سیدجلال نورموسوی در برنامه «صبح بخیر ایران» درباره اصلاح تعرفه‌‌های گاز در بخش خانگی بیان کرد: به‌طور میانگین تولید گاز ایران روزانه ۸۱۰-۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز است که به غیر مقدار اندک صادرات ایران به ترکیه و عراق، تقریبا همه این میزان تولید در داخل کشور مصرف می‌شود. در حال‌حاضر حدود ۷۶۰ میلیون مترمکعب در روز در داخل کشور مصرف می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان مصرف گاز خانگی در فصل گرم کاهش می‌‌یابد، مازاد گاز به میادین گازی تزریق می‌شود. ضمنا برخی مواقع با کاهش تولید نیز مواجه می‌‌شویم که در این صورت از ذخیره خط استفاده می‌کنیم. نورموسوی گفت: ما هیچ‌وقت به مردم نمی‌‌گوییم که گاز را مصرف نکنید، بلکه توصیه می‌کنیم که این گاز را به صورت بهینه مصرف کنید. اگر روند مصرف گاز در ایران و سایر کشورها را مقایسه کنیم کاملا مشخص می‌شود که مصرف گاز ایران رقم بالایی است. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: در سال‌جاری به مدت سه‌ماه مشکل تامین گاز برای تمامی بخش‌ها وجود دارد. این موضوع باید به گونه‌‌ای مدیریت شود که با جلوگیری از مصرف بی‌‌رویه گاز در بخش خانگی و تجاری بتوان گاز موردنیاز صنایع تولیدی کشور را تامین کرد.

  دولت به‌دنبال درآمدزایی با اصلاح تعرفه نیست

وی درباره اصلاح تعرفه گاز در بخش خانگی اظهار کرد: شرکت ملی گاز به‌عنوان حق‎‌‌العمل‌‌ کاری گاز را به مردم تحویل می‌دهد و مبالغ قبوض را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها واریز می‌کند. یعنی شرکت گاز مبلغ ثابت حق‌‌العمل خود را می‌گیرد و هیچ نفعی از اصلاح قیمت گاز ندارد. نورموسوی گفت: در ابلاغیه جدید دولت تعرفه گاز سه پله اول هیچ تغییری نکرده است که سه پله حدود ۷۵‌درصد مردم را شامل می‌شود. در چند پله بعدی نیز میزان اصلاح قیمت چندان قابل‌ملاحظه نیست و می‌توان گفت که در مجموع برای بیش از ۷۵‌درصد از جامعه تغییر قیمتی محسوسی در قبض گاز آنها رقم نخواهد خورد. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: این موضوع نشان می‌دهد که هدف دولت از اصلاح تعرفه گاز و جریمه صرفا چند پله آخر، درآمدزایی نیست بلکه به‌دنبال جلوگیری از مصرف بی‌‌رویه در پلکان‌‌های آخر است. وی تاکید کرد: حتی در مصوبه دولت، گازبهای مشترکان سه پله اول که ذیل کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند رایگان خواهد شد و میزان گازبهای آنها از جریمه‌‌ای که از پرمصرف‌‌ها اخذ خواهد شد تسویه می‌شود. نورموسوی گفت: از پله چهارم به بعد، تعرفه گاز به میزان ۴۰‌درصد تعرفه پله قبلی افزایش می‌‌یابد. این میزان افزایش تعرفه در پلکان‌‌های ۴ تا ۶ رقم خاصی نمی‌شود. مثلا شما فرض کنید مشترکی در این پلکان‌‌ها قبل ۳۸ هزار تومان برای قبض گاز پرداخت می‌کرده است و حالا باید ۴۳ هزار تومان پرداخت کند. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: اما این توالی ۴۰‌درصدی افزایش تعرفه در پلکان‌‌ها، خودش را در پله‌‌های آخر مصرف نشان می‌دهد به‌طوری که در پله آخر، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف ۴‌برابر می‌شود ولی در مجموع رقم قبض گازشان ۳برابر خواهد شد.

  دمای رفاه خانگی در انگلیس، هلند و ایران

وی افزود: دمای رفاه داخل خانه در فصل زمستان و در کشورهای مختلف به‌طور متوسط بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌‌گراد است و بنده از مردم تقاضا دارم که مدل رفتاری خود را در مواجهه با فصل سرما تغییر داده و شبیه تابستان برخورد نکنند. نورموسوی گفت: مثلا اگر نیمه شمالی کشور را از لحاظ شرایط آب‌‌وهوایی با انگلیس مقایسه کنیم، دمای رفاه بخش خانگی در این کشور در فصول سرد، ۱۵‌درجه است. این عدد برای هلند ۱۶درجه است. بسیاری از کشورهای دیگر این دما روی ۱۷ یا ۱۸ درجه است. طبق شاخص‌‌های جهانی این عدد بین ۱۸ تا ۲۱ درجه است که ما نیز این رقم را به مردم توصیه می‌کنیم که حتما دمای خانه را بین این بازه تنظیم کنند.

  قبض گاز ماهانه یک خانه ۱۰۰ متری چقدر می‌شود؟

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: به‌طور میانگین مصرف گاز یک خانه ۱۰۰ متری در تهران اگر دمای رفاه را روی ۲۱-۱۸ درجه تنظیم کند روزانه ۲۲ مترمکعب است و در مجموع در‌ماه حدود ۶۰۰ مترمکعب مصرف گاز خواهد داشت و قبض گاز این خانه ۴۸ هزار تومان در‌ماه خواهد شد. این مبلغ برای یک واحد ۱۰۰‌متری با سه دیوار در فضای آزاد است. وی اشاره کرد: با افزایش مصرف گاز، اولین بخشی که دچار محدودیت می‌شود نیروگاه‌‌ها هستند و بخش خانگی خط قرمز ما هستند. ما در قرارداد‌هایی که با صنایع عمده منعقد می‌کنیم، تعهد تامین سوخت می‌دهیم که این سوخت می‌تواند گاز یا سوخت مایع باشد.  نورموسوی گفت: پس در مدت پیک مصرف، صنایع عمده تعطیل نمی‌‌شوند بلکه با سوخت دوم کار می‌کنند. توصیه ما به آن دسته از صنایعی که امکان استفاده از سوخت دوم را ندارند این است که دوره تعمیرات اساسی خود را در بازه زمانی پیک مصرف بیندازند که در این صورت ما به آنها پاداش نیز می‌دهیم.