به گزارش «ایسنا» فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی آناتولی عنوان کرد: «این کشتی که «کانونی» نام دارد، به کشتی حفاری دیگری ملحق می‌شود که سرگرم اکتشاف میادین نفت و گاز بیشتری است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه آگوست از کشف یک میدان گازی به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد تولید این میدان ممکن است در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. کشتی که این اکتشاف را انجام داد، فاتح نام دارد و همچنان در حال اکتشاف میدان ساکاریا در دریای سیاه است.

ترکیه مدعی شده است که این میدان ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز قابل برداشت دارد و وزیر انرژی این کشور نیز دو ماه پیش گفت: «آمار نشان می‌دهد با ادامه فعالیت حفاری، کشف بیشتری انجام خواهد گرفت.» در حالی که مصرف گاز ترکیه با وجود حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و گزینه‌هایی مانند انرژی هسته‌ای افزایش پیدا خواهد کرد، اما کشف جدید این میدان بزرگ گازی در دریای سیاه راه را به سوی تولید داخلی گشوده است.

براساس گزارش بلومبرگ، ترکیه در سال‌های اخیر با توسعه اکتشاف انرژی در دریای سیاه و آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه، ۳ کشتی حفاری خریداری کرده است. کشتی کانونی که اکنون برای تعمیرات در بندر مدیترانه‌ای مرسین قرار دارد، در سال ۲۰۱۲ توسط کره جنوبی ساخته شد و پیش از این تحت اداره شرکت پتروبراس بود.

حفاری در مدیترانه ترکیه را در معرض تحریم قرار داد

در اردیبهشت ماه دولت ترکیه با اعزام یک فروند کشتی حفاری خود با همراهی و اسکورت قایق‌های تندرو به منطقه ویژه اقتصادی قبرس موجب بالا گرفتن تنش‌های میان این دو کشور شد که ابعاد بسیار وسیع و گسترده‌ای را به خود گرفته است. چشم دوختن ترکیه به منابع گازی موجود در شرق مدیترانه دو دشمن قدیمی و دیرین آنها یعنی یونان، قبرس و متحدانشان را به شدت عصبانی کرده است و با افزایش فعالیت‌های مرتبط با حفاری در این مناطق بروز درگیری‌های نظامی نیز کاملا محتمل است. البته ترکیه ادعا می‌کند که شرایط این گونه نیست و این کشور خواهان تنش‌ها نیست و تنها به دنبال کشف منابع گازی بیشتری است اما قبرس و یونان ادعای مالکیت بر آن مخازن گازی را دارند. حالا اتحادیه اروپا از ترکیه و یونان در خواست خویشتن‌داری کرده است و اعلام کرده که به دلیل اقدامات تحریک آمیز و فشارهای ترکیه بر سر جنگ انرژی در شرق مدیترانه تحریم‌هایی را علیه ترکیه در نظر خواهد گرفت. فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از آنکارا خواسته است از اقدامات یکجانبه در شرق مدیترانه پرهیز کند. در روز جمعه اما وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود تصمیمات اتحادیه اروپا درباره ترکیه را شدیدا مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد که استفاده مداوم از لفظ تحریم به هیچ وجه سازنده نیست.