وی با بیان اینکه پالایشگاه‌های هند مشغول ارزیابی بازار هستند تا ارزش تولیدات خود را از حیث حداکثر توان درآمدزایی بسنجند، افزوده است: از آنجا که نفت خام ایران در سبد (واردات) پالایشگاه‌های هند قرار داشت، هرگاه شرایط تحریمی به حال عادی باز گردد و نفت خام در بازار فراهم باشد، ما خوشحال خواهیم شد و ترجیح ما همچنان این است تا نیاز نفتی خود را بار دیگر از ایران تامین کنیم. بر اساس این گزارش، دارمندرا پرادام، وزیر نفت هند سال گذشته در صحبت‌هایی گفته بود: هند سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و می‌خواهد وارداتش را تنوع ببخشد و در دولت بایدن کار واردات نفت از ایران و ونزوئلا را از سر بگیرد. رویترز در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند به اینکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه برای اولین بار اعلام کرد که واشنگتن و تهران باید قدم‌هایی را هماهنگ با هم برای بازگشت به «برجام» بردارند. بایدن نیز به دنبال یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای زنده کردن توافق هسته‌ای ایران (برجام) است و بر همین اساس احتمال سبک شدن تحریم‌های ایران وجود دارد. این خبرگزاری خاطرنشان کرده است تا نیمه سال ۲۰۱۹ که ترامپ تحریم‌های نفتی ایران را بازگرداند، هند بعد از چین، دومین خریدار نفت ایران بود. با این حال هند نسبت به افزایش قیمت نفت نگران است؛ چراکه هزینه انرژی در این کشور مصرف‌کننده را بالا خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر نفت هند دیروز با تاکید بر اینکه رشد یکنواخت اقتصاد‌های وابسته به نفت به نفع تولیدکنندگان است، گفت دستکاری قیمت نفت و افزایش آن باعث کند شدن روند بهبود اقتصاد جهان خواهد شد.

دارمندرا پرادان هشدار داد افزایش قیمت نفت به روند بهبود اقتصاد جهان پس از بحران کرونا آسیب می‌رساند. همه‌گیری ویروس کرونا اکثر اقتصادهای دنیا را در سال گذشته میلادی وارد رکود کرد.  قیمت جهانی نفت در هفته گذشته افزایش یافت و به بالاترین رقم طی یک سال گذشته رسید چون کاهش تولید اوپک پلاس بازار را متعادل کرده و به سمت کمبود عرضه پیش برده است.  به این ترتیب، قیمت بنزین در سومین کشور بزرگ مصرف‌کننده و واردکننده نفت در دنیا به بالاترین رقم رسیده است.  وزیر نفت هند گفت: «دستکاری قیمت نفت و افزایش آن باعث کند شدن روند بهبود اقتصاد جهان خواهد شد.» پرادان ماه گذشته هم ائتلاف اوپک پلاس را به خاطر افزایش قیمت نفت سرزنش کرد. وی گفت: «ما موافق قیمت بسیار پایین نفت نیستیم و از قیمت بالای آن هم حمایت نمی‌کنیم چون دسترسی میلیون‌ها هندی به انرژی را سخت می‌کند.»

هند ۸۵ درصد از نیاز خود به نفت و نیمی از نیاز گاز خود را وارد می‌کند. او ادامه داد: «اگر قرار است کل دنیا رشد کند، باید یک رابطه متقابل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد. رشد یکنواخت اقتصادهای وابسته به نفت به نفع تولیدکنندگان است.»