وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی توانست صاحب فناوری این طرح شود و طرح یادشده با همت و سرمایه‌گذاری این شرکت اجرا می‌شود، افزود: سرمایه‌گذاری بزرگ بیش از نیم میلیارد دلاری در بخش بالادستی این طرح انجام می‌شود و امیدواریم طبق زمان‌بندی تکمیل شود.

وزیر نفت با بیان اینکه مصوبه‌های لازم برای اجرای طرح پتروشیمی اسلام‌آباد از سوی شورای اقتصاد و دولت صادر شده که جای قدردانی و تشکر دارد، ادامه داد: اجرای این طرح از آرزوهای فنی من بود که طرحی صددرصد ایرانی است.

وی به صنایع ارزشمند در پایین‌دست این طرح اشاره کرد و با بیان اینکه پروپیلن یکی از باارزش‌ترین محصولات صنعتی است، گفت: استان کرمانشاه از نظر اتیلن نیز از وضع بسیار خوبی برخوردار است و حدود ۳۰۰ هزار تن تولید پلی‌اتیلن دارد و خط اتیلن غرب هم از استان می‌گذرد.

وزیر نفت تصریح کرد: با اجرای این طرح، استان کرمانشاه سومین قطب پتروشیمی کشور پس از بوشهر و خوزستان است که توسعه در این استان هم ادامه می‌یابد. وزیر نفت با تبریک به مردم استان کرمانشاه و اسلام‌آباد گفت: این طرح هدیه دولت است؛ هدیه یعنی کار، تلاش، استقامت و هدیه یعنی در شرایط تحریم و فشارها توانستیم یک طرح دانش‌بنیان عظیم را در این استان آغاز کنیم و پس از سه سال که طرح تکمیل شد و به سوددهی رسید، تمام سهام این طرح به مردم فروخته می‌شود و این دست دولت نمی‌ماند و به مردم واگذار می‌شود.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این مراسم گفت: هر کشوری برای توسعه خود بر صنایعی تکیه می‌کند که به اصطلاح صنایع پیشران هستند و می‌توانند نقش لکوموتیو را داشته باشند و با حرکت آن ده‌ها و صدها واگن به حرکت درمی‌آید. صنعت پتروشیمی چنین جایگاهی دارد؛ پیشران بزرگ صنعتی ایران است.

جهانگیری با بیان اینکه اقدام‌های وسیعی برای این صنعت انجام شده است، عنوان کرد: صنعت پتروشیمی در دولت‌های گذشته و در این دولت به نقطه‌ای مطلوب رسیده، به‌گونه‌ای که تولیدات آن در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که ارزش این ۱۰۰ میلیون تن بیش از ۲۵ میلیارد دلار است.

وی گفت: ما در دوره‌‌های مختلف به برخی از رشته‌های صنعتی تکیه داشتیم که توانستند به کمک کشور بیایند، یکی همین دوران جنگی اقتصادی است که آمریکا علیه ما آغاز کرد. آمریکایی‌ها این جنگ را شروع و فکر می‌کردند جمهوری اسلامی را از پای درمی‌آورند، آنها عنوان کردند که در سال ۹۷ جشن پیروزی را در تهران برگزار می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر شاهرگ نفت را قطع کنند، می‌توانند ایران را از پای در بیاورند، خیلی هم تلاش کردند صادرات نفت را به صفر برسانند، اما همت، شجاعت و ریسک‌پذیری مسوولان وزارت نفت، آمریکایی‌ها را ناکام گذاشت، البته صادرات نفت کاهش یافت و ما تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست دادیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد این شرایط اقتصادی برای مردم به‌وجود نمی‌آمد.

جهانگیری تصریح کرد: زمانی که ما نیاز به ارز داشتیم تا بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم، صنعت پتروشیمی سالانه میلیاردها دلار در این شرایط تحریم مواد پتروشیمی صادر کرد، ارز آن در اختیار کشور قرار گرفت و با اتکا به این درآمدها نیازها برطرف شد.

وی گفت: وظیفه بخش خصوصی در این مقطع ایجاد صنایع پایین‌دستی است و بدون تردید با راه‌اندازی ده‌ها و صدها کارخانه‌ای که متکی به این مجتمع است می‌توان اقدام‌های مهمی برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد رفاه برای مردم انجام داد.