ایران در ماه مه سال جاری میلادی ۳۵/ ۲ میلیون تن فولاد تولید کرد، این رقم از افزایش ۲/ ۳۱ درصدی حجم تولید ایران حکایت دارد و میزان تولید فولاد ایران ۵۶۰هزار تن نسبت به ماه آوریل افزایش یافته است. پیش‌تر انجمن جهانی فولاد در گزارش ماه آوریل خود اعلام کرده بود میزان فولاد با کاهش محسوسی مواجه شده و به یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسیده بود. آمار تولید آوریل ۲۰۲۰ پایین‌ترین آمار تولید ماهانه فولاد ایران در یک سال اخیر بود. اما حالا رکورد تاریخی صنعت فولاد ایران به لحاظ میزان تولید ماهانه شکسته شده و برای نخستین بار تولید ماهانه فولاد ایران به ۲ میلیون ۳۵۰ هزار تن در ماه رسیده است. بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، پیش از این رکورد ماهانه مربوط به سپتامبر سال ۲۰۱۹ بود که ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تن در کارخانه‌های ایرانی، فولاد تولید شد.

آمار چین

براساس این گزارش تولید فولاد چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده جهان، در کنار کشورهایی همچون روسیه، هند و ترکیه افزایش یافته است.چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان نیز به افزایش پرقدرت ظرفیت تولید خود کماکان ادامه می‌دهد و در ماه مه ۳/ ۷ میلیون تن میزان تولید خود را نسبت به ماه آوریل افزایش داد و به ۳/ ۹۲ میلیون تن در ماه رساند. افزایش ۶/ ۸ درصدی تولید فولاد چین در ماه مه، نگرانی‌های زیادی را برای تولیدکنندگان بزرگ بخش خصوصی فولاد دنیا به وجود آورد. شرکت‌های دولتی فولاد در چین بدون اینکه تحت‌تاثیر وضعیت بازار و کاهش تقاضا قرار گیرند کماکان به افزایش تولید خود در دوران رکود شدید اقتصادی جهانی ناشی از بیماری کووید-۱۹ ادامه داده‌اند. چین در ماه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های موجود خود یک کارخانه با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تنی را هم به بهره‌برداری رساند و وارد چرخه تولید خود کرد. تولید ۳/ ۹۲ میلیون تنی ماه مه سال جاری چین در مقایسه با آمار تولید این کشور در مه ۲۰۱۹ نیز نشانگر افزایشی ۲/ ۴ درصدی در تولید است. چین در ماه مه به تنهایی ۶۲درصد از کل میزان فولاد جهان را تولید کرد و کماکان دو سوم فولاد جهان را تولید می‌کند.

آمار جهانی

به گزارش انجمن جهانی فولاد در ماه مه خروجی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد جهان ۸/ ۱۴۸ میلیون تن بوده است. این حجم تولید در ماه مه، از رشد ۱/ ۹ درصدی تولید جهانی نسبت به ماه آوریل حکایت دارد. در ماه آوریل میزان تولید جهانی ۴/ ۱۳۶ میلیون تن بود که در ماه مه ۴/ ۱۲ میلیون تن افزایش یافت. این آمار نشانگر کاهش ۷/ ۸ درصدی میزان تولید در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۱۹ است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمار دیگر تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان هم آمده است. ژاپن در ماه مه، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود که با کاهش تولید ۷۰۰ هزار تنی میزان تولید خود را به۹/ ۵ میلیون تن در ماه رسانده است. هند نیز با تولید ۸/ ۵ میلیون تن سومین تولیدکننده بزرگ جهان بوده است. هند ۷/ ۲ میلیون تن افزایش خود را در ماه مه افزایش داده است. کره‌جنوبی نیز با ۱۰۰ هزار تن کاهش تولید خود را به ۴/ ۵ میلیون تن در ماه رسانده است.

کشورهای اتحادیه اروپا ۵/ ۱۰ میلیون تن فولاد در ماه مه تولید کرده‌اند که نشانگر کاهش ۸/ ۲۶ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل است که نشانگر فشار بسیار زیادی است که بر زنجیره عرضه و تقاضا اروپا وجود دارد. ایالات متحده آمریکا نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تنی میزان تولید تحت تاثیر کاهش تقاضا حجم تولید خود را به ۸/ ۴ میلیون تن در ماه رسانده است. روسیه نیز میزان تولید خود را به ۶ میلیون تن در ماه رسانده است که نشان‌دهنده افزایش تولید ۳/ ۱ میلیون تنی این کشور نسبت به ماه پیش از آن است. ترکیه، همسایه غربی ایران نیز که در ماه آوریل ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تن فولاد تولید کرده بود، با افزایش ۲۷ هزار تنی میزان تولید ماهانه خود را در ماه مه به ۲ میلیون ۲۷۲ هزار تن رساند.