به گزارش مارکت واچ، مانیش راج، مدیر ارشد مالی شرکت ولاندرا انرژی با اشاره به خرید نفت ایران توسط چینی‌ها گفت: «ظرفیت صادرات ایران تقریبا ۲ میلیون بشکه در روز است و به نظر می‌رسد ایران در حال حاضر نیز مشغول دور زدن تحریم‌هاست.» او بر این باور است که به محض رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ ، ایران به سرعت عرضه نفت خود در بازار را به یک میلیون بشکه در روز می‌رساند.

گزارش اخیر ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی هم عنوان می‌کند که به‌رغم تحریم‌های ایالات‌متحده، ایران از اواخر سال گذشته میلادی تولید نفت خام خود را افزایش داده است. این گزارش عنوان می‌کند که تولید نفت ایران در ماه مارس به ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان در حدود ۲ سال گذشته است. به گزارش این نهاد، پس از خروج دولت ترامپ از برجام (JCPOA ) در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فروش محموله‌های نفتی که شامل نفت خام و میعانات بودند از میزان ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این آژانس می‌گوید: «چینی‌ها هرگز به طور کامل خرید خود از ایران را متوقف نکردند.» گزارش IEA فروش تخمینی نفت ایران به چین را در ۳ ماه چهارم سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۶۰ هزار بشکه در روز عنوان کرده است که نشانگر رشد آن نسبت به میانگین فروش ۱۵۰ هزار بشکه در روز طی ۹ ماه اول سال میلادی ۲۰۲۰ است. در ماه مارس سال جاری نیز تخمین این نهاد از صادرات نفت به چین حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است به‌رغم آنکه واشنگتن و تهران مذاکرات غیر‌مستقیم خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را ادامه می‌دهند، کماکان خریدهای سنگین از ایران ادامه دارد.

گفت‌وگوها درباره چگونگی بازگشت به تعهدات برجامی طرفین همچنان ادامه دارد و میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان ملل هم در توییتی عنوان کرده است که برداشت عمومی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در روز پنج‌شنبه، مثبت است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود عنوان کرده است که در صورت موفقیت در مذاکرات و کاهش تحریم‌ها، حداکثر ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز از جریان نفت خام تولیدی ایران در زمان نسبتا کوتاهی به بازارهای جهانی باز می‌گردد.  البته مارکت واچ در گزارش خود تصمیم ایران درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی پس از خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز را عاملی برای پیچیده‌تر شدن مذاکرات و احتمالا زمانبر بودن آن دانسته است. تحلیلگران آر بی‌سی کپیتال مارکتس (RBC Capital Markets) در گزارش تحقیقی که روز چهارشنبه منتشر کرده‌اند، واکنش ایران به خرابکاری در تاسیسات و زیر ساخت‌ها و حمله به دانشمندان هسته‌ای را برای مذاکرات مثبت ارزیابی کردند. آنها معتقدند که با پیشبرد چنین استراتژی، احتمال احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بسیار زیاد است. تحلیلگران این نهاد، ۲ هفته آتی را برای سرنوشت کوتاه‌مدت مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی «بسیار مهم» توصیف کرده‌اند. چرا که معتقدند با نزدیک تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، پنجره احیای سریع توافق هسته‌ای در حال بسته شدن است.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازارهای انرژی در آی اچ اس مارکیت (IHS Markit) هم معتقد است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، بازار نفت احتمالا با ناامیدی‌هایی روبه‌رو شود، هر چند که این ناامیدی‌ها تاثیر ناچیزی بر بازار خواهند داشت. او می‌گوید عدم حصول توافق در مذاکرات میان ایران و طرف‌های غربی و شرقی، به نظر نمی‌رسد که روی صادرات فعلی نفت خام ایران تاثیر خاصی داشته باشد. استیوز در ادامه تاکید می‌کند: «سوالی اصلی این است که آیا مذاکرات مجدد ممکن است منجر به افزایش صادرات ایران در سال جاری میلادی شود؟» او در این باره به مارکت واچ می‌گوید که تاکنون افزایش واقعا قابل توجهی وجود نداشته است و فکر می‌کند که همه منتظرند و پیشبرد مذاکرات را زیر نظر دارند.

استیوز می‌گوید هر چند که ممکن است در حال حاضر این سناریو تحقق‌پذیر نباشد، اما کاهش تحریم‌ها می‌تواند دری را به سوی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام ایران باز کند. این تحلیلگر بازار انرژی ۲ سناریو برای اثر بازگشت نفت ایران به بازار جهانی متصور است. سناریوی نخست، تحت فشار قرار گرفتن قیمت‌ها در نتیجه بازگشت نفت ایران است که او معتقد است برای جلوگیری از چنین چیزی دیگر اعضای اوپک باید این افزایش عرضه از سوی تهران را جبران کنند. سناریوی دوم اما خوش‌بینانه تر است، استیوز معتقد است که تقاضا تا آن زمان بیشتر بهبود پیدا کند و نرخ رشد آن از رشد عرضه اضافه بیشتر باشد، بازار می‌تواند نفت خام ایران را به راحتی جذب کند.