پیش‌بینی «آژانس»  از  نفت 2023

تحلیل آژانس از رشد تولید آمریکا

روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی در شدت رشد تولید نفت خام آمریکا بازنگری کرد. بر اساس این گزارش که طی آن آژانس انتظارش از رشد تولید آمریکا را به شکل چشمگیری افزایش داده است؛ تولید نفت و مایعات سوختی این کشور تا سال ۲۰۲۳ در مجموع به ۱۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این پیش‌بینی بسیار بیشتر از انتظار ۲/ ۱۳ میلیون بشکه‌ای است که در سال گذشته وجود داشت. چنانچه این چشم‌انداز در رابطه با تولید نفت آمریکا محقق شود، احتمالا آمریکا سهم بیشتری از بازار اوپک را به خود اختصاص خواهد داد و به خودکفایی در تامین نفت خام   نزدیک‌تر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی که در زمینه سیاست‌های انرژی به کشورهای صنعتی توصیه‌هایی دارد، در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که انتظار دارد رشد تقاضا برای نفت خام تا سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین با رشدی ۱/ ۱ درصدی همراه باشد. این رشد در حالی از نگاه آژانس پایدار و مناسب ارزیابی می‌شود که این سازمان به افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید اوپک امید چندانی ندارد. در شرایطی که احتمالا اوپک قادر به پاسخگویی به رشد تقاضا نخواهد بود؛ آنطور که IEA پیش‌بینی می‌کند، رشد تولید نفت خام ایالات‌متحده‌آمریکا، برزیل، کانادا و نروژ می‌تواند به خوبی پاسخگوی افزایش تقاضا برای طلای سیاه باشد. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی از چشم‌انداز میان‌مدت بازار نفت، این کشورها حتی می‌توانند بیش از رشد تقاضای نفت تا سال ۲۰۲۰، افزایش تولید داشته باشند.

نکته‌ای که در این گزارش قابل‌تامل است، تداوم کاهش سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت در دنیا است. بر این اساس، این سوال مطرح است که در سال‌‌های آینده با افت طبیعی تولید در مخازن نفت و موج قوی تقاضا که پس از سال ۲۰۲۰ ایجاد خواهد شد، آیا عرضه نفت خام به بازار مناسب خواهد بود یا افزایش تقاضا منجر به کمبود نفت در بازار خواهد شد؟

با این حال آنچه در گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی صراحتا به آن اشاره شده است، افزایش چشمگیر تولید نفت آمریکا در ۵ سال آینده در پی خروج حفاران آمریکایی از رکودی سه ساله و افزایش فعالیت آنان است. بر‌اساس این گزارش تا سال ۲۰۲۳، تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک رشدی ۲/ ۵ میلیون بشکه‌ای در روز خواهد داشت و به ۳/ ۶۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در این میان، رشد تولید نفت شیل آمریکا، نیمی از رشد تولید جهانی نفت خام (۴/ ۶ میلیون بشکه در روز) را تشکیل خواهد داد.

بی‌توجهی شیل به درخواست اوپک؟

اما  پشتوانه رشد تولیدات شیل آمریکا، اجرای بی کم و کاست توافق کاهش تولید از سوی اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان به رهبری روسیه است؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد روسیه به بررسی راهکارهای خروج از توافق اوپک مشتاق باشد. روسیه با افزایش قیمت نفت به میزانی که موجب رشد تولیدات شیل شود، مخالف است.

 به گزارش رویترز، به گفته استفان اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA، پایبندی اوپک و متحدانش به توافق کاهش تولید در رکورد بالایی باقی مانده است، اما روسیه به‌طور مداوم خواستار یک استراتژی خروج است و اوپک به دنبال دراز کردن دست دوستی به سوی شیل آمریکا خواهد بود. به این ترتیب این انتظار وجود دارد که هرگونه تحول مثبت مرتبط با این دیدار از قیمت‌های نفت حمایت کند. با این حال با شتابی که تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا برای رشد تولید گرفته‌اند و نیز تجربه گذشته، باید دید آیا ضیافت شام در هیوستون، منجر به شکل‌گیری همکاری سازنده‌ای میان تولیدکنندگان شیل و اوپک خواهد شد؟

 به گزارش رویترز، کنفرانس صنعت انرژی با نام CERAWeek از صبح روز گذشته به وقت آمریکا در هیوستون آغاز به کار کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش اخباری مبنی بر آغاز به کار این کنفرانس منتشر نشد. با این حال بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بر این بوده که محمد بارکیندو و دیگر مقامات اوپک و بازیگران اصلی شیل آمریکا، در مراسم شام این کنفرانس با یکدیگر دیدار داشته باشند. انتظار تحلیلگران این بود که با دیدار بازیگران اصلی تولید نفت خام در دنیا، نسبت به چگونگی از بین بردن مازاد عرضه طلای سیاه در دنیا گفت‌وگوهای سازنده‌ای صورت گیرد.

 اما به گفته سهیل محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی و رئیس فعلی اوپک «این سازمان تا سال آینده درباره تعدیل کاهش تولید گفت‌وگو نخواهد کرد.» این اظهار‌نظر در حالی است که بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا در حال حاضر به ۲۸/ ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کرده و عربستان سعودی را پشت‌سر گذاشته است. در حال‌حاضر این روسیه است که مقداری بیش از آمریکا نفت تولید می‌کند، اما آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد آمریکا تا سال ۲۰۱۹ از روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان پیشی بگیرد. طبق آمار منتشر شده از سوی موسسه بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین‌بار از آوریل سال ۲۰۱۵ به ۸۰۰ دستگاه  رسید که از افزایش بیشتر تولید نفت خام این کشور در ماه‌های آینده حکایت دارد.