افزایش کمک‌های نقدی غول‌های نفتی آمریکا به دموکرات‌ها در حالی است که کمپین ترامپ توانسته است کمک‌های مالی اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های نفتی و گازی آمریکا را جلب کند. این کمپین که از سال ۲۰۱۷ فعال است، حدود ۱۳ میلیون دلار پول از شرکت‌های نفت و گاز آمریکا برای حمایت از ترامپ جذب کرده است. در مقابل کمپین بایدن، تاکنون چیزی حدود یک میلیون دلار از سوی صنایع نفت و گاز آمریکا دریافت کرده است. این نامزد حزب دموکرات پیش از این تاکید کرده بود بیش از ۲۰۰ دلار کمک هزینه تبلیغاتی از شرکت‌هایی که سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند، دریافت نخواهد کرد. به نظر می‌رسد این اظهارنظر بایدن در راستای برنامه‌های او برای صفر کردن انتشار کربن و کاهش حفاری‌های نفتی در آمریکاست. با این حال تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی آمریکا نقدینگی بیشتری به دموکرات‌ها تزریق کرده‌اند.  چرخش غول‌های نفتی آمریکا به سمت دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آنها با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و نظرات افکار عمومی آمریکا در این زمینه، یک عبور آرام به سمت انرژی‌های پاک با رهبری بایدن را به تولید حداکثری نفت با حمایت ترامپ ترجیح می‌دهند.

پارادوکس کمک شرکت‌های نفتی به دموکرات‌ها

بزرگان نفتی آمریکا در حالی پول بیشتری برای حمایت از دموکرات‌ها به میان گذاشته‌اند که بایدن به‌عنوان نامزد مطرح این حزب، برای‌گذار آمریکا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و پایان دادن به صدور مجوزهای جدید برای حفاری در زمین‌های فدرال، برنامه‌های مدونی دارد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده بایدن نسبت به رقیب خود دونالد ترامپ، ۱۰ درصد جلوتر است. در واقع اگرچه شانس انتخاب بایدن بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر از ترامپ است و این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های نفتی آمریکا حاوی پیام‌های خوشایند نباشد، اما با این حال پول بیشتری از سمت بزرگان نفتی آمریکا به سوی کمپین‌های تبلیغاتی حزب دموکرات می‌رود. با وجود سیاست‌های نفت و انرژی بایدن، بررسی‌ها نشان می‌دهد شورون در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، ۲۸ درصد از بودجه سیاسی خود را به حمایت از نامزدهای دموکرات اختصاص داده است. این میزان در انتخابات سال ۲۰۱۶، حدود ۲۶ درصد بوده است. اکسون‌موبیل نیز میزان مشارکت خود در کمک به حزب دموکرات را از ۶/ ۳۲ درصد در جریان انتخابات چهار سال قبل به ۴۱‌درصد افزایش داده است.

سخنگوی شورون در رابطه با هزینه‌کرد ۹/ ۴ میلیون دلاری این شرکت در جریان مبارزات انتخاباتی امسال گفت: ما از نامزدهایی حمایت می‌کنیم که مانند ما به ارزش توسعه مسوولانه نفت و گاز طبیعی اعتقاد دارند و به منافع تجاری ما نیز واقف هستند. به نظر می‌رسد این اظهارنظر و حرکت محسوس این شرکت به سمت دموکرات‌ها با سیاست‌های این شرکت همخوانی دارد. شورون برنامه‌های فراوانی برای کوچک کردن ابعاد خود و حرکت چابک به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، آینده‌ای که در برنامه‌های انرژی بایدن نیز به تصویر کشیده شده است.  بر اساس این گزارش؛ شورون نیز در مجموع ۷/ ۱ میلیون دلار به همه نامزدها و گروه‌ها کمک کرده است.

