تهدید مجدد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان توسط ترامپ، تاخیر در اعلام قیمت رسمی فروش نفت عربستان، خواهش مکزیک از روسیه و عربستان برای پایان دادن به جنگ قیمتی و آمادگی نروژ برای پیوستن به پیمان کاهش تولید در اوپک‌پلاس از خبرهای مهم روز گذشته بازار نفت بود.

تهدید ترامپ به اعمال تعرفه علیه واردات نفت خام

یکی از خبرهای مهم روز گذشته تهدید دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه و عربستان مبنی بر وضع تعرفه بر واردات نفت به آمریکا بود. به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، ترامپ در جلسه بریفینگ درباره شیوع ویروس کرونا به خبرنگاران گفت: اگر مجبور باشم بر نفتی که از خارج وارد می‌شود تعرفه وضع کنم و اگر مجبور شوم برای حمایت از ده‌ها هزار نفر از کارگران بخش انرژی و شرکت‌های بزرگ ما که چنین مشاغلی را تولید می‌کنند، کاری انجام دهم، اقدام خواهم کرد. با کاهش قیمت‌های نفت، بسیاری از شرکت‌های انرژی آمریکا با ورشکستگی مواجه شده و کارگران آنها با خطر اخراج مواجه هستند. ترامپ جمعه این هفته بعد از دیدار با مدیران صنعتی گفت، در حال حاضر به تعرفه‌ها فکر نمی‌کند اما این ابزاری است که می‌تواند در صورتی که «برخورد عادلانه‌ای با ما صورت نگیرد» استفاده شود. اما چنین تصمیمی مخالفانی در خود آمریکا دارد. دو گروه بزرگ صنعتی آمریکا شامل موسسه نفتی آمریکا و تولیدکنندگان پتروشیمی و سوخت آمریکا چهارشنبه هفته پیش در نامه‌ای به ترامپ گفتند واردات نفتی، فعالیت‌های تجاری پالایشگاهی در داخل را به خطر می‌اندازد زیرا برخی از کارخانه‌ها به واردات نفت خام از خارج متکی هستند. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت از روسیه و عربستان وارد کرد. ترامپ پیش از این گفته بود، دبیرکل کنونی اوپک، عربستان و روسیه در صورتی که به جنگ بر سر قیمت‌ها با کاهش تولید پایان ندهند به خود آسیب می‌رسانند و او اهمیت چندانی به اوپک نمی‌دهد.

تعویق در اعلام قیمت رسمی نفت سعودی

در این میان آن‌طور که رویترز به نقل از یک منبع ارشد سعودی در روز یکشنبه گزارش می‌دهد، سعودی آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان انتشار قیمت رسمی فروش نفت خام خود (OSP) برای ماه مه را تا ۱۰ آوریل به تاخیر انداخته چراکه منتظر نتیجه نشست بین اوپک و متحدانش در مورد کاهش احتمالی تولید است. بر اساس برنامه قبلی قرار بود دیروز این قیمت‌ها اعلام شود، برخی منابع اعلام کرده‌اند که نشست اوپک پلاس روز پنج‌شنبه یعنی ۹ آوریل برگزار خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» آرامکو معمولا قیمت نفت خود را تا پنجمین روز اول هرماه منتشر می‌کند که این قیمت روی قیمت رسمی فروش نفت کشورهایی چون ایران، کویت و عراق اثرگذار بوده و نرخ بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفتی را که روزانه راهی آسیا می‎شود تعیین می‌کند. آن‌طور که بلومبرگ می‎گوید این دومین ماهی است که سعودی‌ها برای انتشار قیمت‌های رسمی خود مردد می‎شوند. ماه گذشته نیز این کشور با چند روز تاخیر و پس از برگزاری نشست اوپک‌پلاس قیمت نفت خود را اعلام کرد. شکست مذاکرات روسیه و عربستان در ماه مارس موجب شد این کشور قیمت‌های رسمی فروش نفت خود را به شکل بی‎سابقه‌ای کاهش دهد و یک جنگ قیمتی علیه روسیه به راه بیندازد.

بر اساس این گزارش قیمت‌های رسمی نفت آرامکو توسط وزارت انرژی سعودی‌ها مشخص می‎شود، بنابراین هرگونه نتیجه‌ای که در مذاکرات عربستان با هم‌پیمانان خود در اوپک و روسیه حاصل شود روی قیمت اعلام شده آرامکو به مشتریانش اثرگذار خواهد بود.

پالایشگاه‎ها و بازرگانان انتظار دارند به‌دلیل افت شدید تقاضا، آرامکو بهای نفت خود را کاهش دهد. برخی برآوردها از کاهش یک‎سوم از تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل به‌دلیل قرنطینه بیش از نیمی از جمعیت جهان خبر می‎دهند.

اعلام آمادگی نروژ برای مشارکت در کاهش تولید جهانی نفت

وزیر نفت و انرژی نروژ گفته است:«اگر گروه وسیعی از تولیدکنندگان توافق کنند که تولید نفت را تا حد زیادی پایین بیاورند، نروژ هم برای حمایت از مدیریت منابع و اقتصاد کشور تولید نفت خود را کاهش می‌دهد.»

 به گزارش رویترز، تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اروپا گفته است این کشور در حال گفت‌وگو با سایر کشورهای تولیدکننده نفت است. او اما میزان دقیق این کاهش تولید را اعلام نکرد.

نروژ ۲درصد تقاضای نفت جهان را تامین می‌کند ولی عضو اوپک نیست. این کشور بارها در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ تولید خود را در زمان سقوط قیمت به همراه سایر تولیدکنندگان پایین آورده است. این کشور در نیمه اول ۲۰۰۲ پس از سقوط قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه به‌دنبال حمله‌های یازدهم سپتامبر، تولید نفت خود را ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

تولید نفت خام نروژ در ماه فوریه ۷۵/ ۱ میلیون بشکه در روز بود که ۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. اعلام آمادگی این کشور برای همکاری در کاهش تولید بعد از ۱۸ سال در حالی است که به گفته کارشناسان در صورت باقی ماندن قیمت نفت در سطوح کنونی بسیاری از کشورها مجبور خواهند شد، تولیدات خود را کاهش دهند؛ چراکه قیمت‌های کنونی کفاف هزینه‌های تولید را در بسیاری از نقاط جهان نخواهد داد. از این رو برخی کارشناسان بر این باورند که میزان تولید بدون هیچ توافقی می‌تواند ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.