گروه مسکن، نورا حسینی: برآورد هزینه تجهیز ۱۵۰ ایستگاه شتاب‌نگار به سامانه هشدار سریع زلزله به هیات دولت ارائه شد. محمدشکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه با اشاره به زلزله‌های اخیر در شهرهای اطراف تهران گفت: منشأ این زلزله‌ها گسل‌هایی در نزدیکی خود این شهرها بوده و هیچ ارتباطی به فعالیت گسل‌های پایتخت ندارد. با یک دیدگاه تخصصی می‌توان اعلام کرد وقوع زلزله در گرمسار، جوادآباد و فیروزکوه تاثیری بر فعالیت گسل‌های تهران ندارد. او با اشاره به اهمیت احتمال وقوع زلزله در تهران اظهار کرد: ما در استان تهران هر دو روز یکبار زلزله‌ای به بزرگی چهار ریشتر را داریم ولی افکار عمومی حساسیتی به آن ندارد اما اگر محل وقوع این زلزله‌ها به شهر تهران نزدیک شود، حساسیت‌زا خواهند بود.


رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تهران جزو 10 شهرخطرپذیر در سطح جهان است، عنوان کرد: تجارب بین‌المللی برای کاهش خطرپذیری زلزله دو راهبرد را به‌‌طور مشخص تعیین کرده است. یکی سامانه هشدار و دیگری پاسخ سریع زلزله است. او ادامه داد: اگر امکان دریافت امواج ناشی از زلزله در ثانیه‌های قبل از وقوع آن فراهم شود و شریان‌های حیاتی را قطع کنیم خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی‌ها را به حداقل خواهیم رساند. شکرچی‌زاده تصریح کرد: سیستم پاسخ نیز اطلاعات لازم در خصوص توزیع خرابی‌ها را برای مدیریت بهتر بحران به مدیران خواهد داد تا در آن شرایط عملکرد مناسب‌تری داشته و دقایق اولیه وقوع زلزله که دقایق طلایی نامیده می‌شود در کاهش خسارات تاثیر بسیاری دارد. در بسیاری از شهرها مانند استانبول و کالیفرنیا این سامانه‌ها نتایج بسیار خوبی بر جای گذاشته است و در شهر تهران نیز شهرداری این سامانه را در یکی از گسل‌های شمال تهران مستقر کرده است.


علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی نیز با انتقاد از نگاه نوسانی به مخاطرات طبیعی گفت: این آفت هم در میان مدیران وجود دارد هم در میان مردم که در زمان رخداد یک حادثه چند روزی تمامی نگاه‌ها معطوف این اتفاق می‌شود اما پس از مدتی کل ماجرا به فراموشی سپرده می‌شود در حالی که ما نیاز به نگاه مستمر و دائمی به مخاطراتی مانند زلزله داریم. اسماعیل فرزانگان مدیر شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نیز با تشریح عملکرد سامانه هشدار سریع زلزله گفت: این سامانه دقیقا مانند آژیر قرمز در زمان جنگ عمل می‌کند همان‌طور که رادارها حضور هواپیماها را هشدار می‌دادند این سامانه موج‌های اولیه را که از کانون زلزله آزاد می‌شود، ثبت و در کوتاه‌ترین زمان هشدارهای لازم را می‌دهند که در ۲۰ ثانیه‌ای که فرصت عملکرد برای کاهش آسیب‌های زلزله داریم می‌توانیم نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، خطوط انتقال سوخت، شبکه‌های گاز و برق و حتی مترو را از مدار خارج کنیم.