محمدحسین باقری، مدیر طرح CNG شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با حضور در این نشست خبری از تجهیز ۱۸۶ کارگاه برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز خبر داد. ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، بنابراین اگر با توسعه‌ سی‌ان‌جی این مصرف، نصف شود،‌ امکان صادرات فراهم می‌شود.

محمد رضایی در نشست خبری با بیان اینکه اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی، بنزین در کشور مصرف شود، سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری نیاز است تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم، اظهار کرد: ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه‌سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند. وی ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی.‌ان.‌جی‌سوز به همان هدف برسیم. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایران منابع زیادی گاز دارد و به‌ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم، ‌اظهار کرد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال‌ان‌جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود بوده، منطقی است که از این فرآورده در داخل کشور استفاده شود. رضایی با تاکید بر اینکه اگر گاز را صادر کنیم، خالص درآمد حدودا متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوئیل قیمت‌های بالاتری دارد، گفت: در این شرایط باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم. وی با بیان اینکه ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، اظهار کرد: اگر با توسعه‌ سی‌ان‌جی این مصرف، نصف شود، امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی

رضایی با اشاره به هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی گفت: تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان سوخت‌گیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن شاهد حادثه بوده‌ایم. در زمان سوخت‌گیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی سی‌ان‌جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند. رضایی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین برای احداث جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌ اگرچه ظرفیت سی‌ان‌جی در کشور ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است، اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند بسیار بالاتر است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است.

محمدحسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت که براساس آمار موجود ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ خودرو در سایت gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۵۱ هزار و ۶۰۰ خودرو مشمول این طرح شده و ۲۳ هزار تبدیل صورت گرفته است و ۲۲ هزار خودرو در نوبت قرار گرفته‌اند و در صف تبدیل قرار دارند. وی با بیان اینکه ۶هزار خودرو در صف انتخاب کارگاه قرار دارند، افزود: برای ممانعت از دستکاری مخازن سی‌ان‌جی و خوردگی خارجی سطح مخزن‌ها از جمله اقدامات صورت‌گرفته هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی است که این کار شروع شده است. مناقصه فرآیند هوشمندسازی جایگاه‌ها با توجه به آماده شدن اسناد آن اواسط مهرماه برگزار خواهد شد تا پیمانکار تعیین شود.