به گزارش اویل پرایس، تقاضای آمریکا برای نفت در حال بالا رفتن است چراکه از دسامبر واکسیناسیون در این کشور آغاز شده و از آن زمان پالایشگران تولیدشان را افزایش داده‌اند.

در حالی که تقاضا در بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت جهان به تدریج بازیابی می‌شود، تولید آن‌قدر افزایش نیافته است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید این کشور در سال آینده هم زیر ۱۲ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند. به گفته این اداره دولتی، عدم توازن در عرضه و تقاضا منجر به این می‌شود که آمریکا امسال و سال بعد به یک واردکننده خالص تبدیل شود. اما مهم‌تر از آن اثری است که قیمت‌های بالاتر بر اعضای اوپک پلاس خواهد گذاشت. احتمالا کشورهایی که به ندرت به توافق کاهش تولید پایبند بودند، حتی کمتر از گذشته متعهد می‌مانند.

اختلافات گذشته و امروز

پیش از این هم در این ائتلاف اختلافاتی وجود داشت. آخرین باری که اعضای اوپک‌پلاس گرد هم جمع شدند تا درباره سطح تولید تصمیم‌گیری کنند، گروه مجبور به سازش با برخی تولیدکنندگان مانند روسیه شد که معتقد بودند باید سیاست کاهش شدید تولید تغییر کند و حالا عربستان سعودی گفته کاهش داوطلبانه تولید خود را که یک میلیون بشکه در روز اعلام شده، تعلیق خواهد کرد.

این واضح ترین سیگنال از رهبر اوپک و بزرگ‌ترین تولیدکننده آن مبنی بر خوشبینی نسبت به قیمت‌ها است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تصمیم عربستان همچنان ممکن است درصورت تغییر شرایط قیمتی، معکوس شود. به‌طور طنزآمیزی خود خبر افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان با وجود ایجاد خوش‌بینی بین معامله‌گران، اثری منفی بر قیمت نفت خواهد داشت. این اتفاق در صورت وقوع زمانی رخ می‌دهد که غائله سرمای شدید تگزاس هم به پایان رسیده است.  اما در حالی که عربستان سعودی همچنان آماده انجام هر کاری است که لازم باشد، روسیه بازار نفت را متعادل می‌داند. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی همین حرف را زد.

نواک به کانال تلویزیونی روسیا ۱ گفت: «در چند ماه گذشته نوسان کمی داشته‌ایم. این به این معنی است که بازار متعادل است و قیمت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم با وضعیت بازار مطابقت دارد.» نواک افزود در حالی که بهار سال گذشته تقاضای نفت ۲۵-۲۰ درصد پایین تر از سطح طبیعی آن در این زمان سال بود، تا پایان سال ۲۰۲۰، این کاهش به ۹-۸ درصد کاهش یافته بود. بنابراین، روسیه همچنان به‌عنوان یکی از کشورهایی که به سختی به توافق اوپک پلاس متعهد است، باقی مانده است. در واقع مانند عراق، روسیه بیش از سهمیه خود تولید کرده است.

 صحبت از عراق که شد باید گفت این کشور با وجود تلاش برای کاهش بیشتر تولید نفت خام برای جبران تولید بیش از حد خود در سال گذشته، از افزایش صادرات نفت برای دو هفته اول ماه فوریه خبر داده است. به گفته بلومبرگ، عراق ممکن است برای یک ماه کامل از سقف ۶/ ۳ میلیون بشکه در روز که خود تعیین کرده و حتی از سقف اوپک‌پلاس یعنی ۸۵/ ۳ میلیون بشکه در روز فراتر رود.و پس از آن ایران وجود دارد که در حال افزایش تولید است زیرا از کاهش تولید اوپک پلاس معاف است و برنامه‌های بزرگی برای بازگشت به صحنه بین‌المللی نفت پس از لغو تحریم‌های ایالات متحده دارد. پس از آنکه واشنگتن لغو تحریم‌ها را مشروط به تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران کرد، این اتفاق هنوز رخ نداده است.

در اقدامی که می‌توان آن را به‌عنوان یک حسن‌نیت دانست، ایالات متحده در اوایل ماه جاری اعلام کرد تصمیم دولت ترامپ را لغو کرده است مبنی بر اینکه کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پس گرفته شده است. این بیانیه فاقد اعتبار بود زیرا در آن از مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران استفاده شده بود که آمریکا قبل از بیانیه از آن خارج شده بود. در هر صورت، ایران دلایلی برای خوش‌بینی دارد که به زودی بدون تحریم خواهد بود و آماده پمپاژ نفت بیشتر به بازار است.

اختلاف بین شاهین‌ها (استعاره از اعضای طرفدارکاهش تولید) و کبوترها (اعضای طرفدار رشد تولید) در اوپک پلاس با آخرین اخبار همراه با پیش‌بینی افزایشی از قیمت نفت عمیق تر خواهد شد. این موضوع وزیر انرژی عربستان سعودی را به هشدار در مورد رضایت خاطر دیگر اعضا از وضعیت موجود سوق داد. به نقل از بلومبرگ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در اوایل هفته گذشته گفت: «من باید یک بار دیگر در مورد خوشنودی اعضا هشدار دهم. عدم قطعیت بسیار زیاد است و ما باید بسیار محتاط باشیم. جای زخم حوادث سال گذشته باید به ما احتیاط بیاموزد.»

عدم قطعیت واقعا هم بالاست و تهدید تولیدکنندگان آمریکایی که در برابر وسوسه وست‌تگزاس اینترمدییت با بیش از ۶۰ دلار هستند، وجود دارد. بر اساس این گزارش تولیدکنندگان آمریکایی تاکنون در برابر آن مقاومت کرده اند؛ شاید در حال نشان دادن همان احتیاطی باشند که بن سلمان در هفته گذشته از آن صحبت کرده بود. اما در برخی موارد ممکن است وسوسه مقاومت ناپذیر شود و آنچه برای اوپک یک سناریوی کابوس است ممکن است دوباره تکرار شود: تولیدکنندگان آمریکایی به لطف تلاش‌های اوپک پلاس برای بالا نگه داشتن قیمت ها، تولید را افزایش می‌دهند. در حال حاضر، هیچ سیگنالی وجود ندارد که اوپک پلاس از سیاست فعلی خود برای کاهش ۲/ ۷ میلیون بشکه در روز تا آوریل دور شود. اما ممکن است همان‌طور باشد که مقام ارشد نفتی عربستان سعودی به آنهایی که سعی در پیش‌بینی حرکت بعدی اوپک پلاس هستند گفت تلاش نکنند امر غیرقابل پیش‌بینی را پیش‌بینی کنند.