برنامه‌های نفتی بایدن

جو بایدن که حالا رقابت تنگاتنگی با دونالد ترامپ دارد، متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن در ایالات متحده را به سمت صفر شدن هدایت کند. ممنوعیت صدور مجوزهای جدید در زمین‌های فدرال (زمین‌هایی که متعلق به دولت فدرال است و بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره قدرت حفظ و خرید و فروش آنها را در اختیار دارد) و پیوستن دوباره آمریکا به توافق پاریس که کنترل رشد دمای کره‌زمین را هدف‌گذاری کرده است، از دیگر اهداف نفتی و گازی بایدن است.  بایدن متعهد شده بود کمک‌های بیش از ۲۰۰ دلار را از سمت صنعت سوخت فسیلی نپذیرد اما داده‌های CRPو اظهارات افراد مطلع نشان می‌دهد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۵۱/ ۸۹۵ هزار دلار از شرکت‌های نفت و گاز پذیرفته است.

ضرورت حمایت غول‌های نفتی آمریکا از بایدن

بلومبرگ به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته، اکثر آمریکایی‌ها (برخلاف نظرات ترامپ) متقاعد شده‌اند که تغییرات اقلیمی واقعیت است و عمدتا از فعالیت‌های انسانی ناشی می‌شود. هرچند تعداد زیادی از افراد نیز با این دیدگاه مخالف هستند، اما افزایش معنادار افراد حامی مبارزه با تغییرات اقلیمی سیگنالی مهم به شرکت‌های نفتی برای حرکت سریع‌تر به‌گذار از انرژی فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر ارسال می‌کند. به این ترتیب اگرچه در کوتاه‌مدت انتخاب ترامپ می‌تواند منافعی برای شرکت‌های نفت و گاز به همراه داشته باشد، اما این جو بایدن است که می‌تواند یک انتقال انرژی نسبتا آسان را برای این شرکت‌ها به ارمغان بیاورد.  بر اساس این گزارش، اظهارنظرهای ارائه شده از سوی مدیران صنعت نفت و گاز آمریکا در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها نگران نتایج انتخابات و کشته شدن صنعت نفت توسط دولت بایدن هستند. با این حال گزارش بلومبرگ تاکید دارد هر مدیر اجرایی نفت و گاز که به چشم‌انداز بیش از سه ماه آینده خود چشم دارد، می‌تواند دلایل خوبی برای پیروزی بایدن جست‌وجو کند. توجه به این نکته به‌ویژه از این جهت اهمیت دارد که برعکس بایدن که برنامه‌های مدونی برای حرکت به سمت کاهش انتشار کربن دارد، اطرافیان ترامپ به تازگی و تحت فشار افکار عمومی آمریکا تغییرات اقلیمی را به طور لفظی پذیرفته‌اند. به نظر نمی‌رسد حتی با وجود ایجاد این باور در میان جمهوری‌خواهان (که تغییرات اقلیمی واقعی است)، این حزب برنامه‌ای برای کاهش فعالیت شرکت‌های نفتی داشته باشد به‌ویژه آنکه رهبر این حزب از توافق اقلیمی پاریس خارج شد و همزمان اعتقاد دارد توربین‌های بادی تولید انرژی، سرطان‌زا هستند. با این حال هنوز ممکن است پیروزی ترامپ از سوی مدیران نفت و گاز آمریکا ارجحیت داشته باشد اما این دیدگاهی کوته‌بینانه است زیرا هرقدر که زمان می‌گذرد و آتش‌سوزی دشت‌ها و جنگل‌ها شدت می‌گیرد، ذهن آمریکایی‌ها نیز بیشتر درگیر تغییرات اقلیمی می‌شود و به همان میزان از بی‌عملی در حرکت به سمت انرژی‌های سبز نیز ناامیدتر می‌شوند. یکی دیگر از اظهارنظرهای مدیران صنعت نفت آمریکا در نظرسنجی‌های اخیر این است که آنها به دنبال حفظ یا افزایش تولید هستند. اگرچه دولت ترامپ چنین اختیاری را به آنها می‌دهد؛ اما در شرایطی که بازار نفت تحت‌تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ با کاهش بی‌سابقه تقاضا و افزایش عرضه مواجه است، به نظر می‌رسد سیاست‌های بایدن نیازهای این مدیران را به شکل بهتری پوشش دهد. در واقع با وضع محدودیت‌های شدیدتر بر حفاری در زمین‌های فدرال، حداقل در کوتاه‌مدت قیمت‌ها به واسطه کاهش تولید حمایت می‌شوند و این به نفع شرکت‌های نفتی آمریکایی است.

