مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تا صبح روز شنبه ۲ هزار و ۱۰۰ پمپ‌‌‌بنزین در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند. به گزارش   «ایرنا» جلیل سالاری با اشاره به اینکه از زمان بروز اختلال در سامانه هوشمند سوخت، ستاد بحران تشکیل شد، گفت: این ستاد به صورت ۲۴ ساعته و در دو شیفت فعال است. وی ادامه داد: تا  جمعه هزار و ۵۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شدند و از جمعه شب تا صبح شنبه نیز هزار و ۵۲۰ جایگاه دیگر برای اتصال به سامانه بار‌‌‌‌گزاری شده‌‌‌اند.

سالاری افزود: به دلیل قطع سیستم‌‌‌ها از این تعداد ۶۲۸ جایگاه دیگر به سامانه سوخت متصل شدند و امکان دریافت بنزین با کارت سوخت در آنها فراهم است. به گفته سالاری، در حال‌‌‌حاضر (صبح شنبه ۸ آبان) ۲ هزار و ۱۰۰ جایگاه در سراسر کشور امکان دریافت سوخت با کارت را دارند و در سایر جایگاه‌ها نیز بنزین با نرخ آزاد عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز (شنبه) نیز در تلاشیم تا ۵۰۰ جایگاه دیگر به سامانه سوخت متصل شود و تعداد پمپ‌‌‌بنزین‌‌‌های متصل به سامانه سوخت به ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه برسد.  به گزارش «ایرنا» حمله سایبری به سامانه سوخت‌‌‌گیری در پمپ‌‌‌بنزین‌‌‌ها در روز سه‌‌‌شنبه (۴آبان) باعث ایجاد اختلال و وقفه در عرضه سوخت در پمپ‌‌‌بنزین‌‌‌های کشور شد و با تلاش کارشناسان حوزه‌‌‌مجازی پس از اطلاع از این حمله سایبری عصر روز سه‌‌‌شنبه فعالیت تعدادی از پمپ‌‌‌بنزین‌‌‌ها در کشور آغاز شد. جزئیات این حمله سایبری و منشأ آن نیز در دست بررسی است.

   ۱۸۵ جایگاه سوخت در تهران به سامانه هوشمند وصل شد

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه پوشش ۵۰‌‌‌درصدی عرضه بنزین سهمیه‌‌‌ای در جایگاه‌های عرضه سوخت اتفاق افتاده است، گفت: تاکنون امکان عرضه بنزین با قیمت یارانه‌‌‌ای ۱۵۰۰ تومانی در ۱۸۵ جایگاه سوخت شهر تهران از حدود ۳۷۰جایگاه فعال در سطح پایتخت فراهم شده است.  گزارش‌های مردمی به «ایسنا» گویای این است که در برخی جایگاه‌های اعلام‌شده برای توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، خبری از بنزین یارانه‌‌‌ای نیست و همین موضوع موجب ناراحتی مردم شده است. کاهی در این‌باره به «ایسنا» گفت: نیروهای فنی و کارشناسی شرکت ملی پخش با جدیت تمام در حال رفع کامل این مشکل هستند و اکنون در بسیاری از جایگاه‌ها شرایط نرمال شده است. وی افزود: ممکن است علت موضوع این باشد که در یک جایگاه تمامی نازل‌‌‌ها به سیستم هوشمند سوخت متصل نشده باشند، به‌عنوان مثال در یک جایگاه که ۵۰ نازل در آن وجود دارد، فقط ۲۵نازل به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌‌‌اند. او اظهار کرد: علت این مساله زمان‌بر بودن اتصال نازل‌‌‌ها به سیستم هوشمند سوخت است اما این اطمینان را می‌‌‌دهم که با سرعت این کار در حال انجام است و تمام سعی خود را برای حل کامل مشکل خواهیم کرد.  به گفته وی اگر نازلی به سیستم هوشمند سوخت متصل شده باشد، متصدی جایگاه نمی‌‌‌تواند مانع سوختگیری به‌صورت یارانه‌‌‌ای شود، با این حال اگر مردم چنین چیزی را مشاهده کردند می‌توانند آن را به سامانه ۰۹۶۲۷گزارش دهند.

   مقدار و زمان بنزین جبرانی نامشخص است

به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با توجه به مشکلات به‌‌‌وجود آمده در سوخت‌‌‌رسانی، براساس اعلام رئیس‌‌‌جمهوری، مقرر شد سهمیه جبرانی به کارت‌های سوخت واریز شود ولی هنوز مقدار و زمان واریز آن مشخص نشده است.

کاهی با بیان اینکه میزان سهمیه در هیات‌دولت مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد، اظهار کرد: هر میزانی که به ما ابلاغ شود، برای مالکان خودرو واریز می‌کنیم. به گفته وی، سهمیه قبلی مالکان خودرو در کارت‌ها محفوظ است و مردم نگران این مساله نباشند و پس از رفع کامل مشکل در همه جایگاه‌ها می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

وزیر نفت هم از بررسی‌‌‌ها برای واریز سهمیه جبرانی به کارت هوشمند سوخت هموطنان به‌‌‌دستور رئیس‌‌‌جمهوری خبر داده است.

جواد اوجی اعلام کرد که به سبب مشکلات به‌‌‌وجود آمده در سوخت‌‌‌رسانی، براساس دستور رئیس‌‌‌جمهوری، در حال بررسی هستیم که سهمیه‌‌‌ای برای هموطنان در پایان‌‌‌ماه به کارت سوخت واریز شود. مقدار سهمیه در حال بررسی است که پس از مشخص‌شدن اعلام و در پایان آبان‌‌‌ماه نیز به کارت‌های سوخت واریز می‌شود.

طبق اعلام وزارت نفت، این سهمیه به خودروهای سواری، موتورسیکلت‌‌‌ها، آموزشگاه‌ها و همه وسایل نقلیه‌‌‌ای که از کارت‌سوخت استفاده می‌کنند، تعلق می‌‌‌گیرد.