تهدید ۱۳ سناتور آمریکایی به تجدیدنظر در روابط با ریاض

براساس گزارش روز شنبه تارنمای شبکه سی‌ان‌ان، جنگ قیمت نفت به تولیدات ایالت‌های نفتی آمریکا لطمه‌ زده و تولیدکنندگان طلای سیاه در این مناطق را درمانده ساخته است. دن سولیوان (Dan Sullivan) سناتور ایالت آلاسکا درباره پیام این گروه از سناتورها به «ریما بنت بندر» سفیر عربستان در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: ما «به‌طور اساسی» و نه فقط «ارزیابی»، اقداماتی انجام خواهیم داد تا شرایط طولانی‌مدت روابط واشنگتن با ریاض را که بسیاری از ما (سناتورها) از آن حمایت کرده‌ایم، تضعیف کند. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد، سناتورهای آمریکایی به‌تدریج از کاهش بهای نفت که نتیجه جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان است و از سوی دیگر همه‌گیری ویروس کرونا که سبب نابودی اقتصاد کشور شده است بر سر خشم آمده‌اند زیرا نگرانند ادامه این وضعیت در نهایت به توقف تولید در این ایالت‌ها منجر شود.

تلاش سفیر عربستان برای آرام کردن سناتورهای خشمگین

براساس این گزارش، در جریان این گفت‌وگوی تلفنی گروهی سناتورهای آمریکایی، سفیر عربستان برای آرام کردن آنان تلاش کرده اما سناتورها اجازه این کار را به او نداده‌اند. یک منبع مطلع از این تماس تلفنی گروهی به این رسانه آمریکایی گفته، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس به حدی خشمگین بود که تاکنون چنین خشمی از او دیده نشده بود. براساس گزارش سی‌ان‌ان، سناتورها در این تماس تلفنی گروهی که عربستان را مقصر اوضاع نفتی کنونی جهان می‌دانستند، گفته‌اند که به ظاهر عربستان قرار بوده متحد راهبردی آمریکا باشد. سناتور کروز ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) به شبکه «سی‌ان‌بی‌سی - CNBC» گفته بود، عربستان سعودی به نظر قرار بود دوست آمریکا باشد؛ ما یک متحد نظامی و سیاسی هستیم؛ اما زمانی که تلاش می‌کنید هزاران هزار فرصت‌ شغلی در سراسر ایالت تگزاس و آمریکا را نابود ‌سازید، شما دیگر رفتار دوستانه‌ای نخواهید داشت. به نوشته این رسانه آمریکایی، هفته گذشته این گروه از سناتورهای آمریکایی در جریان دیدار با دونالد ترامپ، به‌طور رسمی از او خواستند در طرف تولیدکنندگان نفت آمریکایی بایستد. براساس گزارش سی‌ان‌ان، قانون‌گذاران آمریکایی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان شده‌اند؛ در همین حال چنانچه ریاض تلاشی برای رفع این مساله نکند، درباره تحریم عربستان سعودی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

درحالی سناتورهای ایالت‌های نفت‌خیز آمریکا، ریاض را به تجدیدنظر در روابط با واشنگتن تهدید کردند که سران روسیه، آمریکا و عربستان سعودی در گفت‌وگوی تلفنی درباره وضع بازار جهانی نفت و اقدامات برای تثبیت این بازار به مذاکره پرداختند. براساس این گزارش، طرف‌های گفت‌وگوکننده بر عزم خود برای هماهنگی اقدامات با هدف تثبیت اوضاع در سیستم تجارت جهانی نفت و به حداقل رساندن نتایج منفی نوسان‌های قیمت نفت در اقتصاد جهانی تاکید کردند.