با این حال همه برآوردها از کاهش صادرات نفت ایران خبر می‌دهند و تنها در مقدار آن اختلاف وجود دارد. از این رو، وزارت نفت این روزها در تلاش است که از فرصت باقی‌مانده استفاده کند و درآمدهای نفتی کشور را به حداکثر مقدار ممکن برساند.آن‌طور که خبرگزاری فارس خبر داده است، یکی از راهکارهایی که شرکت ملی نفت در حال حاضر به کار برده است، کاهش تخصیص مقدار خوراک نفت‌خام به واحدهای پالایشگاهی با هدف افزایش صادرات است. بر اساس این گزارش، آمار شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر میزان تولید نفت‌خام کشور روزانه حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است. این در حالی است که ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی کشور در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

 یعنی با کسر مقدار مصرف داخل از میزان تولید، چیزی حدود ۱/ ۲ میلیون بشکه در روز نفت‌خام برای صادرات باقی می‌ماند. با این حال براساس ردگیری نفتکش‌ها از سوی مراکز بین‌المللی انرژی، ایران در ماه گذشته میلادی حدود ۷/ ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرده که از این میزان حدود ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت‌خام را شامل می‌شود. چنین اعدادی به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده کاهش تخصیص خوراک به واحدهای پالایشگاهی داخلی باشد، چراکه ممکن است شرکت ملی نفت بخشی از نفت صادراتی را از ذخایر خود در پایانه‌های نفتی از جمله خارک، تامین کرده باشد.

با این حال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تلاش وزارت نفت برای افزایش صادرات را تایید کرده است. این منبع آگاه گفته است: مسوولان وزارت نفت تصمیم گرفته‌اند پیش از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا از آبان ماه آینده صادرات نفت خود را افزایش دهند تا بتوانند در این مدت درآمد بیشتری کسب کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خوراک پالایشگاه‌ها کاهش یافته و ترتیب خوراک واحد‌های پتروپالایشی نیز روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر نفتای مورد استفاده در پتروشیمی نیز کاهش یافته است.

چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن مهم‌ترین‌ خریداران آسیایی نفت ایران هستند، این کشورها در مجموع کمتر از ۲ میلیون بشکه از نفت ایران را خریداری می‌کنند. کشورهای اروپایی به علاوه ترکیه نیز روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه از نفت ایران را خریداری می‌کنند. برآوردهای متفاوتی از تاثیر تحریم‌ها بر میزان صادرات نفت کشور وجود دارد که دامنه ۲۰۰ هزار بشکه تا یک میلیون بشکه در روز را پوشش می‌دهند. از این رو هنوز مشخص نیست تحریم‌ها تا چه میزان صادرات نفت‌خام کشور را کاهش خواهند داد.اما کارشناسان انتظار دارند در آسیا چین و هند کمتر از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند. چین و هند بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران هستند، این دو کشور در مجموع حدود ۶۰ درصد از نفت کشور را خریداری می‌کنند. اما کره‌جنوبی و ژاپن به دلیل مراودات مالی گسترده‌ای که با آمریکا دارند، خرید خود را از ایران کاهش دهند.

با این حال، این دو کشور نیز اعلام کرده‌اند که در حال مذاکره با آمریکا برای به دست آوردن معافیت تحریم خرید نفت از ایران هستند. شرکت‌های اروپایی نیز به دلیل اینکه غالبا دارایی‌هایی در آمریکا دارند، احتمالا وادار به کاهش خرید از ایران خواهند شد. اما به دلیل عدم تبعیت اروپا از تحریم‌های آمریکا، احتمالا شرکت‌ها و پالایشگاه‌های این کشور با سرعت بسیار کمتر از تحریم‌های سال ۲۰۱۲ خرید نفت از ایران را کاهش دهند.هرچند برآوردها از میزان خرید نفت ایران متفاوت است، اما کاهش صادرات نفت کشور قابل کتمان نیست. از این رو وزارت نفت باید از هر ابزاری که در دست دارد استفاده کند تا در ماه‌های باقی مانده تا شروع تحریم‌ها درآمد نفتی کشور را به حداکثر برساند.