جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اوایل امسال به توافقی رسیدند که اجازه می‌دهد این خط لوله که گاز روسیه را مستقیما به آلمان منتقل می‌کند، فعالیت کند و آلمان هشدار داد اگر روسیه از انرژی به‌عنوان یک سلاح علیه اوکراین استفاده کند، با اقدامات تلافی‌جویانه روبه‌رو می‌شود.

اوکراین مدت‌ها مخالف ساخت این پروژه ۱۱میلیارد دلاری بوده زیرا برای مسکو این امکان را فراهم می‌کند که ارسال گاز از خاک اوکراین را متوقف کند و اوکراین را از میلیاردها دلار درآمد ترانزیت گاز محروم کرده و امنیتش را به مخاطره می‌اندازد، در مقابل روسیه می‌گوید نورداستریم‌۲ ظرفیت سالانه صادرات گاز این کشور از دریای بالتیک را دو‌برابر کرده و به ۱۱۰‌میلیارد مترمکعب می‌رساند و می‌تواند به بازار گاز اروپا که با بحران عرضه محدود و جهش سرسام‌آور قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، کمک کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت گازپروم روسیه و شرکای غربی‌اش در ساخت این خط‌لوله تعجیل کرده‌اند تا گاز طبیعی را از طریق دریای بالتیک به اروپا برسانند. اپراتور خط لوله نورداستریم‌۲ اعلام کرده که نخستین خط از دو خط این پروژه با گاز تکنیکال پر شده و آماده دریافت مجوز برای آغاز فروش به اروپاست. رگولاتور انرژی آلمان اعلام کرده که چهار‌ماه برای تکمیل تایید فعالیت خط لوله جدید زمان نیاز دارد. رگولاتور آلمان باید اطمینان حاصل کند که نورداستریم مطابق با مقررات اتحادیه اروپاست و وقتی به آب‌ها و خاک سرزمین آلمان می‌رسد، مالکان آن باید از تامین‌کنندگان گاز جدا باشند.