طبق این گزارش، اوپک بعد از توافق ماه ژوئن که وعده افزایش عرضه را برای حفظ تعادل به بازار ‌داد، در اجرایی کردن تصمیم خود چندان موفق نبوده تا آنجا که رویترز تلاش این سازمان برای افزایش تولید را به «تقلا» تشبیه می‌کند. اسناد داخلی اوپک (که از سوی خبرگزاری رویترز مشاهده شده است) نشان می‌دهد که افزایش تولید روزانه نفت عربستان سعودی به واسطه افت تولید در ایران، ونزوئلا و آنگولا خنثی شده است. این اتفاق در حالی رقم خورده است که مقامات عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده نفت اوپک، به دونالد ترامپ این قول را داده بودند که پس از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام؛ افت عرضه ناشی از بازگشت تحریم‌ها را جبران کنند. حتی نتیجه جلسه ماه ژوئن اوپک در وین نیز تحت تاثیر این قول همکاری قرار گرفت.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی در پایان نشست ۱۷۴ وین اعلام کرد کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تولید روزانه خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد. اعلام این عدد که عملا از خواسته دونالد ترامپ برای افزایش تولید ناشی می‌شد، در آن زمان از سوی بیژن زنگنه مورد اعتراض قرار گرفت. زنگنه اعتقاد داشت هیچ عددی در بیانیه پایانی نشست اعلام نشده و تنها رعایت سقف تولید مورد تاکید قرار گرفته است اما حالا به استناد مدارک داخلی اوپک، نشانه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که افزایش تولید اوپک فاصله زیادی تا رقم اعلام شده از سمت الفالح دارد.

واکنش محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک نسبت به روند افزایش تولید روزانه اوپک این بوده که «روند افزایش تولید در حال پیشرفت است» اما هیچ زمان خاصی برای رسیدن به افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای در روز از سوی او مورد اشاره قرار نگرفته است. بر اساس مدارک داخلی اوپک که برای جلسه روز جمعه کمیته فنی نظارت بر توافق کاهش تولید تهیه شده است، اعضای اوپک شامل نیجریه، لیبی و کنگو در ماه سپتامبر در مقایسه با مه ۴۲۸ هزار بشکه افزایش تولید داشته‌اند. بر اساس این اسناد، سعودی‌ها بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند؛ زیرا در ماه سپتامبر در مقایسه با مه، ۵۲۴ هزار بشکه در روز به تولیدات خود افزوده‌اند. عراق، کویت و امارات دیگر کشورهای عضو اوپک هستند که تولیدات خود را افزایش داده‌اند. این میزان افزایش تولید در حالی دامنه ظرفیت مازاد تولید نفت دنیا را محدود کرده است که پاسخی کافی به افت تولید سایر اعضای اوپک از جمله ایران، ونزوئلا و کنگو نبوده است. بر اساس گزارش‌های موجود، تولید روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه مه، افتی ۳۷۶ هزار بشکه‌ای داشته که از نظر مقامات نفتی کشور منابع کافی برای جبران آن در دنیا وجود ندارد. حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک نیز از جمله مقامات نفتی ایران است که اخیرا اعلام کرد هیچ ظرفیت اضافی برای افزایش تولید نفت وجود ندارد. در چنین شرایطی برخی کارشناسان عقیده دارند کشوری مانند عربستان برای خشنود کردن آمریکا، علاوه بر افزایش تولید از ذخایر تجاری نفت خام خود برداشت کرده تا افزایش عرضه بیشتری به بازار داشته باشد.

در میان دیگر کشورهای عضو اوپک، تولید روزانه ونزوئلا ۱۸۹ هزار بشکه در مدت‌زمان یاد شده کاهش داشته و آنگولا نیز ۱۷ هزار بشکه کاهش تولید داشته است. مطابق اسناد داخلی اوپک، کشورهای غیرعضو اوپک که در زمینه افزایش تولید این سازمان را همراهی می‌کنند، از ماه مه به این سو  در مجموع ۲۹۶ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته‌اند. روسیه در حالی تولید روزانه‌اش را ۳۸۹ هزار بشکه در روز افزایش داده که قزاقستان، مکزیک و مالزی کاهش تولید داشته‌اند. نیجریه، لیبی و کنگو از کشورهایی هستند که از توافق کاهش تولید مستثنی شده‌اند اما اگر رشد تولید آنها در نظر گرفته شود، اوپک از سپتامبر به این سو تولید روزانه خود را ۶۲۸ هزار بشکه افزایش داده است.

  صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

اما از دیگر مواردی که مقامات نفتی ایران همواره به آن تاکید داشته‌اند، بحث صفر نشدن صادرات روزانه نفت خام ایران تا تاریخ ۴ نوامبر بود. دولت ترامپ در حالی فشار زیادی برای قطع خرید نفت ایران به متحدانش وارد کرد که شرایط امروز صادرات نفت خام ایران نشان می‌دهد آمریکا در دستیابی به هدف صفر کردن فروش نفت ایران ناکام مانده است. مقامات سیاسی و نفتی ایران در اظهارنظرهای مختلف بارها بر این نکته تاکید کردند که ایران راه‌های مختلفی برای فروش نفت دارد و صادرات نفت خام ایران هیچ‌گاه به صفر نخواهد رسید.

 این موضوع حالا از سوی مدیر تحقیقات کالای بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بر همین اساس جفری کوری عقیده دارد «برخلاف آنچه تحلیلگران مختلف هشدار داده‌اند بعید است قیمت نفت‌خام به علت افت شدید صادرات نفت خام ایران به ۱۰۰‌دلار در هر بشکه صعود کند.»

به گزارش اس‌اند پی گلوبال پلتس، این نخستین بار نیست که جفری کوری، مدیر تحقیقات گلدمن ساکس نظری برخلاف سایر تحلیلگران ابراز کرده است. او در سپتامبر گفته بود شانس اینکه قیمت نفت برنت به ۱۰۰ دلار برسد اندک است با این حال غیرممکن نیست. این تحلیلگر گلدمن ساکس در این زمینه گفته است: ما نمی‌گوییم نفت ۱۰۰ دلاری نمی‌تواند اتفاق بیفتد، اما این پایه سناریوی قیمتی ما نیست یا تصور نمی‌کنیم که چنین احتمالی وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: افت صادرات نفت ایران باید برای یک مدت طولانی ادامه پیدا کند تا چنین پیش‌بینی‌هایی به واقعیت بپیوندد. این تحلیلگر در توضیح دلایل خود برای بعید بودن صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار گفت: علاوه بر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید، صادرات ایران حداقل بلافاصله کاهش۵۰درصدی پیدا نخواهد کرد. همچنین گلدمن ساکس انتظار دارد میزان ذخایر  نفت خام دنیا در سه ماهه چهارم امسال اندکی کاهش پیدا کند که قیمت‌ها را احتمالا حدود ۸۰ دلار در هر بشکه نگه خواهد داشت. این بانک همچنین پیش‌بینی می‌کند در سه ماهه پایانی امسال، قیمت برنت بین ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شود.