گروه مسکن: شهردار تهران روز گذشته در جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران از دوبرابر شدن نرخ نوسازی سالانه بافت فرسوده در پایتخت خبر داد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با اشاره به اهداف قانون مصوب دهه 80 (قانون نوسازی بافت فرسوده) مبنی بر نوسازی 10 درصد از مساحت بافت فرسوده به صورت سالانه گفت: این در حالی است که طی سال‌های گذشته نرخ نوسازی بافت فرسوده تهران از 2 درصد فراتر نرفته بود اما مدیریت شهری در یک دوره پنج ساله توانسته است متوسط نرخ نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده را به 4 درصد برساند.


او افزود: البته در برخی از سال‌ها نرخ نوسازی بافت فرسوده تا 7 درصد نیز رشد کرده است. مقایسه نقشه‌های هوایی بافت فرسوده طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تاکنون حداقل 35 درصد از مساحت بافت فرسوده نوسازی شده است. قالیباف با بیان اینکه در موضوع بافت فرسوده فقط مساله کالبد ساختمان‌ها دغدغه مدیریت شهری نیست، اظهار کرد: باید با اتکا به مدیریت یکپارچه شهری، به اصلاح زیرساخت‌ها و معابر، ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده را افزایش داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران با هدف هماهنگی اقدامات دستگاه‌های مختلف و سیاست‌گذار در حوزه نوسازی بافت فرسوده پایتخت دیروز تشکیل شد. اعضای این ستاد را متولیان نوسازی بافت فرسوده در وزارت راه‌وشهرسازی، شهردار تهران، رئیس سازمان نوسازی و اعضای شورای شهر تهران تشکیل می‌دهند.


در جلسه پس از بحث و بررسی راهکارهای پیشنهادی اعضا در دو محور به تصویب رسید. محور اول به تشکیل ستاد بازآفرینی شهر تهران ذیل ستاد ملی اختصاص داشت. این ستاد با هدف هماهنگی و هم‌راستاسازی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف دخیل، سیاست‌گذاری و مدیریت و نظارت بر برنامه‌های عملیاتی بهسازی و نوسازی شهری تشکیل خواهد شد.


در محور دوم نیز راه‌اندازی صندوق بازآفرینی شهر تهران به تصویب رسید. این صندوق به منظور تشکیل یک نهاد مالی مستقل برای تامین منابع مالی، طرح‌ها و برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری، تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان و استفاده از دارایی‌های دستگاه‌های مرتبط در چارچوب تبصره ۲ ماده ۷ قانون احیا و نوسازی بهسازی شهری تشکیل خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق قوانین بالادست دولت و شهرداری در حوزه نوسازی بافت‌فرسوده و همچنین برنامه پنجم توسعه، قرار بود در فاصله سال‌های 90 تا 94 هر سال معادل 10 درصد از مساحت 3700هکتاری بافت‌ فرسوده شهر تهران نوسازی شود و سالی 20 هزار پلاک مسکونی کلنگی از کل 205 هزار پلاک موجود در بافت، تخریب و نوسازی شود اما آمارها نشان می‌دهد بیشترین نرخ نوسازی املاک فرسوده تهران طی سال‌های اخیر برای سال 92 ثبت شده که فقط 5/ 7 درصد پلاک‌ها در این سال، زیر بار ساخت‌وساز رفته و در بقیه سال‌های برنامه پنجم، سطح پوشش نوسازی از 5 درصد کل بافت فرسوده - نصف هدف برنامه پنجم- تجاوز نکرده است.