استقبال نفت از فصل پرتقاضا

انتشار آمارهای مثبت اقتصادی از جانب آمریکا نیز چشم‌انداز ریکاوری این کشور از پاندمی کرونا را بهبود بخشیده است. با این حال، بازار نفت به مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام چشم دوخته و هر خبری که حاکی از پیشرفت در مذاکرات باشد، منجر به واکنش منفی طلای سیاه می‌شود. در هفته گذشته نیز این عامل دائما در مقابل چشم‌انداز رشد تقاضا در آمریکا قرار می‌گرفت و توانست در بسیاری از مواقع آن را خنثی کند. علاوه بر نگرانی‌ها از افزایش تولید و صادرات ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم از رشد ۳/ ۱۴ درصدی تولید این کشور در ماه مارس نسبت به فوریه خبر داده است. بیکر هیوز هم گفته تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت در این کشور که شاخصی برای پیش‌بینی تولید در آینده است، در هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت. هفته آینده نشست بعدی اوپک و متحدانش برگزار خواهد شد که هم به گفته منابع داخلی اوپک و هم براساس نظرسنجی از تحلیلگران، احتمال تایید افزایش تولید ۸۴۰ هزار بشکه در روز برای ماه جولای بسیار بالا است.

بهترین هفته نفت از ۵/ ۱ ماه قبل

براساس قیمت‌های گزارش‌شده توسط اینوستینگ، نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) در هفته گذشته ۷۴/ ۲ دلار در هر بشکه معادل ۳/ ۴ درصد بالا رفت تا با قیمت ۳۲/ ۶۶ دلار هفته و ماه را به پایان برساند. این نفت در ماه مه دقیقا همین مقدار رشد کرد. نفت شاخص برنت نیز در هفته گذشته ۳ دلار و ۱۸ سنت افزایش یافت که معادل ۸/ ۴ درصد بود و به ۶۳/ ۶۹ دلار در هر بشکه رسید. با این حال، برنت در بازه ماهانه ۵۳/ ۳ درصد رشد کرد. نفت با بازدهی‌ای که در هفته گذشته رقم زد توانست بهترین عملکرد را از اواسط ماه آوریل رقم بزند. علاوه بر این، برنت در بالاترین سطح بسته‌شده از دوسال پیش قرار گرفت.

به گزارش بلومبرگ، نفت در هفته‌ای که گذشت و در آستانه تعطیلات آخر هفته منتهی به «روز یادبود» که آغازگر فصل رانندگی تابستانی است، توانست به مرز روانی ۷۰ دلار مجددا نزدیک شود. مجموعه‌ای از داده‌های مثبت اقتصادی در این هفته همچنان شکل‌گیری ریکاوری در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را برجسته کرد. در همین حال انتظار می‌رود آمریکایی‌ها تقاضای فشرده‌شده برای سوخت را از این آخر هفته به بعد آزاد کنند.

با افزایش تعداد رانندگانی که به جاده‌ها می‌روند و با سطح بسیار پایین موجودی بنزین آمریکا که گفته می‌شود در پایین‌ترین محدوده‌ ۳۰ سال اخیر قرار دارد، برخی می‌گویند آمریکا با محدودیت عرضه‌ای مواجه است که با توفان‌هایی که پالایشگاه‌های تگزاس و لوئیزیانا را از مدار خارج کرد، قابل مقایسه است.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود ۳۴ میلیون آمریکایی در فاصله ۲۷ تا ۳۱ مه به مسافرت بروند، اما آنها با گران‌ترین بنزین خرده‌فروشی از سال ۲۰۱۴ مواجه خواهند شد. بهای هر گالن بنزین به ۳ دلار و ۴ سنت رسیده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda در این مورد گفت: «چشم‌انداز تقاضا به‌نظر بسیار قوی می‌رسد؛ به‌خصوص در آمریکا، در اروپا هم واقعا در حال بهبود است. این خوش‌بینی وجود دارد که کشورهای توسعه‌یافته تا پایان تابستان ویروس کووید-۱۹ را کنترل کنند.»

