دریافت مجوزهای حفاری در پرمیان باسین واقع در تگزاس و نیومکزیکو که بزرگترین منطقه نفت شیل آمریکا محسوب می‌شود در سه ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است. تحلیلگران این افزایش را به نگرانی شرکت‌های حفاری نسبت به محدود شدن حفاری در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا نسبت می‌دهند که در نظرسنجی ملی اخیر از دونالد ترامپ پیش افتاده است.

بایدن تاکید کرده که نمی‌خواهد فرکینگ را کاملا تعطیل کند و این وعده وی را با بسیاری از مدافعان محیط زیست و فعالان حزب دموکرات دچار اختلاف‌نظر کرده است. با این حال، برنامه جو بایدن شامل ممنوعیت مجوزهای جدید نفت و گاز در زمین‌های فدرال است. گروه‌های صنعتی می‌گویند چنین اقدامی به اقتصاد ضربه خواهد زد و رونق انرژی که آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده بود از بین می‌برد.

انقلاب شیل متوقف می‌شود؟

انقلاب شیل سال‌های اخیر، تولید نفت آمریکا را در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز رساند. با این همه فناوری فرکینگ که مستلزم پمپ آب، ماسه و مواد شیمیایی درون سنگ در فشار بالا برای استخراج نفت یا گاز طبیعی است، مورد اعتراض مدافعان محیط‌زیست قرار دارد.

به گزارش رویترز، طبق آمار شرکت انوروس، تا ۲۴ آگوست تولیدکنندگان ۹۷۴ مجوز برای چاه‌های جدید در زمین‌های فدرال در منطقه پرمیان باسین دریافت کردند در حالی که کل سال گذشته ۱۰۶۸ مجوز و در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۶۵ مجوز دریافت کرده بودند. در ۹۰ روز منتهی به ۲۴ آگوست، تولیدکنندگان ۴۰۴ مجوز در پرمیان دریافت کردند در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۲۵ و در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۱ مجوز دریافت کرده بودند. تلاش برای دریافت مجوز حفاری در حالی در جریان است که دورنمای حفاری و قیمت‌های نفت به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا ضعیف مانده است. قیمت نفت به‌دنبال شیوع پاندمی ویروس کرونا در بهار، سقوط کرد و اکنون نزدیک ۴۰ دلار در هر بشکه قرار دارد. طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز در ۱۵ هفته گذشته به رکورد پایینی سقوط کرده و هفته گذشته بر مبنای سال به سال ۷۱ درصد کاهش نشان داد. تحلیلگران انتظار ندارند شمار دکل‌ها فعلا افزایش پیدا کند.

به گفته برناردت جانسون، نایب رئیس انوروس، ابهامات نسبت به ممنوعیت حفاری و احتمال تغییرات دیگر رگولاتوری شامل پیشنهاد برای اصلاح حق امتیاز و گنجانده شدن هزینه‌های تغییرات جوی به معنای آن است که مجوزهای حفاری بیشتری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درخواست خواهند شد. در واقع صنعت نفت آمریکا پیش از هر تغییر احتمالی نظارتی، سریعا درخواست‌‌ مجوز حفاری داده است.

به این ترتیب برخی شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل تعداد زیادی مجوز حفاری دریافت کرده‌اند که می‌توانند در آینده از آنها استفاده کنند. مجوزهای فدرال برای حفاری دو ساله هستند و می‌توانند برای دو سال دیگر نیز تمدید شوند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این شکل از تمدید مجوزها در آینده نیز ادامه پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا در حال حاضر در سطحی پایین‌تر از اوج سال ۲۰۱۹ مانده است و تحلیلگران انتظار دارند روند بهبود آن در سال آینده آهسته باشد، زیرا به دلیل کوتاهی عمر چاه‌های حفاری شده، تولید نفت شیل به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد.

سرزمین افسون

آرتم آبراموف، مدیر بخش تحقیقات در ریستاد انرژی به رویترز گفت: رقابت برای دریافت مجوزهای حفاری در بخشی از حوزه پرمیان در جریان است که در نیومکزیکو قرار دارد. به گفته آبراموف، حدود ۸۵ درصد از مجوزهای حفاری در سال جاری در زمین‌های فدرال بوده که این میزان از ۶۰درصدی که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جریان بوده بالاتر است. داده‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی در تلاش برای «پیگیری سریع» مجوز در زمین‌های فدرال هستند. در همین حال دریافت مجوز در زمین‌های دولتی و خصوصی که دارای مشخصات زمین‌شناسی مشابه هستند، با افت مواجه بوده است. فرماندار نیومکزیکو که دموکرات است، اما خواستار معافیت از هرگونه ممنوعیت حفاری شده است. نیومکزیکو یکی از فقیرترین ایالات آمریکا است و یک سوم بودجه این ایالت از محل درآمدهای نفت و گاز تامین می‌شود. حدود ۶۵ درصد از تولید نیومکزیکو در زمین‌های فدرال رقم می‌خورد.

 Matador و EOG دو شرکتی هستند که تعداد زیادی از مجوزهای فدرال را در نیومکزیکو دریافت کرده‌اند. Matador انتظار دارد تا اواخر ۲۰۲۰ تعداد ۳۰۰ مجوز فدرال برای حفاری دریافت کند. جوزف فوران، مدیرعامل این شرکت در ماه جولای به تحلیلگران گفته بود: ما فکر می‌کنیم احتمال اینکه به ما بگویند شما نمی‌توانید در زمین‌های اجاره‌ای خود حفاری کنید، بسیار اندک است. طبق اعلام ریستاد انرژی، مجوزهای جدید فدرال در دو نقطه کلیدی در نیومکزیکو که از پرحاصل‌ترین مناطق حوزه پرمیان هستند، در سال جاری در مقایسه با ۲۰۱۹ حدود ۱۴۹ درصد افزایش داشته است. همین موضوع باعث شده است نیومکزیکو سرزمین موعود شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل باشد.‌ برای مثال میزان مجوزهای دریافتی از سوی شرکت EOG در دو نقطه ادی و لی در نیومکزیکو، نسبت به سال گذشته میلادی ۴۹ درصد رشد داشته است. با این حال باید دید صدور این سطح از مجوز در نهایت منجر به رشد تولید خواهد شد یا خیر.