گروه مسکن: شاخص آلودگی هوای پایتخت روز گذشته به عدد 134 رسید. باوجود پایداری شرایط جوی شاخص کیفیت هوا اندکی بهبود پیدا کرد. دو روز گذشته تمامی مدارس پایتخت بر اساس تصمیم‌گیری کمیته اضطرارآلودگی هوا تعطیل بود و این تعطیلی توانست شاخص کیفیت هوا را از مرزهای 150 به عدد 134 برساند. این کاهش نسبی می‌تواند یک پیام منحرف‌کننده برای تصمیم‌گیران سلامت هوای پایتخت داشته باشد و آن تاثیر لحظه‌ای تعطیل شدن شهر برای کنترل آلودگی هوا است. این در حالی است که تمامی کارشناسان معتقدند برای عبور از بحران آلودگی هوا در کلان‌شهرها باید به دنبال اجرایی شدن راهکاری بلندمدت بود.

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا دلیل بهبود کیفیت هوا را افزایش ابرناکی و بارندگی پراکنده یکشنبه شب عنوان می‌کند که سبب کاهش غلظت آلاینده‌های جمع شده در سطح منطقه شده است. اگر چه روز گذشته نیز شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، اما بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/ 2 میکرون اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران در روزهای 28 آذر تا 8 صبح 30 آذر نشان می‌دهد غلظت ذرات معلق کاهش قابل توجهی یافته است. کاهش آلودگی هوا از منبع، موثرترین، معقول‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکاری است که ریشه در ضرب‌المثل «پیشگیری بهتر از درمان است» دارد.


به اعتقاد کارشناسان شهری ،تصمیماتی که برای کاهش آلودگی هوا گرفته می‌شود باید منطبق بر راهکارهای عملی و علمی نظیر گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد، غیر از این با راهکارهای مقطعی راه به جایی نخواهیم برد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد است: ما به جای پرداختن به راهکارهای اساسی به راه‌حل‌هایی می‌پردازیم که تا به این جا چندان کارآیی نداشته‌اند، نظیر تعویض بنزین در حالی که چاره اصلی ریشه‌کن شدن آلودگی هوا در ۱۸ راهکار عملیاتی بیان شده است که اولین و مهم‌ترین آن توسعه حمل و نقل عمومی است. او ادامه داد: ذرات با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون تا اعماق ریه افراد رسوخ می‌کند و باید هر چه سریع‌تر برای کاهش آلودگی هوا فکری کنیم.