سهم شرکت‌های نفتی آمریکا در انتخابات

شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا در حالی لزوم حرکت به سمت حمایت از حزب متبوع بایدن را درک کرده‌اند که بررسی‌های  (CRP ( Center for Responsive Politics نشان می‌دهد شرکت‌های نفت و گاز آمریکا در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، تاکنون ۸۷ میلیون دلار هزینه‌ کرده‌اند. این آمار مربوط به آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده تا اواسط سپتامبر (حدود یک ماه قبل) است و به نظر می‌رسد این رقم تا پایان زمان انتخابات با رشد همراه باشد. بر اساس گزارش CRP در جریان کل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۱۰۴ میلیون دلار از سمت شرکت‌های نفت و گاز هزینه شده بود. حدود ۲۰ روز دیگر رای‌دهندگان آمریکایی در روز سوم نوامبر، رئیس‌جمهوری و ۳۵ سناتور این کشور را انتخاب می‌کنند.

صدرنشینان کمک‌های انتخاباتی آمریکا

به گزارش رویترز، در میان تمام شرکت‌های نفت و گاز آمریکا که در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال هزینه کرده‌اند، نام یک شرکت انتقال انرژی در صدر لیست قرار دارد. شرکت Pipeline mogul Kelcy Warren’s Energy Transfer Partners حدود ۹/ ۱۳ میلیون دلار در چرخه انتخاباتی امسال هزینه کرده است در حالی که کل هزینه‌کرد این شرکت در سال ۲۰۱۶ حدود ۳/ ۲ میلیون دلار عنوان شده است. Warren دسترسی به خط لوله داکوتا را کنترل می‌کند؛ خط لوله‌ای که نفت خام را از داکوتای شمالی به غرب میانه منتقل می‌کند. این شرکت در ماه ژوئن مسوول جمع‌آوری کمک‌های مالی ترامپ درخانه خود در دالاس بود. این شرکت با حمایت ترامپ توانست خط لوله خود را توسعه دهد. داده‌های منتشر شده از سوی CRP نشان می‌دهد صنایع Koch که یک شرکت نفتی، شیمیایی و دامداری است، با هزینه‌کرد ۱۰ میلیون دلاری، دومین اهداکننده بزرگ منابع مالی به کمپین‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ بوده است. این شرکت که توسط فعال محافظه‌کار و خیر شناخته شده آمریکا، چارلز کوچ اداره می‌شود در سال ۲۰۱۶ نیز مبلغ مشابهی هزینه کرده بود. بررسی‌های انجام شده از سوی CRP نشان می‌دهد کمپین انتخاباتی ترامپ و گروه‌های خارجی وابسته به او از سال ۲۰۱۷ فعالانه در حال جذب منابع مالی بوده‌ و در این مدت حدود ۸/ ۱۲ میلیون دلار از صنعت نفت و گاز آمریکا به دست آورده‌اند. این رقم به مراتب بیشتر از حدود یک میلیون دلار دریافتی ترامپ از شرکت‌های نفت و گاز در جریان انتخابات ۲۰۱۶ است. تام پایل، رئیس‌ گروه حمایت از اتحاد انرژی آمریکا به‌تازگی گفته است: در سال ۲۰۱۶ تعداد کمی فکر می‌کردند ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را دارد. در آن سال حدود ۴/ ۱۰ میلیون دلار پول نفت و گاز برای حمایت از جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا هزینه شد. تد کروز، سناتور سابق آمریکایی و ریک پری، فرماندار سابق ایالت تگزاس نیز به ترتیب ۸/ ۲ میلیون دلار و ۶/ ۱ میلیون دلار کمک هزینه مبارزات انتخاباتی جمع‌آوری کردند.