دنیای اقتصاد، نورا حسینی: رئیس شورای‌عالی ترافیک در وزارت کشور با بیان اینکه حجم ورود روزانه خودروهای غیرمجاز به محدوده «زوج و فرد» در شهر تهران حدود نصف ظرفیت تردد مجاز در این محدوده است، اعلام کرد: امکان کنترل و اعمال قانون روی ۳۰۰ هزار خودرویی که در طول روز به صورت غیرمجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، وجود ندارد. ‌اواخر سال گذشته بود که مسوولان شهری اعلام کردند از سال ۹۴ نظارت بر محدوده زوج و فرد در تهران به صورت هوشمند و از طریق دوربین‌های ثبت تخلفات خواهد بود.


زمان آغاز اعمال قانون و ثبت تخلفات به صورت هوشمند از اواخر فروردین به اوایل تابستان امسال کشیده شد اما به نظر می‌رسد هنوز هم با متخلفان طرح زوج و فرد برخورد جدی نمی‌شود.


«دنیای اقتصاد» هفته نخست شهریور طی گزارشی این موضوع را - به نقل از خوانندگان خود - اعلام کرد و گفت: دوربین‌های کنترل هوشمند در برخی از محدوده‌ها، پلاک خودروهای متخلف را ثبت نمی‌کنند، اما پلیس آن را رد کرده و گفته بود به زودی قبوض جریمه متخلفان برای آنها ارسال می‌شود. ولی روز گذشته دبیر شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور این خبر را تایید و به «دنیای اقتصاد» گفت: در تهران ۳۰۰ هزار خودرو روزانه به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، اما توسط پلیس اعمال قانون نمی‌شود. مهدی یدی همدانی در رابطه با طرح جایگزین محدوده «زوج و فرد» که شهرداری آن را طرح «کاهش» نامیده و در شورای‌عالی ترافیک با عنوان طرح «LEZ» مطرح است نیز اعلام کرد: اینکه طرح زوج و فرد فعلی اشکالات قانونی داشته و اثربخشی بر کاهش آلودگی ندارد بر کسی پوشیده نیست، بنابراین این طرح نیاز به اصلاحاتی داشت. برای جایگزینی این طرح با طرح جدید موسوم به «کاهش» اختلاف نظرهایی وجود داشت که برای هماهنگی بیشتر ۳ جلسه شورای‌عالی ترافیک یعنی جلسات ۱۱۸،۱۱۹ و ۱۲۰ شورای‌عالی ترافیک کشور به موضوع طرح «LEZ» اختصاص یافت. اما هنوز مصوبه آخرین جلسه توسط وزیر کشور ابلاغ نشده است.


اجرای«LEZ» از آبان ماه در ابهام

شهردار تهران روز سه‌شنبه 24 شهریورماه اعلام کرده بود این طرح از آبان ماه در تهران اجرایی می‌شود اما یدی همدانی تاکید می‌کند: تا زمانی که این طرح به امضای همه اعضای شورای‌عالی ترافیک نرسد ابلاغ نمی‌شود و قابلیت اجرایی ندارد.


دبیر شورای‌عالی ترافیک ادامه داد: وزارت کشور و شهرداری در اجرای این طرح مصمم هستند و تمام تلاش خود را برای همراه کردن پلیس برای اجرای این طرح خواهند کرد. بخش اعمال قانون توسط پلیس انجام می‌شود که هنوز پلیس ساز و کار مربوط به برخورد با متخلفان را اعلام نکرده است. اما اگر این مقدمات فراهم شود وزارت کشور مشکلی با اجرای طرح از آبان ماه ندارد.


دبیر شورای‌عالی ترافیک شهر تهران با تاکید بر اینکه چگونگی اجرای طرح «LEZ » یا «کاهش» برای اجرا در تهران و کلانشهرهای کشور باید به تایید شورای‌عالی ترافیک کشور برسد، گفت: مرجع اینکه خودروهایی با چه استاندارد سوخت، وارد محدوده‌های تعیین شده می‌شوند بر عهده شورای‌عالی ترافیک است. وی درخصوص مشکلات ترافیکی که از سوی پلیس به این طرح وارد می‌شود هم پاسخ داد و گفت: در حال حاضر روزانه یک میلیون خودرو وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند که 300 هزار خودرو برخلاف رقم سمت راست پلاک خودرو با روز زوج یا فرد هفته وارد محدوده شده که اعمال قانون نمی‌شوند. وقتی تعداد متخلفان زیاد می‌شود ساز و کار دیگری به جز اعمال محدودیت باید پیش‌بینی شود. به اعتقاد یدی همدانی، تهران یکی از شهرهایی است که محدودیت‌های بالایی دارد و کمتر شهری را در دنیا سراغ داریم که این میزان محدودیت ترافیکی داشته باشد. بنابراین برای آن که شهروندان احساس بهتری داشته باشند باید به‌دنبال راهکارهایی باشیم که به‌طور واقعی بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک اثرگذار باشد.