دو روز افت مداوم در بازار نفت

  موجودی‌ها؛ اهرم قوی در بازار نفت

اعلام برآوردهایی از افزایش موجودی انبارهای نفتی آمریکا طی دو روز گذشته بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است. آن‌طور که رویترز گزارش داده‌ است، کارشناسان با شرکت در نظرسنجی این سایت خبری به طور متوسط رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای موجودی انبارهای تجاری نفت آمریکا را در هفته گذشته پیش‌بینی کرده‌اند. به غیر از رویترز، بلومبرگ نیز احتمال افزایش موجودی ذخایر نفتی آمریکا را مطرح و این موضوع را دلیل افت قیمت نفت در روز گذشته عنوان کرده است. بلومبرگ به نقل از برخی منابع اعلام کرده که هفته گذشته موجودی انبارهای کوشینگ اوکلاهاما که مرکز اصلی ذخیره‌سازی نفت در آمریکا محسوب می‌شود، حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. آمار دقیق این ذخایر عصر چهارشنبه به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. هفته گذشته نیز کارشناسان رشد بیش از ۲ میلیون بشکه‎‌ای موجودی انبارهای نفتی آمریکا را پیش‌بینی کرده بودند، اما آمار EIA نشان داد این ذخایر ۷/ ۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. از این رو هفته پیش، قیمت‌ نفت بعد از افت در دو روز ابتدایی هفته با اعلام آمار موجودی انبارهای نفتی آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در مسیر افزایشی قرار گرفت. در نهایت نفت‌خام آمریکا بازدهی هفتگی بیش از ۵درصد و نفت برنت رشد بیش از ۴ درصد را به ثبت رساند. باید دید این هفته پیش‌بینی کارشناسان تا چه میزان با آمار واقعی همخوانی دارد.در این میان مسائلی چون افزایش ارزش دلار به‌دلیل افت ارزش یورو از دیگر مسائل موثر بر قیمت نفت بود. با این حال انتظار می‌رود در پایان نشست دو روزه فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در چهارشنبه، تصمیم به کاهش نرخ بهره بین بانکی گرفته شود که ارزش دلار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و کم خواهد کرد. کاهش ارزش دلار می‎تواند به حفظ کف ۶۰ دلاری برای برنت کمک کند.

  IEA: مازاد عرضه باز می‌گردد

با این حال همچنان موثرترین عامل اثرگذار بر بازار نفت نگرانی از کاهش رشد تقاضا و بازگشت مازاد عرضه است. آن‌طور که مدیربخش امنیت بازارهای انرژی در آژانس بین‌المللی انرژی گفته است، انتظار می‌رود بازارهای نفت در ۲۰۲۰ به‌خاطر تقویت تولید و رشد ضعیف تقاضا با عرضه بیش از حد نفت مواجه باشند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، کیسوک ساداموری در نشست بین‌المللی انرژی در سنگاپور گفت: «ما در ۲۰۲۰ یک بازار با عرضه بسیار خوب نفت را پیش‌بینی می‌کنیم.» به گفته او، بازار احتمالا شاهد عرضه بیش از حد نفت خواهد بود مگر اینکه شرایط تغییر کند و تقاضا رشد قابل‌توجهی داشته باشد. این موضوع پیش از این در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مورد تایید قرار گرفته بود. این سازمان، برآورد خود از رشد تقاضای نفت را برای ۲۰۱۹و ۲۰۲۰، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و از بازگشت مازاد عرضه در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. به گفته ساداموری، «نگرانی‌های اقتصاد کلان جهان مانند جنگ تجاری چین و آمریکا و مسائل مربوط به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بر دورنمای بازار نفت سایه انداخته‌اند.»

  یک بام و دو هوای روس‌ها

پیش‌بینی‌ها از بازگشت مازاد عرضه موجب شده که نگاه‌ها بار دیگر به اوپک و متحدانش بازگردد. فعالان بازار نفت انتظار دارند که اوپک پلاس برای جلوگیری از بازگشت مازاد عرضه در نشست دسامبر به کاهش بیشتر تولیدات خود دست زند. این گروه از ابتدای سال‌جاری میلادی توافقی برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای عرضه را اجرایی کرده‌اند که قرار است تا پایان فصل اول ۲۰۲۰ ادامه یابد. با این حال به نظر می‌رسد این توافق تاکنون نتوانسته چندان موثر واقع شود. در حالی که از سوی اعضای اوپک چراغ سبزهایی به این پیشنهاد نشان داده می‌شود، اما روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین متحد این سازمان در خارج از اوپک هرگونه مذاکره یا گمانه برای تعمیق بیشتر در توافق نفتی را رد کرده است. روز گذشته وزیر انرژی نیجریه که با همتای سعودی خود دیدار داشت، اعلام کرد که عربستان آماده است که برای توازن بازار نفت کاهش بیشتری در تولیدات خود لحاظ کند. این در حالی است که پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه اعلام کرده که «هنوز زود است درباره کاهش بیشتر تولید نفت صحبت شود.» آن‌طور که خبرگزاری روسی تاس گزارش کرده، سوروکین گفته است، «مکانیزم اوپک پلاس کارآمدی خود را نشان داده است اما برای همیشه موثر نیست. اگر به آمریکا نگاه کنید، کندی رشد تولید نفت این کشور در سه تا چهار ماه گذشته را مشاهده خواهید کرد.»

در حالی که برخی رفتار روس‌ها را طی سه سالی که از همکاری آنها با اوپک می‌گذرد مورد اشاره قرار داده و چنین موضع‌گیری از سوی آنها را قدیمی و به انجام سنتی از سوی مسکو شبیه می‌دانند، برخی نیز بر این باورند که ممکن است عربستان این بار مجبور شود که بدون روس‌ها توافق کاهش تولید را ادامه دهد. از جمله سیتی گروپ در یادداشتی نوشت: «عربستان ممکن است به کاهش عمیق‌تر تولید بدون روسیه مجبور شود.» برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که اوپک برای حفظ کف ۶۰ دلاری برای نفت برنت مجبور است که توافق نفتی را ۵۰۰ هزار بشکه تعمیق بخشد. با این حال مدیرعامل شرکت بی‌پی بر این باور است که قیمت نفت در محدوده ۶۰ دلار به ثبات رسیده است.