بیژن زنگنه در توضیحات خود به رئیس‌جمهوری درباره دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه گازرسانی و تامین سوخت روستاها با ملاحظات زیست محیطی اظهار کرد: مساله گازرسانی روستایی با یک اتکا در این دولت تسریع و تشدید شده است؛ چراکه به وسیله بند «ق» معروف که در سال ۱۳۹۲ برای بودجه سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ایم، سازوکاری را برای این مهم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار بر این شد تا از محل صرفه‌جویی در منابع نفتی خدمات گازرسانی روستایی انجام شود و با این اقدام توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که حتی یک ریال به بودجه عمومی فشار وارد نشود. وزیر نفت با تاکید بر این مساله که این موضوع نه تنها به نفع محیط زیست و تولید سوخت پاک بوده؛ بلکه منافعی را برای تراز ارزی کشور به همراه داشته است، گفت: علاوه بر این طی این مدت توانسته‌ایم تعداد روستاهایی که متصل به گاز شده‌اند را نیز افزایش دهیم. زنگنه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۴۱۹ روستا گازرسانی شده بودند که در مردادماه ۱۴ هزار و ۵۰۰ روستا به این تعداد اضافه شد و اکنون ۲۸ هزار و ۹۱۶ روستا به شبکه‌های گاز متصل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال رئیس‌جمهور که آیا خدمت بزرگ به روستاها گاز است، پاسخ مثبت داد و افزود: در حوزه مواد سوختی نیز شرایط مانند گذشته است و روستاهایی که گاز ندارند به گاز مایع و نفت سفید تجهیز می‌شوند، اما این عدد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر روزانه کمتر از سه میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف می‌شود، ادامه داد: این در شرایطی است که در سال گذشته این عدد ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر در روز بود و اگر اکنون توانسته‌ایم صادرات‌مان را در گازوئیل و نفت سفید انجام دهیم، دلیل اصلی آن کاهش مصرف این دو ماده نفتی در کشور است.

زنگنه تصریح کرد: نکته مهم دیگری که نباید در گازرسانی روستایی مغفول بماند، تاثیرات مثبت این امر در مسائل زیست محیطی است؛ چراکه با این اقدام دیگر برای کسی نمی‌صرفد که بخواهد جنگل‌ها و بوته‌ها را تخریب کند به همین دلیل باید بگوییم که بالاترین خدمت به مراتع و جنگل‌ها گازرسانی به روستاها بوده است. وزیر نفت با بیان اینکه دلیل اصلی این دستاورد افزایش تولید بوده تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ برداشت از پارس جنوبی ۹۱ میلیارد مترمکعب بوده و برآورد ما این است که در سال جاری این عدد به ۲۲۸ میلیارد افزایش یابد که در واقع میزان برداشت ۵/ ۲ برابر خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر بیش از ۶۸۰ میلیون مترمکعب به طور متوسط در روز برداشت گاز صورت می‌گیرد، این در حالی است که در گذشته این عدد تنها ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده  است.