به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» و به نقل از «فایننشال تایمز»، از روز دوشنبه ایالات متحده تحریم‌های خود را با هدف کاهش صادرات نفت ایران اجرایی خواهد کرد. در این باره دولت ترامپ به روسیه درخصوص هر نوع اقدامی که ایران را در دور زدن این تحریم‌ها کمک کند هشدار داده است. وزیر انرژی روسیه اما نظری دیگر دارد: «روسیه به دنبال گسترش تجارت نفتی خود با ایران است. این امر با فروش به کشورهای ثالث طبق توافق نفت-برای-کالا سال ۲۰۱۴ و بدون توجه به تحریم‌های آمریکا صورت خواهد گرفت. ما معتقدیم باید به دنبال مکانیزم‌هایی باشیم که به ما اجازه توسعه همکاری با شرکای خود و با ایران را می‌دهد.» به گفته الکساندر نواک قطعا تجارت با ایران هفته بعد ادامه خواهد یافت. به گزارش «فایننشال تایمز»، توافق سال ۲۰۱۴ میان روسیه و ایران، امکان افزایش در حجم تجارت را فراهم می‌سازد. بر این اساس، در صورتی که تحریم‌ها اجرایی شوند و برخی‌ مشتریان ثابت ایران، خرید نفت خود را متوقف سازند، این توافق امکان یافتن مشتریان جدید را به این کشور می‌دهد. البته وزیر انرژی روسیه درخصوص اینکه آیا احتمال افزایش حجم تجارت با ایران وجود دارد یا خیر نظری نداد، اما خاطر‌نشان کرد روسیه پیش از اینکه هر تصمیمی درخصوص تغییر حجم تجارت نفت خود با ایران بگیرد، اثر تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد.  در جریان سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی جنجالی ترامپ به مسکو، مقامات آمریکایی به همتایان روس خود درخصوص هر نوع همکاری با تهران در راستای فروش نفت این کشور در بازارهای بین‌المللی هشدار دادند. بر این اساس، در ماه مه امسال بود که دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد تحریم‌های نفتی ایران را دوباره اعمال کند. بر‌اساس آمارهای «کپلر»، شرکتی که در زمینه ردیابی تانکرهای نفتی فعالیت دارد، پیش از اعلام وضع تحریم‌ها، صادرات نفت خام ایران بیش از ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز بود. در ماه اکتبر اما این میزان به ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. به عقیده کارشناسان، گرچه نقش‌آفرینی روسیه به‌عنوان کشوری واسط می‌تواند به حفظ صادرات نفت ایران کمک‌ کند، اما این کشور هنوز هم نیاز به یافتن خریداران جدید دارد. به گزارش «فایننشال تایمز»، ترس از کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران موجب شد ماه گذشته قیمت طلای سیاه به بالاترین رکورد ۴ سال اخیر خود، ۸۶ دلار، برسد. البته از آنجا که برخی رقبای نفتی این کشور- نظیر روسیه و عربستان- عرضه خود را تقویت کردند، در هفته‌های اخیر قیمت نفت روندی نزولی یافته است.

در قرارداد سال ۲۰۱۴ بین ایران و روسیه، از یکی از شرکت‌های غیرفعال به‌جا مانده از اتحاد جماهیر شوروی بنام « پرومسیریو ایمپورت» استفاده شد. بر اساس اعلام وزرای هر دو کشور، حجم تجارت نفت خام ایران به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید اما مشخص نیست که خریدار این نفت که بوده است. در عوض تهران درآمد حاصله را صرف پرداخت بهای کالا و خدمات روسی همچون نیروگاه برق، زیرساخت‌های ریلی یا محصولات کشاورزی کرد. نوواک در مصاحبه‌ای در مسکو گفت:‌ «این‌کار یک منبع تضمین شده برای پرداخت را در اختیار ایران قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد تجارت افزایش یابد. تجارت ما با ایران سابقه‌ای تاریخی دارد. ایران به فناوری و خدمات ما نیازمند است.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اوایل سال جاری میلادی به رسانه‌های ایران گفته بود که مبادلات ایران با روسیه به یورو انجام می‌شود. یکی از مقامات وزارتخانه روسیه نیز به فایننشال تایمز گفت که در این مبادلات از دلار آمریکا استفاده نخواهد شد. با این حال چهارشنبه گذشته زنگنه گفت که «هیچ حرفی» درباره فروش آینده نفت ایران نخواهد زد و گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه برای افزایش کمک خود اعلام آمادگی کرده است را تکذیب کرد. تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران شدیدترین تحریمی است که از زمان خروج ترامپ از برجامی که مانع اجرای تحریم‌ها شده بود، اعمال می‌شود.

دوستی مسکو با ایران که شامل همکاری در جنگ سوریه و اتحادهای تجاری منطقه‌ای است طی سال‌های اخیر به واسطه افزایش اهداف روسیه در خاورمیانه، تعمیق شده است. این در شرایطی است که کرملین همچنان روابط نزدیک خود با کشورهایی همچون اسرائیل و عربستان سعودی را ادامه می‌دهد. روسیه و ایران بخشی از ائتلاف متشکل از ۲۴ کشور بین تولیدکنندگان عضواوپک و غیر عضو اوپک هستند. این کشورها طی دو سال اخیر تولید خود را قانونمند کرده‌اند تا به این‌وسیله بازارهای نفت را تعدیل کنند. نوواک گفته است که تهدید تلافی آمریکا به‌خاطر کمک به عرضه نفت خام ایران، موضوعی نیست که موجب نگرانی مسکو شود. وی گفت:‌ «ما هم اکنون هم در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم. ما تحریم‌های یک جانبه بدون تایید سازمان ملل متحد را قبول نداریم و این روش‌ها را فی‌نفسه غیرقانونی می‌دانیم.»