گروه مسکن: در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی مسکن که به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی و معاونان وزارتخانه برگزار شد، مدل بهینه دریافت مالیات از حوزه‌های مختلف بخش مسکن، توسط تیمور رحمانی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در قالب نتایج یک طرح پژوهشی تشریح شد.

در این طرح، مشخص شده نسبت درآمدهای حاصل از مالیات‌های بخش مسکن به تولید ناخالص داخلی در ایران، در پایین‌ترین سطح در مقایسه با سایر کشورها قرار دارد؛ به طوری که این نسبت در ایران ۱۴/ ۰ درصد اما در ترکیه ۲/ ۱ درصد و در کشورهای اروپایی ۳ تا ۴ درصد است. محقق این پژوهش، با تاکید بر اینکه هر نوع مالیات بخش مسکن باید کمترین تاثیر را بر هزینه رفاهی و سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی داشته باشد و باعث تحریک قیمت مسکن و تحدید اجاره‌بها نیز نشود، در مطالعات خود تصریح کرده است: مالیات بر مصرف، مالیات بر درآمد و بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری و مالیات بر درآمد حاصل از فروش مسکن، انواع مالیات‌هایی است که در این بخش توسط دولت‌ها در کشورهای مختلف دریافت می‌شود؛ اما برای مدل بهینه، باید مالیات زمین با مالیات مسکن تفاوت داشته باشد و خانه اولی‌ها نیز از مالیات معاف باشند؛ ضمن اینکه نرخ مالیات باید به نفع نگهداری بلندمدت مسکن تنظیم شود.

در این طرح، به دولت پیشنهاد شده است نسبت به برنامه‌ریزی و تصویب اخذ مالیات بر عایدی سرمایه اقدام نکند؛ چون باعث کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود. برای دریافت مالیات بر نقل و انتقال املاک نیز بر معاملات مکرر- فعالیت سفته‌بازها- متمرکز شود. همچنین اخذ مالیات سالانه املاک با نرخ ۱/ ۰ تا ۵/ ۰ درصد نیز توصیه شده است که البته مالیات بر زمین، دو برابر این رقم باید تعیین شود.