گروه مسکن- نورا حسینی: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وام 100 میلیونی به سازندگان مسکن گفت:این وام در دستور کار شورای پول و اعتبار است و به‌زودی به تصویب می‌رسد.

عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی روز گذشته در حاشیه همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل مسکن و شهرسازی با اشاره به تاثیری که این همایش بر رونق اقتصادی کشور خواهد داشت به خبرنگاران گفت: این همایش یک گام عملی و واقعی در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.


وی ادامه داد: در این همایش قصد داریم ۲۵ میلیارد یورو در حوزه مدهای مختلف حمل‌ونقل، راه‌آهن، جاده، ریلی، هوایی، دریایی و مسکن و شهرسازی بدون استفاده از بودجه‌های نفت و عمومی و صرفا با اتکا به بودجه مردم و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنیم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 121 پروژه معرفی شده در این همایش دارای شناسنامه فنی و اقتصادی هستند، گفت: 35 پروژه در حوزه مسکن و شهرسازی و 170پروژه در حوزه حمل‌ونقل تعریف شده است و تمام پروژه‌ها توجیه‌پذیری اقتصادی، اجتماعی و فنی و برای هر پروژه شناسنامه تعریف شده است. این شناسنامه‌های فنی و اقتصادی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و امیدواریم بخش اعظمی از این پروژه‌ها را در همین کنفرانس و مذاکراتی که بعد از آن انجام می‌شود عملیاتی کنیم.


وی درخصوص اینکه چه کنیم بازار مسکن از وضعیت رکودی خارج شود، گفت: حرکت‌های این چنینی می‌تواند راهگشا باشد. رقم ۲۵ میلیارد یورو می‌تواند هم در خروج از رکود و هم کاهش وابستگی ما به اقتصاد نفت و همچنین بازگشت نقش ایران به‌عنوان کانون مبادلات منطقه‌ای موثر باشد و با افزایش درآمد‌های ملی سطح رفاه را افزایش دهیم. وزیر راه و شهر سازی با اشاره به میزان وام مسکن گفت: آنچه تا کنون تصویب شده است ۸۰ میلیون وام مسکن به اضافه ۲۰ میلیون وام جعاله است و مصوب شورای پول و اعتبار است همچنین وام ۱۰۰ میلیونی به سازندگان نیز در دستور کار شورای پول و اعتبار است و به‌زودی به تصویب می‌رسد.


ولی‌الله سیف مدیرکل بانک مرکزی نیز در حاشیه همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش تسهیلات وام مسکن گفت: بانک مسکن اخیرا مدلی را شروع کرده است تا برای دوره ساخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات تخصیص دهد که این میزان اعتبار تا مبلغ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان قابل تقسیط است و بقیه در پایان دوره مشارکت مدنی که در دوره ساخت است تسویه می‌شود.


آخوندی در بخش دیگری از گفت‌وگوهایش با رسانه‌ها در حاشیه این مراسم با اشاره به ورود سرمایه‌گذار خارجی در چند پروژه حمل‌ونقلی کشور افزود: پیش از برگزاری این همایش، سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه آزادراه تبریز ـ مرند و یکی دیگر از مسیرهای غرب کشور سرمایه‌گذاری کرده بودند. همچنین بخش خصوصی داخلی نیز در یکی از فرودگاه‌های کشور حضور پیدا کرده بود. وی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای ورود شرکت‌های خارجی افزایش چشمگیری پیدا کرده و برگزاری این همایش اولین اقدام سازمان یافته برای ورود سرمایه‌گذاران به پروژه‌های حمل‌ونقلی و مسکن و شهرسازی است، ادامه داد: امیدواریم سرمایه‌گذاران یک رقابت سالم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صورت دهند.


آخوندی در پاسخ به پرسشی درباره علل عدم افزایش سهم ریلی در قیاس با بخش جاده گفت: برای تحقق این هدف اقدامات خوبی صورت گرفته و فعالان اقتصادی باید در این عرصه‌ها حضور چشمگیرتری یابند تا این هدف محقق شود. در حال حاضر معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مثل بخش ریلی می‌تواند این هدف را به سرانجام برساند.


وی حضور بیش از ۳۰۰ شرکت در کنفرانس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بیانگر توجه شرکت‌های خارجی و داخلی به پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی دانست و گفت: شرکت‌های داخلی برای ورود به این همایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و شرکت‌های خارجی برای حضور در این همایش ۶۵۰ یورو پول می‌پردازند و این بیانگر آن است که پروژه‌های معرفی شده در همایش، پروژه‌های واقعی و قابل سرمایه‌گذاری است. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که متوسط نرخ سود برای پروژه‌های همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری چه میزان است، گفت: این نرخ بستگی به نوع پروژه‌ها دارد و من به‌عنوان مقام مسوول علاقه‌مند نیستم رقمی را به‌عنوان متوسط نرخ سود پروژه‌ها اعلام کنم. سرمایه‌گذاران می‌توانند به تفکیک، هر پروژه را بررسی و نرخ سود آن را ارزیابی و محاسبه کنند و مخاطرات سرمایه‌گذاری را بپذیرند.