سال میلادی جاری روند صعودی پیدا کرده و در بازار لندن به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. بانک‌های بزرگ قیمت‌های بالاتر برای نفت را پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و قراردادها به چشم‌انداز صعود نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه اشاره دارند که تهدیدی برای تشدید فشارهای تورمی در اقتصادهای مصرف‌کننده بزرگ نفت خواهد بود.

نفت‌برنت سال۲۰۲۱ را با ۵/ ۵۰‌درصد افزایش به پایان برد که بزرگ‌ترین رشد قیمت از سال۲۰۱۶ بود، درحالی‌که وست‌تگزاس ‌اینترمدییت ۵/ ۵۵درصد رشد داشت و قوی‌ترین عملکرد این شاخص از سال ۲۰۰۹ بود که طی آن سال بیش از ۷۰‌درصد صعود کرده بود. هر دو شاخص در‌ماه اکتبر به بالاترین قیمت سال۲۰۲۱ صعود کرده بودند و نفت‌برنت به ۸۶ دلار و ۷۰‌‌سنت در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رکورد از سال۲۰۱۸ بود و وست‌تگزاس‌اینترمدییت به ۸۵ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه افزایش یافته بود که بالاترین حد از سال۲۰۱۴ بود.

محمد الرومهی، وزیر نفت عمان در مصاحبه‌ای در ریاض گفت: ما در اوپک‌پلاس بسیار محتاط هستیم و اوضاع بازار را هر ‌ماه بررسی می‌کنیم، اما تصور می‌کنیم افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روزی که هر ‌ماه تصویب شده، خوب بوده زیرا تقاضا رو به رشد است و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که بازار بیش از حد داغ نمی‌شود.

به گفته الرومهی، صعود قیمت‌های نفت بسیاری از کشورهای مصرف کننده را به دلیل تاثیر آن بر فشار تورمی و به خطر افتادن روند احیای اقتصادی جهان نگران کرده است. بخشی از این مشکل کمبود ظرفیت تولید جهانی به‌دنبال کاهش هزینه بوده است. طی پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت محدود شده و ما اکنون بهای آن را می‌پردازیم. این مساله‌ای است که روی خود اوپک‌پلاس تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک به دلیل اختلالات تولید در نیجریه و لیبی،‌ ماه میلادی گذشته موفق شد تنها بخشی از افزایش تولیدی که مقرر شده بود را اجرایی کند. بسیاری از اعضای گروه اوپک‌پلاس مانند آنگولا و مالزی هم شاهد کاهش تولید به دلیل افت سرمایه‌گذاری بوده‌اند. حتی روسیه هم برای افزایش تولید در‌ماه میلادی گذشته به مشکل برخورد کرد.