با این حال، قیمت‌های آتی در روز جمعه کاهش پیدا کرد که به رشد پنج‌روزه آن پایان داد چراکه بهای نفت از ماه مارس در محدوده ۱۰ دلاری گرفتار آمده است.

نگرانی از عرضه به‌دلیل در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ در وین باقی مانده است.

این مذاکرات می‌تواند مسیر را برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه فروش نفت کشور مهیا کند. باب یاوگر، رئیس معاملات آتی میزوهو سکیوریتیز در یک یادداشت نوشت: «فوری‌ترین ریسک بازار نفت یک توافق در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین خواهد بود. هیچ‌کس نمی‌خواهد با اتخاذ موقعیت خرید (Long) در آخر هفته گیر بیفتد و شاهد به نتیجه رسیدن یک توافق باشد.» او همچنین افزود که بحث ایران رالی قیمتی نفت را کند خواهد کرد.

هفته آینده وزرای اوپک و متحدانش در روز آغازین ماه ژوئن (سه‌شنبه) دیدار خواهند کرد تا بازار جهانی را ارزیابی و سیاست تولید خود را مشخص کنند. از ۲۴ تحلیلگر و معامله‌گری که به نظرسنجی بلومبرگ در مورد نتیجه این نشست پاسخ دادند، همگی به غیر از چهار نفر معتقد بودند این ائتلاف مرحله سوم افزایش عرضه گام‌به‌گام خود را برای ماه جولای تایید خواهد کرد. این ائتلاف در این صورت ۸۴۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه می‌کند.

تولید نفت آمریکا

یکی از نگرانی‌های بازار پس از افزایش قیمت نفت، بازگشت سریع تولیدکنندگان آمریکایی بود اما اعضای اوپک‌پلاس با استناد به گزارش‌های داخلی این کشور معتقد بودند آمریکا نمی‌تواند به تولید خود در پایان ۲۰۱۹ و ابتدای ۲۰۲۰ برسد که این اتفاق هم تاکنون افتاده است. با این حال، به‌دلیل سقوط تولید روزانه این کشور در ماه فوریه به علت سردی بیش از حد هوا، اعداد ماه بعد یعنی مارس که تازه منتشر شده نشان‌گر رشد ۳/ ۱۴ درصدی در تولید این کشور است. در واقع تولید نفت روزانه آمریکا از ۸/ ۹ میلیون بشکه به ۲/ ۱۱ میلیون بشکه رسید که بزرگ‌ترین افزایش ماهانه تاریخ این کشور به‌حساب می‌آید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا از سال ۲۰۰۵ به‌طور مرتب این داده‌ها را منتشر می‌کند.

بیشتر افزایش تولید در بزرگ‌ترین ایالت‌های تولیدکننده رخ داده که تگزاس در صدر آنها با ۴/ ۲۶ درصد رشد به اوج ۱۱ماهه یعنی تولید ۷/ ۴ میلیون بشکه در روز رسید. پس از آن نیومکزیکو بود که با ۶/ ۱۷ درصد افزایش به ۲/ ۱ میلیون بشکه روزانه رسید. با این حال داکوتای شمالی فقط یک درصد رشد تولید را تجربه کرد تا به ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز برسد.

این موضوع در افزایش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا که پس از چند ماه روی تولید اثر می‌گذارد، نیز مشخص است. از حدود یک سال گذشته همراه با بازیابی قیمتی نفت از کف خود، دستگاه‌های حفاری نیز به‌طور پیوسته اضافه شده‌اند. براساس گزارش شرکت بیکرهیوز که جمعه منتشر شد، تعداد دکل‌های نفتی آمریکا با سه دستگاه رشد نسبت به هفته پیش از آن به ۳۵۹ واحد رسید. تعداد کل دکل‌های حفاری فعال در این کشور شامل دکل‌های گازی هم در هفته گذشته دو واحد بالا رفت و به ۴۵۷ دستگاه رسید.