روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا قادر به متوقف ساختن خط لوله "جریان شمالی-۲ " نخواهد بود.

آنتونوف در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این رابطه گفت: «پاسخ قاطع و خلاصه به چنین سئوالی "خیر" است. به‌رغم تلاش‌های آشکار و مداوم، ایالات متحده قادر نخواهد بود که روند تحقق طرح ساخت خط لوله "جریان شمالی-۲ " را متوقف کند.»

هفته گذشته، "ریچارد گرنل" سفیر پیشین آمریکا در آلمان، که در تاریخ ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) استعفا داد، اعلام کرده بود که تحریم‌های جدید علیه خط لوله "جریان شمالی-۲ " ممکن است به سرعت در کنگره ایالات متحده تصویب شود. به گفته وی، هدف از این محدودیت‌ها جلوگیری از آغاز به کار این خط لوله است.

در عین حال رسانه‌های گروهی گزارش داده‌اند که اختلاف نظرات جدی بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره خط لوله "جریان شمالی-۲ " وجود دارد. با این حال، مقامات برلین و واشنگتن، بطور رسمی چنین مسئله‌ای را تأیید نکردند.

این در حالی است که صبح امروز آژانس خبری «بلومبرگ» گزارش داد که سناتورهای آمریکایی طرحی را برای گسترش تحریم‌ها علیه پروژه خط لوله "جریان شمالی-۲ " روسیه تهیه کرده و پیش نویس این سند آماده شده است.

بر اساس اطعلاعات اولیه، محدودیت‌هایی که قبلاً اعمال شده، برای کلیه فعالیت‌های لوله گذاری و بیمه این اقدامات در نظر گرفته خواهد شد.

در عین حال، تحریم‌های گسترده برای شرکت‌های بیمه‌ای که به تانکرهایی که با این طرح مشارکت داشته و خدمات ارائه می دهند، اعمال خواهد شد. بنادری  که در ساخت این خط لوله شرکت کنند هم تحت محدودیت‌های جدید تحریمی آمریکا قرار می‌گیرند.

سناتور "تد کروز" یکی از نویسندگان این پیش‌نویس توضیح داده که متن این سند نشان می دهد که هر یک از طرفین شرکت کننده در این پروژه روسی، در هر ظرفیتی، بلافاصله با تحریم‌های جدی آمریکا روبرو خواهد شد.

سناتور دموکرات "جین شاهین" هم گفت که این خط لوله " تهدیدی برای  اوکراین و استقلال انرژی اروپا است و به روسیه این فرصت را می دهد تا از متحدان آمریکا سوءاستفاده کند و کنگره دوباره باید قاطعانه عمل کرده و مانع از راه اندازی این خط لوله شود.

خط لوله گاز "جریان شمالی-۲ " از خاک روسیه به طرف آلمان در امتداد بستر دریای بالتیک در حال ساخت است و هدف از آن حصول اطمینان از تأمین مستقیم گاز کشورهای اروپایی، بدون نیاز به عبور از خاک اوکراین است که طی سال‌های گذشته مشکلاتی را در ارسال گاز روسیه بوجود آورده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.