احمد مهدوی در نشستی با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: ۹۰ درصد پتروشیمی‌ها در بورس حضور دارند و با توجه به حسابرسی‌های شرکت‌ها، حتی‌ امکان فروش یک دلار خارج از سامانه وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه هدف از سیاست ارزی افزایش هزینه تولید نبوده، گفت: صنعت پتروشیمی در سه بخش با اعمال سیاست‌های ارزی ضربه خورده است. شرکت‌ها در گذشته محصولات خود را با نرخ آزاد می‌فروختند و اکنون باید با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسانند. همچنین شرکت‌های پتروشیمی ارز آزاد را با مزایده به صرافی‌ها می‌فروختند و اکنون با نرخ توافقی در سامانه نیما می‌فروشند.

وی همچنین به بازگشت قیمت خوراک در همین زمینه اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث سوءاستفاده دلالان شده؛ ‌طوری که امسال فروش محصولات پلیمری در بورس کالا به سه‌برابر رسیده و این درحالی است که گاهی محصولات به دست مصرف‌کننده واقعی یعنی صنایع پایین‌دستی هم نمی‌رسد.دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به بازار صادراتی قاچاق، گفت: به‌عنوان نمونه درباره قیمت پت (PET)، شاهد هستیم، دلالان پت را به نرخ حدود ۶ هزار و ۸۰۰ تومان از بورس کالا خریداری کرده و بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان در بازار آزاد یا کشورهای همسایه می‌فروشند.مهدوی با اشاره به ضرورت شناسایی دلالان از سوی دولت گفت: دولت می‌تواند شرکت‌هایی که سال گذشته خرید محصول نداشته و امسال شروع به خرید کرده‌اند را شناسایی کرده و جلوی معاملات آنها را بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه از چهارم نوامبر هر‌چه جلوتر برویم تحریم‌ها بیشتر و سخت‌تر می‌شود، گفت: ما واردات تجهیزات و کالاهایی که احتمال ورودشان کمتر می‌شود را با ارز خودمان انجام دادیم و اگر ارزآوری ما نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود، مربوط به واردات تجهیزات ضروری است. دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به سه مقطع زمانی درباره فروش ارز در سال ۹۷ دوره اول را ابتدای فروردین امسال تا ۲۰ فروردین و قبل از سیاست‌های ارزی جدید، دوره دوم را تا ۱۵ اردیبهشت ماه و زمان اعلام سیاست‌های ارزی با راه‌اندازی سامانه نیما و دوره سوم را تا ۳۱ خرداد و راه‌اندازی سامانه نیما عنوان کرد و افزود: پتروشیمی‌ها در دوره اول ۲۶۰ میلیون دلار و در دوره دوم ۲۵۰ میلیون دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان ارائه کردند و در دوره سوم یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز وارد سامانه نیما کرده‌اند.

 مهدوی در ادامه با اشاره به آمار گمرک درباره صادرات محصولات پتروشیمی گفت: از آنجا که اقلام صادراتی توسط گمرک دسته‌بندی ویژه‌ای دارد، برخی محصولاتی که مربوط به پتروشیمی نیست در گروه پتروشیمی قرار می‌گیرد و آمار متفاوتی را ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه در سه ماه نخست امسال حدود سه‌میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی صادر شده که بخشی از آنها هنوز وصول نشده گفت: در مدت ۴۵ روز فعالیت سامانه نیما دو میلیارد دلار ارز در این سامانه عرضه شده که ۳/ ۱ میلیارد آن مربوط به پتروشیمی‌هاست و سهم سایر بخش‌ها تنها ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده که باید به آن رسیدگی شود. وی تاکید کرد که از حدود ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که هر سال در کشور انجام می‌شود تنها ۱۲ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و باقی مربوط به سایر کالاهاست که باید به آنها رسیدگی شود.