کنفرانس چهارروزه امسال که برگزاری آن سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی به تاخیر افتاده بود، هر سه سال بازیگران بزرگ صنعت نفت را گرد هم می‌آورد. انتظار می‌رفت در این کنفرانس مقامات کشورهای عربستان‌سعودی، نیجریه، هند و آمریکا حضور پیدا کرده و درباره نقش فناوری‌های جدید و استراتژی‌های انرژی پاک به بحث و گفت‌وگو بپردازند. اما محدودیت‌های سفر و نگرانی‌ها نسبت به واریانت جدید باعث شد، سازمان‌دهندگان با غیبت بسیاری از مقامات شرکت‌کننده روبه‌رو شوند. مقامات کنفرانس نفت جهان اعلام کردند، هشت وزیر انرژی از عربستان‌سعودی، قزاقستان، قطر، آرژانتین، گینه‌استوایی، یونان، ترکیه و رومانی از حضور انصراف دادند و مدیران شرکت‌های نفتی بی‌پی‌، سوناتراک و قطر انرژی هم شرکت نمی‌کنند.

به گفته سازمان‌دهندگان، غیبت مقامات رده‌عالی ناشی از محدودیت‌های سفر و نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت جدید است. این کنفرانس ادامه پیدا می‌کند و سخنرانان دیگری جایگزین خواهند شد.

سویه جدید «اومیکرون» در حالی شناسایی شده که صنعت انرژی با کمبود گاز طبیعی و برق در آسیا و اروپا دست و پنجه نرم می‌کند که ناشی از افت تولید در دوران پاندمی بوده است. قیمت‌های انرژی که به بالاترین رکورد چندساله صعود کرده بودند، با شیوع واریانت جدید و بازگشت قرنطینه‌ها، اخیرا عقب‌نشینی کرده‌اند.