این خط لوله قرار است گاز طبیعی روسیه را به قلب اروپا در آلمان منتقل کند. البته در بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره محدودیت‌های جدید آمده است که این تحریم‌ها علیه شرکت مجری پروژه، مدیرعامل آن ماتیاس وارنیگ و مقامات و کارکنان این شرکت به دلیل منافع ملی ایالات متحده اعمال نخواهند شد. این در حالی است که مدیرعامل این شرکت آلمانی به عنوان یکی از متحدان جدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شناخته می‌شود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این رخدادها اعلام کرد که کنار گذاشتن این تحریم‌ها از سوی آمریکا می‌تواند به عادی‌سازی هر چه بیشتر روابط میان روسیه و ایالات متحده کمک کند. دنیل یرگین، نایب رئیس شرکت آی اچ اس مارکیت (IHS Markit) در رابطه با این تصمیم کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده خواهان آن است که روسیه از چین فاصله بگیرد و ممکن است دولت بایدن با انعطاف‌پذیری در تحریم‌ها علیه پروژه نورد استریم ۲ پیام خود در این رابطه را به روسیه منتقل کند.

 روابط گرم مسکو و پکن

بنا بر گزارش سی‌ان‌بی‌سی، روابط میان مسکو و پکن در سال‌های اخیر با همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و دفاعی بسیار عمیق‌تر از گذشته شده است. همچنین آژانس‌های فضایی دو کشور نیز در ماه مارس سال جاری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که مطابق آن قرار است یک ایستگاه فضایی مشترک جدید ایجاد کنند. یرگین با اشاره به تعمیق روابط روسیه و چین در سال‌های اخیر می‌گوید که ولادیمیر پوتین از زمان الحاق کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴، به شکل فزاینده‌ای از غرب دور شده است. او همچنین خاطر نشان می‌کند که چین به عنوان یک بازار جدید برای روسیه عمل کرده و به اقتصاد این کشور مزایای فراوانی می‌رساند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین در مورد آنچه حاکمیت مطلق نامیده می‌شود نیز دارای ذهنیتی مشابه هستند.

با این اوصاف شاید چندان هم نزدیک شدن روسیه و چین به یکدیگر در سال‌های اخیر امر عجیبی نباشد و نگرانی‌های آمریکا در این رابطه تا حدودی درست و بجا هستند. یرگین معتقد است که به رغم مشکلات میان واشنگتن و مسکو آمریکا به دنبال ایجاد فاصله میان چین و روسیه است، او در ادامه می‌گوید: «انعطاف‌پذیری ایالات متحده در مورد تحریم‌ها، تا حد زیادی در راستای عقب‌نشینی روسیه از اتحاد رو به رشد خود با چین است.»

 واشنگتن گاز مسکو در اروپا را می‌پذیرد؟

ایالات متحده مدت‌هاست که مخالفت خود را با پروژه خط لوله ابراز می‌دارد و یرگین معتقد است که تصمیم دولت جو بایدن برای لغو برخی تحریم‌ها مورد پسند نمایندگان کنگره و سنا نخواهد بود. او می‌گوید: «یکی از معدود مواردی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را با یکدیگر متحد می‌کند، همین خواست اعمال مجازات و تحریم علیه روسیه است.»

در بیانیه مطبوعاتی منتسب به آنتونی بلینکن عنوان شده است که ایالات متحده به مخالفت‌های خود در رابطه با تکمیل پروژه نورد استریم ۲ ادامه خواهد داد، چرا که این امر باعث تضعیف امنیت انرژی در اروپا خواهد شد. اما یرگین می‌گوید که دولت بایدن احتمالا متوجه این نکته شده است که نمی‌توان جلوی ورود گاز روسیه به اروپا را گرفت و حالا تنها مساله موجود، چگونگی انتقال این گاز به اروپاست.

نایب رئیس شرکت آی‌اچ‌اس مارکیت همچنین معتقد است که این چشم‌پوشی دولت بایدن از تحریم‌ها، می‌تواند روابط ایالات متحده با آلمان را تقویت کند. روابطی که در چند وقت اخیر و بالاخص در رابطه با فشارهای آمریکا علیه پروژه نورد استریم، باعث نارضایتی سیاستمداران آلمانی شده است.